Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

26-10-2017: Bezinningstoerisme in Limburg

Bezinningstoerisme in Limburg
Marketing Cirkel Limburg organiseert op donderdag 26 oktober een symposium met als titel "Bezinningstoerisme in Limburg: Verkoopt Stilte”.


Toeristen bezoeken Limburg vooral voor de rust, natuur, stilte en steeds vaker ook vanwege spirituele belevenissen. Unieke eigenschappen van Limburg die ze in de rest van Nederland niet zo snel vinden. Bezinningstoerisme is een snel groeiende behoefte die kansen biedt voor de naar schatting 1.300 bezinningsondernemers, kerken, kloosters en musea die onze provincie rijk is.


Limburg biedt ontspanning en kansen om je lichaam en geest te verjongen

In de Limburgse bezinningssector liggen unieke verhalen om verteld te worden en goed bewaarde geheimen om ontdekt te worden. Maar hoe sluit je daarmee aan op een manier die voorziet in de wensen van het grote publiek? Voor een heel klein deel van de 1.300 Limburgse bezinningsondernemers, kerken, musea en kloosters is het al big business. Voor het grootste deel is de stilte-economie nog onbekend terrein.


Programma

Frans Jespers, Universitair hoofddocent Vergelijkende Godsdienstwetenschap aan de Radboud Universiteit in Nijmegen stelt tijdens het symposium Limburg in een spiritueel perspectief. Anya Nieweirra directeur van VVV Zuid-Limburg geeft een toelichting op haar programma Spirit Youth waarin ze toeristen laat ontsnappen aan de alledaagse spanningen en kansen biedt om hun geest en lichaam te verjongen via spirituele bestemmingen. Theo Bovens onderbouwt hoe belangrijk de Provincie Limburg bezinningstoerisme vindt. Limburg heeft stilte-economie op haar agenda gezet en stimuleert organisaties die zich op dit terrein willen ontwikkelen.


Tijdens het symposium komen de verhalen van succesvolle ondernemers in het bezinningstoerisme aan bod zoals het Forgiveness Museum in Tegelen, het Blotevoetenpad uit Brunssum en het Wereldpaviljoen Steyl. Verder wordt er ingegaan op praktische zaken als "Hoe breng je bezinningstoerisme in de praktijk?”. Leden van Marketing Cirkel Limburg bieden vervolgbijeenkomsten en praktische workshops. Want zonder marketing blijft het in deze sector 'te stil'.


Meer informatie
Het symposium "Bezinningstoerisme in Limburg: Verkoopt Stilte” is bedoeld voor organisaties, ondernemers en beleidsmakers die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn. Zij kunnen zich aanmelden via www.marketingcirkellimburg.nl. De kosten voor deelname bedragen € 25,-.

Meer informatie op: https://www.marketingcirkellimburg.nl/
Topics:Toerisme

||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
10/07/25
Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.