Geplaatst op: 18-03-2021
Auteur: Frank Verkoijen

Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen

Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen

Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie. Het komt helaas voor dat we zien dat een wethouder een lintje doorknipt op een park dat volgens ons beter nooit gebouwd had moeten worden.

Cowboys

Projectontwikkelaars in de verblijfsrecreatie hebben niet altijd allemaal een goede naam. Cowboys worden sommigen zelfs genoemd. Het is ons inziens echter te gemakkelijk om ze allemaal over een kam te scheren, maar op sommige ontwikkelingen is vanuit kwaliteit en visie zeker fors af te dingen. Nee, we gaan hier geen namen noemen, maar we willen je als lezer wel meenemen in onze visie op dit fenomeen.  Als je als eigenaar overweegt je camping te verkopen aan een ontwikkelaar of wanneer je als gemeente benaderd wordt voor een nieuwe toeristisch-recreatieve ontwikkeling, is het ons advies te letten op de volgende aspecten.

Is het concept gebaseerd op een juiste missie?

Wat ons opvalt aan alle slechte plannen die we zien is dat er geen enkele missie aan vooraf gaat. Waar staat de ontwikkelaar voor? Geen enkel idee? Advies van ons: vraag hier op door. Als een ontwikkelaar alleen staat en gaat voor het behalen van een goed rendement is daar vanuit de ontwikkelaar niets mis mee, maar je moet je afvragen of dat een toegevoegde waarde heeft voor een regio of een gemeente of het bedrijf dat je voor je nazaten achter wil laten.

Past de ontwikkeling bij de identiteit van een gebied?

Bestaande concepten worden vaak klakkeloos gekopieerd, zonder dat er nagedacht wordt wat echt thuis hoort bij de identiteit van een gebied. Of de link naar de lokale identiteit is zo flinterdun en slecht vorm gegeven dat de tranen je al aan de tekentafel in de ogen springen. Vraag naar referenties voor je met een partij definitief in zee gaat. Wat op de tekentafel fout gaat kan met de beste marketeer niet goed worden gemaakt. 

Welk exploitatiemodel heeft men voor ogen?

Is een nieuw project gestoeld op een duurzaam verdienmodel of is het "na mij de zondvloed”. Dat laatste is naar onze mening mogelijkerwijs iets te vaak aan de orde. Als het nieuwe concept niet geschikt is voor recreanten, och, dan wordt het maar permanente bewoning of huisvesting arbeidsmigranten. Ook hier geldt dat het erg gemakkelijk is om te vragen naar referenties. Waarom zou een ontwikkelaar het in jouw gemeente anders doen dan op andere plaatsen? Als iets niet goed aanvoelt, is het dat meestal ook niet.

Ontwikkeling versus exploitatie

Hoe mooi een ontwikkeling ook vorm is gegeven, als deze niet afgestemd wordt met de toekomstige exploitatie dan is het fundament al rot bij de start. We zien helaas heel veel fouten bij de start: een verkeerde rechtsvorm bij het opzetten van een vereniging van eigenaren, verkaveling zonder visie, bouwen zonder na te denken over het onderhoud, contracten die niet uitvoerbaar zijn voor een exploitant, et cetera. Waarom zou je alle beginnersfouten maken als het wiel al vaak is uitgevonden?

Begin met het einde voor ogen

Begin als gemeente of ondernemer met het einde voor ogen en zoek daar een geschikte ontwikkelaar bij. Er zijn nog altijd veel verouderde vakantieparken in Nederland en nieuwe (project)ontwikkelingen kunnen prima bijdragen een deel van deze bedrijven te vitaliseren. Ondernemers, overheden, ontwikkelaars en adviseurs in de sector moeten er echter voor waken geen problemen voor de toekomst te creëren.

We hebben daarbij een gedeelde verantwoordelijkheid.Wij delen in elk geval graag onze kennis.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vitale vakantieparken, projectontwikkeling

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/08/21
Veel mis met arbeidsomstandigheden bij schoonmaak vakantiehuisjes
De schoonmaak van vakantiehuisjes ligt onder vuur van de inspectie SZW. De inspectie onderzocht de arbeidsomstandigheden bij vijf vakantieparken en er was heel veel mis. Het risico is groot dat de branche nu meer aandacht van de inspectie krijgt. Exploitanten van vakantieparken moeten zich oo bij het uitbesteden van de schoonmaak zorgen gaan maken want ook zij kunnen aansprakelijk worden gesteld voor misstanden.
26/07/21
Met een elektrisch aangedreven caravan over de Alpen
De elektrische auto is de schrik van elke caravanfabrikant. Een beperkt zeer trekgewicht met een lage actieradius zijn daarbij de grootste bedreigingen. Caravanfabrikant Dethleffs heeft daarom samen met moederbedrijf Erwin Hymer Group en toeleverancier ZF Friedrichshafen AG een elektrisch aangedreven caravan ontwikkeld.
23/07/21
Nog meer Nederlanders boeken in Nederland - dramatisch verlies door wegblijven buitenlandse gasten
De groeiende onzekerheid rondom de steeds wisselende reisadviezen houdt vakantiegangers in eigen land. Dat blijkt uit data van boekingsplatform BungalowSpecials.nl. Ondertussen tekent zich een forse verliespost af voor de vakantieparken door het missen van de buitenlandse gasten in de cruciale zomermaanden voor de toeristische sector.
21/07/21
Minder buitenlandse gasten voor Europese campings
Europese campings verwachten dit jaar minder buitenlandse gasten. Onduidelijkheid over de coronaregels en de kosten voor testen zijn de belangrijkste redenen voor de achterblijvende belangstelling. Wel verwachten de campings meer bezoek vanuit eigen land. Steeds meer campings faciliteren digital nomads.
19/07/21
TopParken verlengd contract voor duurzaam bedlinnen
Duurzaam ondernemen betekent dat je alle processen tegen het duurzame voetlicht moet houden. Ook je bedlinnen. TopParken doet dat al 12 jaar en hebben nu het contract met hun partner Blycolin weer verlengd.
14/07/21
EU-toerisme: -61%
Het toerisme in de Europese Unie is gedurende de pandemie ingestort. Het aantal nachten dat toeristen in logiesaccommodaties doorbrachten daalde tussen april 2020 en maart 2021 met maar liefst 61% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
14/07/21
Dramatische maand juli voor de reisbranche
Nadat in juni buitenlandse bestemmingen weer populairder werden dan vakanties in eigen land en het aantal boekingen op het niveau van 2019 zat, is de reisbranche in juli opnieuw ingestort. Vakantiegangers zoeken vooral weer naar bestemmingen in Nederland en het aantal boekingen is in een week tijd met 25 procent gedaald.
12/07/21
Exclusief voor leden
Trend forse stijging verkoop caravan en camper: mobiele accommodatie geeft veilig gevoel in pandemie
In de eerste helft van 2021 werden in Nederland exact 5.400 nieuwe caravans geregistreerd, oftewel ruim 35 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en het hoogste aantal sinds 2011 voor een eerste jaarhelft. De verkoop van caravans kende een aantal jaren een daling maar 2020 kwam de hernieuwde aandacht voor de sleurhut. Het negatieve sentiment rond de caravan lijkt omgeslagen. De populariteit stijgt dit jaar door.