Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-10-2012
Auteur: Bertus van der Tuuk

Meemaken

Meemaken

Doe Maar zong het al in de jaren tachtig: "We komen niets te kort, we hebben alles. Een kind, een huis, een auto en elkaar. Maar weet je lieve schat wat het geval is. Ik zoek iets meer, ik weet alleen niet waar.” Is dit alles?


Er gloort een nieuwe tijdsgeest. De mens wil er weer toe doen, iets goeds doen voor de omgeving. Niet meer alleen als consument aangesproken worden, niet meer alleen ondergaan wat de experience economy hem voorschotelt. Mensen willen betekenis geven aan het leven, ergens een stempel op drukken. Met een goed gevoel terugkomen van vakantie omdat men een steentje heeft bijgedragen aan een betere wereld.


Ik heb het over de trend van belevenis naar betekenis. Een voorbeeld is de opkomst van de content holiday, een vakantie die verrijkt is met zingeving, ervaringen, kennisverwerving en sociale contacten. Ook zien we steeds meer mogelijkheden om een vakantie te combineren met vrijwilligerswerk. De P van ‘Product’ wordt tevens de P van ‘Purpose’. Deze tendens is wereldwijd voelbaar. Responsible tourism, toerisme waarbij je tevens iets goeds doet voor de maatschappij, is een booming business aan het worden. In een land als Zuid-Afrika vormen toeristische ondernemers gezamenlijke trusts voor goede doelen (‘empowerment’) waar miljoenen in omgaan.


Wie zijn ogen en oren openzet, kan deze trend ook in Nederland bespeuren. Zo waren er dit jaar weer meer deelnemers die meededen met NL DOET. Meer dan 300.000 vrijwilligers staken de handen uit de mouwen. Ze gaven betekenis aan wat ze doen door zichzelf en anderen een stukje gelukkiger te maken.


De Wiltzangh

Vakantiepark De Wiltzangh, nabij het Nationaal Park Dwingelderveld, heeft een stuk heide geadopteerd. Samen met de gasten werkt de camping aan het in stand houden en verbeteren van dit stukje Nationaal Park. "Ik was wat sceptisch”, vertelt onderneemster Hilly Nijstad. "Kan ik het wel maken om mijn gasten aan het werk te zetten? Maar het bleek een doorslaand succes. Het was niet alleen heel nuttig, gezonden leerzaam, maar bovenal ookerg gezellig.Na noeste arbeid gingen we met zijn allen koffie en thee drinken tijdens een picknick op de heideen ’s avonds gezamenlijk eten in het restaurant.”


Een nieuwe generatie, een nieuw houvast

In hun boek Generatie Einstein beschrijven Jeroen Boschma en Inez Groen de opkomst van een nieuwe generatie: een generatie die nieuwe en andere waarden creëert, die gericht is op ‘delen’ (sharing), die beseft dat je met zijn allen meer weet dan in je eentje, die socialer is dan ooit, en die respect voor mens en omgeving en zelfontplooiing hoog in het vaandel heeft staan.

Hier ligt de kiem voor een nieuwe ‘roadmap’ naar de toekomst, een betere en meer duurzame toekomst. Het is een geest die langzaam uit de fles komt, die indringender en fundamenteler is dan de Occupy-beweging, gevoed door waarden als gezamenlijke verantwoordelijkheid, respect en sharing.


Kansen betekeniseconomie

Ik ben ervan overtuigd dat de betekeniseconomie unieke kansen biedt om de ondernemers nieuwe energie te geven, om de toeristen meer aan een toeristisch product te binden en om de overheden goed in hun rol te krijgen als facilitator. Samen bouwen aan een toeristisch product met een actieve inbreng van alle partijen: ondernemers, overheden en gasten. Niet oubollig, maar op een sexy, trendy, vernieuwende, actieve, maar vooral ook leuke manier bijdragen aan de broodnodige vernieuwing van ons toeristische aanbod: "Dit wil je meemaken!”

Trefwoorden: beleving, betekeniseconomie

||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Exclusief voor leden
Gijs Schreuder voorzitter Varen doe je Samen!
Voor de periode tot 2030 is Gijs Schreuder benoemd als voorzitter van Varen doe je Samen!.
30/06/25
Nieuwe fietsroute belicht Oisterwijkse leerindustrie
Met de lancering van de Leerroute Oisterwijk krijgt de rijke leerhistorie van de gemeente een nieuw podium. De 27 kilometer lange fietsroute, ontwikkeld door gemeente Oisterwijk en Brabant Partners, voert langs iconische plekken zoals de KVL-leerfabriek en de fabriek van schoenenfamilie Van Bommel.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.
26/06/25
Toegankelijke fietsroutes in Drenthe van start
In het Bargerveen is woensdagmiddag het officiële startschot gegeven voor de pilot Toegankelijke Fietsroutes Drenthe. Pascal Schrik, wethouder van de gemeente Emmen en lid van het Algemeen Bestuur van Recreatieschap Drenthe, verrichtte de opening. De provincie zet hiermee een belangrijke stap richting inclusieve recreatie voor mensen met een mobiliteitsbeperking.