Geplaatst op: 31-10-2017
Auteur: Simon de Wijs

Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding

Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding
Bron: Shutterstock

Eerder gepubliceerd als gastopiniestuk in BN/DeStem op woensdag 18 oktober 2017

Geen activiteit voldoet zo perfect aan onze vrijetijdswensen als een escape room. Sociaal, uitdagend, motiverend en ontspannend: geen wonder dat we niets liever meer willen.


Escape rooms schieten als paddenstoelen uit de grond. In 2013 opende de eerste zijn deuren in Nederland en tegenwoordig zijn er volgens escaperoomsnederland.nl al meer dan 600 kamers te vinden. Brabant kan met 72 locaties, die veelal meerdere losse escape rooms hebben, met recht dé escape provincie van Nederland genoemd worden. Maar waar komt die groei en bijbehorende populariteit eigenlijk vandaan?

Waarom spelen we zo graag escape rooms?

Een verklaring voor het succes van escape rooms is te vinden wanneer je nader kijkt naar wat mensen motiveert in hun vrijetijdsgedrag. De wetenschappers Ragheb & Beard (1983) ontwikkelden een leisure motivatieschaal die verklaart waarom we doen wat we doen in onze vrijetijd. Het unieke van escape rooms is dat alle genoemde motieven eenvoudig te koppelen zijn aan redenen waarom mensen ze spelen. Het eerste motief voor vrijetijdsgedrag is sociaal en gericht op contact met anderen. Escape rooms zijn de ideale activiteit om met mensen samen (vrienden, familie, collega’s, teamgenoten) te ondernemen.


"Escape rooms zijn de ideale activiteit om met mensen samen (vrienden, familie, collega’s, teamgenoten) te ondernemen.”


Simon de Wijs


Het tweede motief heet stimulusvermijding en is gericht op ontspanning en plezier. Zaken die ook in escape rooms volop aan bod komen bijvoorbeeld via thematisering, verrassingsaspecten, storytelling en spelelementen. De derde reden waarom mensen vrijetijdsgedrag vertonen kent een prestatiemotivatie. Het feit dat je binnen bepaalde tijd moet ontsnappen uit de escape rooms past goed bij deze motivatie. Of denk aan het neerzetten van de prestatie van de snelste tijd. Het laatste motief is intellectueel van aard en gericht op persoonlijke ontwikkeling. Escape room spelers ontdekken graag nieuwe spellen en leggen de lat bij elke volgende kamer hoger. Men speelt om behendiger te worden in het spel.


"Escape room spelers ontdekken graag nieuwe spellen en leggen de lat bij elke volgende kamer hoger. Men speelt om behendiger te worden in het spel.”


Simon de Wijs


De ultieme vrijetijdsbelevenis

Escape rooms nemen met de beantwoording aan zoveel motieven voor vrijetijdsgedrag een unieke positie in als activiteit. Het klinkt bijna als de optimale vrijetijdsbesteding. Iets wat ook wel te verklaren is als we de psycholoog Csikszentmihalyi (1990) volgen. Als hij doelt op de optimale vrijetijdsbeleving dan gebruikt hij de term flow. Een flow-ervaring kent een juiste balans tussen vaardigheden van en uitdagingen voor deelnemers. Het mag niet te gemakkelijk zijn want dan is het saai, maar kan zeker ook niet onmogelijk zijn want dat levert stress en frustratie. De perfecte spanningsboog lijkt voor velen aanwezig bij het spelen van escape rooms. Mensen hebben niet alleen vaardigheden nodig, maar staan tevens voor een uitdaging. De tijdslimiet van rond de 60 minuten sluit daar goed bij aan. De kenmerken die aan een flow-ervaring worden toegekend zijn te herkennen bij het spelen van escape rooms. Men gaat volledig op in de activiteit en vergeet (ook al is het tijdsaspect zo belangrijk) de tijd volledig. Er is sprake van een sterke focus en betrokkenheid bij de activiteit. Escape rooms spelen daarnaast in op prikkeling van liefst meerdere zintuigen. En spelers hebben, zeker bij succesjes, het gevoel de hele wereld aan te kunnen.


"Escape rooms spelen daarnaast in op prikkeling van liefst meerdere zintuigen. En spelers hebben, zeker bij succesjes, het gevoel de hele wereld aan te kunnen.”


Simon de Wijs


Ook wanneer het te lastig wordt kunnen escape rooms gedurende het spel hints geven. Als hints tot een succesje leiden dan zorgt een stofje in de hersenen voor het zo gewenste geluksgevoel.


De beste escape rooms kunnen de spanningsboog tussen vaardigheden en uitdagingen bespelen en zijn meesters in het creëren van de situatie van flow.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    22/02/21
    Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector
    In het laatste kwartaal van 2020 is het sentiment onder Drentse toeristische ondernemers flink afgenomen. Minder gasten, minder boekingen, volledige sluiting. Allemaal gevolgen van de huidige maatregelen.
    18/02/21
    Meer dan 100.000 aanmeldingen voor testevents
    Al meer dan 100.000 mensen hebben zich aangemeld voor de testconcerten en -festivals die in maart worden georganiseerd. De Alliantie van Evenementenbouwers is zeer verheugd over deze massale belangstelling, zelfs zonder dat er een programma bekend is gemaakt.
    17/02/21
    Amsterdam meest favoriete stad in de Benelux voor hotelexploitanten
    Nederland meest aantrekkelijke hotelmarkt in de Benelux met zes steden in de top 10 en Amsterdam, D...
    09/02/21
    Hoe Data Friesland verrassend veel te weten komt over toeristisch gedrag
    Online is een schat aan informatie te vinden over het gedrag van toeristen. Maar hoe ontsluit je al die data rond zoeken, boeken, bezoeken en beoordelen. Data Friesland heeft de datahandschoen opgepakt en de resultaten tot nu toe online gepresenteerd.
    04/02/21
    Exclusief voor leden
    Barometer: 37% heeft zomervakantie geboekt
    Dit blijkt uit onderzoeken die in januari zijn uitgevoerd door Corendon; enerzijds in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect en anderzijds onder haar eigen klanten. 65% van de Nederlanders geeft aan van plan te zijn om in Nederland of het buitenland op vakantie te gaan, waarvan 37% de vakantie al heeft geboekt.
    29/01/21
    Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed
    NBTC werkt met de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland, Friesland en Utrecht, Vereniging van...
    25/01/21
    Bijna alle vakantiegangers naar buitenland bereid tot vaccinatie
    Ruim acht op de tien Nederlanders die dit jaar op vakantie willen naar het buitenland is bereid zich...
    15/01/21
    Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
    Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.