31-10-2019: Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2019

Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2019

Op donderdag 31 oktober 2019 organiseren PleisureWorld NRIT en de opleidingen Management Toerisme van de Nederlandse HBO's weer het jaarlijkse TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd. Dit jaar zijn we te gast bij Hogeschool Inholland Rotterdam waar aan de voet van de Erasmusbrug duizenden studenten aan hun eigen toekomst bouwen. En wij de toekomst van toerisme vorm geven.

Strategische keuzes


Onze branche ligt met discussies rond overtourism en leefbaarheid behoorlijk onder het vergrootglas. Een discussie waarin vaak voorbij wordt gegaan aan de kansen die toerisme biedt, zeker voor steden en regio’s die met toerisme de leefbaarheid en regionale economie juist willen versterken. Het maken van de juiste strategische keuzes is voor zowel gebieden met overtourism als undertourism de komende periode essentieel.

Waardevol toerisme


Op het TRENDCONGRES bouwen we verder op het advies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur die in ‘Waardevol toerisme, onze leefomgeving verdient het’ een scherpe analyse neerzet en een perspectief voor de branche schetst. Essentieel is dat we toerisme moeten blijven ontwikkelen en tegelijkertijd een mooie balans creëren voor bewoners, bedrijven en bezoekers.

Congresthema


De sector moet voor een bestendige toekomst allianties bouwen die breder gaan dan alleen de eigen stakeholders maar toerisme als een levend ecosysteem beschouwen dat onderdeel uitmaakt van een stad of regio. We zoeken daarvoor nadrukkelijk inspiratie bij andere sectoren en willen niet in het bekende paradigma van groei verzanden zonder het economisch belang van de sector te onderschatten. Op het TRENDCONGRES gaan we in drie keynotes, acht verdiepende breakout sessies, een paneldiscussie en een urban safari samen bouwen aan een nieuwe toekomst voor toerisme.

Keynotes


Keynotes hebben we van schrijver en duurzaam toerisme consultant Jeremey Smith die een presentatie geeft met als titel ‘Transforming Tourism for Resilience and Regeneration’, Renske Satijn van Rotterdam Partners die de nieuwe toeristische strategie van Rotterdam toelicht en Christiaan Cooiman van Heijmans Vastgoed die vertelt hoe op Katendrecht vastgoedontwikkeling en leisure hand in hand zijn gegaan. Natuurlijk besteden we ook aandacht aan een slimme marketing. Daarvoor hebben we topspreker Martin van Kranenburg die ingaat op het beïnvloeden van archetypes met Cialdini's technieken. 


Breakout sessies


Breakout sessies krijg je van:

  • Lobke Elbers en Corné Dijkmans: Insights voor de volgende generatie toerisme professionals
  • Jeroen Weppner: Zelfrijdend vervoer in toerisme
  • Anke van Mispelaar: Succesfactoren voor duurzame bestemmingen
  • Stefan Hartman: Bewuste bestemmingen tussen wens en werkelijkheid
  • Bas Jansen: Het ontwerpen van een betekenisvol businessmodel
  • Swen Waterreus: Fairnbn, overtoerisme en sociale uitsluiting
  • Rolf Nijdam: Een toekomstbestendig vakantiepark werkt samen
  • Ondrej Mitas en Marcel Bastiaansen: Emotion Measurement

Urban safari, paneldiscussie en studentenpresentaties


We gaan ook op Urban Safari en brengen een bezoek aan Katendrecht waar gebiedsontwikkeling en leisure hand in hand gaan. Nieuw is dit jaar de paneldiscussie waar toerisme-experts van de vijf deelnemende hogescholen met elkaar in discussie gaan over de toekomst van toerisme. We sluiten het programma af met vier studentenpresentaties waar excellente young professionals hun afstudeerproject presenteren. 



Meer informatie op: https://www.toerismecongres.nl/

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
07/07/20
Stayokay Maastricht vernieuwd
De vestiging van hostelketen Stayokay in Maastricht is fors gerenoveerd, onder meer tijdens de intel...
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.