Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Menno Stokman

Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling

Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling

"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijter die bij zijn dranken passende kaas en noten verkoopt, een restaurant waar je de schilderijen aan de muur kunt kopen en een kapper die een glas wijn schenkt bij het knippen. Als het aan de VVD ligt wordt de wet zo veranderd dat dat mogelijk wordt. "Winkelen wordt voor veel mensen steeds meer een beleving”, zegt Tweede Kamerlid Erik Ziengs in een toelichting. Hij wil ondernemers de kans geven in te spelen op de veranderende wensen van de consument, door verschillende bedrijfsformules te combineren en daarmee winkelstraten een nieuw leven in te blazen, ook wel blurring genoemd. "Zo blijft de vitaliteit in steden en dorpen behouden”, aldus Ziengs.


Blurring, ofwel functiemenging, is niet nieuw. Zo zie je in de sportbranche dat de commerciële exploitanten al vele jaren zoeken naar mogelijkheden om functies toe te voegen aan de core business. Immers, een aantrekkelijk leisurecentrum biedt zo veel meer dan sport: het biedt een totale beleving, bestaande uit diverse leisure-, horeca-, maatschappelijke en sportfuncties. Als verantwoordelijke voor de business development van vernieuwende sportconcepten in België zag ik duidelijk dat de toevoeging van gastvrijheidsfuncties leidde tot meer beleving, een langere verblijfsduur, meer inkomsten (zeker bij Vlaamse horeca!) en lagere exploitatiekosten (door flexibel inzetten van personeel). Met als resultaat lagere kosten voor aanbestedende overheden. De uitdaging hier was vooral om overheden en hun adviseurs ook breder dan de eigen sector te laten kijken.


Blurring en de integratie van gastvrijheidsconcepten speelt tegenwoordig een belangrijke rol bij retailpartijen, winkelgebieden en vastgoedeigenaars om zich vernieuwend te positioneren, meer beleving te bieden en meer bezoekers aan te trekken. Vanuit de wetenschap dat een langere verblijfstijd leidt tot hogere bestedingen, is het vervolgens de kunst gasten te verleiden om zo lang mogelijk te verblijven. De retail- en binnenstadsmanagers zien de toevoeging van gastvrijheidsconcepten en (mede daarmee) de toevoeging van beleving, grotendeels als oplossing om het doorgaans dalende bezoek aan de fysieke winkelgebieden weer te laten toenemen. De gastvrijheidssector fungeert zo als katalysator op de (her)ontwikkeling van winkelstraten, gebieden en binnensteden. Ook hier zien we dat het belang van de gastvrijheidssector toeneemt.


Probleem tot op heden is dat het toelaten van nieuwe, gemengde bedrijfsmodellen niet binnen de bestaande regels past. De Drank- en Horecawet kent nog steeds een strikte scheiding tussen wat in levensmiddelenwinkels, slijterijen, horeca en nietlevensmiddelenwinkels verkocht mag worden. Afgelopen jaren hebben daarom onder regie van de VNG diverse pilots plaatsgevonden om blurringconcepten te testen, waarbij ondernemers op individuele basis niet gehouden waren aan de Drank- en Horecawet. De resultaten waren nog bescheiden. De initiatiefwet van Ziengs komt daarom als geroepen om ondernemers – zowel retail als horeca – echt met vernieuwende concepten aan de gang te laten gaan. Nieuwe concepten, waarbij niet de regelgeving maar de consument centraal staat!


De gastvrijheidssector als katalysator voor ontwikkeling, het is goed te zien dat hier ruimte aan gegeven wordt. Als Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector zijn we inmiddels in gesprek met partijen uit de retail, het binnenstadsmanagement en vastgoed over de verweving van ‘hun’ domein met het gastvrijheidsdomein. We verkennen graag hoe we grensoverschrijdend mee invulling kunnen geven aan optimale gastvrijheid!

Topics:Horeca, Retail
Trefwoorden: blurring, functievermenging, beleid, wetgeving, regelgeving, horeca, retail

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Subsidiedatabank Koninklijke Horeca Nederland gratis toegankelijk voor leden
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is het nieuwe jaar gestart met een samenwerking met Vindsubsidies...
17/01/20
Staatssecretaris Blokhuis en Koninklijke Horeca Nederland presenteren e-learning verantwoord alcohol schenken
Samen met staatssecretaris Blokhuis (VWS) presenteerde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) – tijden...
17/01/20
Peter Bruins van restaurant de Bokkedoorns eerste winnaar van Michelin-award voor uitmuntend gastheerschap
Tijdens de feestelijke gidspresentatie van Michelin 2020 op maandag 13 januari 2020 in het DeLaMar T...
17/01/20
Eerste restaurant via Voice reserveren
Bar-restaurantketen STAN&CO, onderdeel van Debuut Horeca, is het eerste Nederlandse horecaconcep...
17/01/20
Horecava groeit stevig mee met de horeca
In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de nationale vakbeurs. Dit is een groei van rui...
14/01/20
Werkgelegenheid in horeca blijft groeien
Er werken steeds meer mensen in de Nederlandse horeca, vorig jaar zo’n 466 duizend. Omdat de branche wordt gekenmerkt door een hoge arbeidsdynamiek zijn tussen 2020 en 2025 jaarlijks 150 duizend nieuwe mensen nodig. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig.
13/01/20
Exclusief voor leden
Horeca voorziet uitdagend jaar
Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland presenteerde vandaag op de eerste dag van de Horecava haar economische analyse van 2019. Met een inzakkend omzetvolume, een sterk groeiend aanbod, concurrentie van alle kanten en mindere verwachtingen van ondernemers een uitdagend jaar voor de horeca.
10/01/20
Strandplevier Suites neemt afscheid van Roompot en gaat zelf verhuren
Tegenvaller voor Roompot en een succesje voor Booking Experts. Strandplevier Suites neemt afscheid van de verhuurorganisatie van Roompot en gaat haar 43 suites op Texel zelf verhuren.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk