Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-05-2023
Auteur: ex-cryonaut

Tik-Tok-Toerist-Taks

Tik-Tok-Toerist-Taks
Afbeelding van Ai via Pixabay

De Russen en de Belarussen zijn niet langer welkom in ons land. Niet als toeristen in Volendam en Domburg en niet als het gaat om zaken doen. Vreemd: Nederland dat geen geld wil verdienen met handel, het doet er niet toe met wie. Dat is een breuk met het verleden. En omgekeerd wordt het Nederlanders ontzettend moeilijk gemaakt om op vakantie naar Rusland te gaan: logistiek en sociaal/emotioneel. De doorgewinterde zomer-buitenlandgangers moeten dus een nieuwe bestemming vinden. Nou, die zijn er gelukkig genoeg. Brunei: ooh, kan niet met de Sultan als alleenheerser zonder parlement. Myanmar: kan niet vanwege de militaire dictatuur. Israël: helemaal niet kosher met die nieuwe ultrarechtse regering. India: overal koeienstront op straat en nooit gehoord van stikstofdepositiewaarden (leuk woord voor Scrabble als iemand dat nog speelt). Venezuela: helemaal geen eten te krijgen. Frankrijk: daar vechten ze in alle straten.

Waarom niet naar China? Er komen elk jaar genoeg Chinezen naar Giethoorn dus in het kader van een wederzijdse vriendendienst zou een vakantie in China niet misstaan. En het zijn niet de eerste Chinezen in de geschiedenis die Nederland bezoeken. De Chinezen zijn immers al zo’n 100 jaar in Nederland en deze werden niet gezien als rare communistische snuiters. Integendeel: zij ontvluchtten het communisme. Zij hebben Nederland verrijkt met Chinees ondernemerschap en de leuze ‘Pinda pinda, lekka lekka’ (https://www.youtube.com/watch?v=leFjcd5YaTM). Toen bestonden er nog geen algoritmen en ook geen Google Translate maar moest je de taal van het land leren met langspeelplaten en cassettebandjes. Wie heeft er als kind zijn buik niet vol gegeten met afhaal-loempia’s, babi pangang, fou yong hai en tjap tjoy? Staan die gerechten tegenwoordig nog op de kaart in een Chinees restaurant in China? Ga er op vakantie en kijk zelf.

De huidige angst, want die is er, voor de Chinezen is misplaatst. Ok, zij zijn met 1,4 miljard maar het is ook een heel groot land. Van noord naar zuid een afstand van 5.500 kilometer, van oost naar west 5.000 kilometer. Zij zijn nu al een economische grootmacht en helpen andere, vooral minder bedeelde en minder bekende landen zonder ze de les te lezen over de zegeningen van het communisme. Geen nieuwe communist te bekennen in café De Fanfare in Giethoorn. Charme, lange termijn-denken en geld is de strategie.

De mogelijk in te voeren vliegtaks in Nederland gaat voor vliegtickets naar China € 150 bedragen. Naar verluidt heeft het Chinese Bureau voor Toerisme, de (Westerse) ChatGpt gevraagd om een passende counter-strategie. Deze adviseert China om Nederlandse toeristen die een vliegticket naar China kopen, te vertellen dit alleen te doen voor de heenreis. De terugreis gaat per trein via de Zijderoute naar Amsterdam en Nederlandse toeristen krijgen hun € 150 vliegtaks handje contantje in Renminbi terug. Onderweg zijn er vele plaatsen waar men zijn geld kan uitgeven en de lokale economie kan steunen. Op vertoon van het one-way vliegticket kan de toerist voor vertrek de gratis nieuwste Huawei smartphone ophalen (de NOVA 10 Pro) bij de dichtstbijzijnde Chinees (nog steeds 1.600 vestigingen in ons land, met rode lampen), met daarop een speciaal eigen tiktok-kanaal voor de terugreis. Ze vragen wel: sambal bij?

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    05/06/25
    Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
    Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
    28/05/25
    Exclusief voor leden
    Méribel kiest bureau Hopscotch
    Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
    26/05/25
    Exclusief voor leden
    Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
    Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
    26/05/25
    Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
    AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
    26/05/25
    Exclusief voor leden
    In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
    Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
    23/05/25
    Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
    Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
    23/05/25
    Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
    De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
    23/05/25
    Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
    Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.