Store
Store

Dark Tourism

Dark Tourism

De nieuwe NRIT Media-publicatie Dark Tourism, de dood achterna van auteur Karel Werdler geeft een uitstekende introductie in deze relatief nieuwe vorm van cultuurtoerisme. Het boek geeft overzicht én inzicht in de verschillende vormen van Dark Tourism, van relatief licht als duistere pretparken met de dood als thema, via begraafplaatsen en gevangenissen tot meer duistere locaties als slagvelden en vernietigingskampen.


Voor toerisme zijn Dark Tourism-locaties uitermate relevant omdat zij in staat zijn grote groepen betrokken, geïnteresseerde en kapitaalkrachtige cultuurtoeristen te trekken. Voorbeelden van grote publiekstrekkers zijn de herdenking van de Eerste Wereldoorlog die in Vlaanderen honderdduizenden toeristen op de been weet te krijgen en het Anne Frankhuis in Amsterdam dat jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers weet te trekken.


Het boek biedt de lezer een keur aan voorbeelden van Dark Tourism-locaties over de hele wereld met talloze aanknopingspunten voor de ontwikkeling van eigen toeristische trekpleisters waar verantwoord herinneren en herdenken centraal staat. Dark Tourism sluit bovendien uitstekend aan bij de trend van authenticiteit waar toeristen vooral op zoek zijn naar locaties waar het 'echt' is gebeurd. Voor onderzoekers en onderwijs biedt Dark Tourism een staalkaart van mogelijkheden want niet alleen de locatie is het onderzoeken waard maar ook de toerist die Dark Tourism-locaties bezoekt.


Dark Tourism, de dood achterna is bedoeld voor eenieder die is geïnteresseerd in cultuurtoerisme en meer wil weten van de toeristische mogelijkheden die Dark Tourism kan bieden. Het boek biedt volop inspiratie voor overheden, ondernemers en onderwijs.


Locaties die beschreven worden in het boek ontvangen korting bij aankoop van 10 exemplaren of meer. Deze korting wordt na binnenkomst van de bestelling verwerkt.


Auteur:Karl Werdler
ISBN:978-90-5472-314-1
Omvang:224 pagina's
23,54 (excl. btw)
Toevoegen aan mandje

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.