Geplaatst op: 22-05-2024
Auteur: Menno Stokman

Driven nationally, delivered locally

Driven nationally, delivered locally

In april vond in Nieuwspoort het debat plaats over de bezoekerseconomie in 2050. Dolf Jansen opende op sterke eigen wijze de show en Mathijs Bouwman benadrukte kundig de grote uitdagingen waar het gastvrijheidsdomein – de wereld van leisure, toerisme en vrijetijd – voor staat: een groeiende krapte aan ruimte en arbeidskrachten. Nog belangrijker: beide zullen deze hele eeuw aanwezig zijn en zelfs verder toenemen. Zij vereisen innovatie en handelen van het gastvrijheidsdomein, zowel nationaal, provinciaal als lokaal.

Toch gingen de alarmbellen in de zaal niet af … ook niet toen de aanwezige (zowaar twee!) Tweede Kamerleden aangaven dat toerisme niet op de agenda staat in Den Haag (inderdaad: niet laag, maar niet!). Wellicht ook niet zo gek, want het niveau van de verdere bijeenkomst ontsteeg het kolderieke marketinggeneuzel waar de toerismesector en haar DMO’s zich al decennia mee profileren, nauwelijks. En dat terwijl we echt moeten (!) opschalen qua urgentieniveau. We moeten de grote uitdagingen van het gastvrijheidsdomein aangaan. We hebben immers te maken met een forse toename van de bevolking. Van de huidige 17,9 miljoen mensen anno nu groeien we naar 18,5 miljoen mensen in 2030 tot uiteindelijk meer dan 20 miljoen rond 2050. Tegelijkertijd zal het aantal inkomende toeristen toenemen met meer dan 35% tot meer dan 30 miljoen. Niet in 2050 maar al in 2030. Dit resulteert in een verdere krapte op arbeidsmarkt, een krapte en vastlopende infrastructuur en een krapte in de fysieke ruimte. Bijkomende opgaven qua verduurzaming en het behoud van de ‘licence to operate’ maken de puzzel van een domein dat vooral uit MKB-bedrijven bestaat, compleet.

Er is echt noodzaak om leisure, tourism & hospitality hoger op de agenda te krijgen. Het domein moet een positie krijgen in de agenda’s van Rijk, provincies en gemeenten. Hoe? Met het benoemen van het belang van de sector met alleen cijfers als de economische impact, is bovenstaande tot op heden niet gelukt. We moeten het over een andere boeg gooien: we zullen moeten escaleren. We moeten het perspectief veranderen, van een gastvrijheidsdomein volop marketing- en ondernemerskansen naar een bestemming die echt vastloopt als er niet gehandeld wordt. Als we dat niet (willen) doen voor de internationale bezoeker, dan toch zeker voor de bewoners die ook willen recreëren?

Mogelijk dat de inrichting van de nieuwe ‘Landelijke Raad voor Toerisme & Recreatie’ een tussenstap vormt in deze escalatie. Randvoorwaarde is dat de Landelijke Raad – met het onderliggende ecosysteem van samenwerkende en handelende overheden, brancheorganisaties en kennisinstellingen – wel een vuist kan maken en op nationaal niveau zorgt voor beleid en actie. En dat het faciliteert met data, kennis & inzichten en met lobby de grootse opgaven van het gastvrijheidsdomein weet te adresseren. De uitvoering vindt dan in de provincie en regio plaats, waarbij uiteindelijk de ondernemer aan zet is: "driven nationally, delivered locally”.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    10/12/25
    Exclusief voor leden
    Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
    Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
    28/11/25
    Exclusief voor leden
    Verrassende stijging gebruik Eurovelo routes
    Verrassend omdat de afgelopen jaren er weinig groei of stabilisatie zat in het gebruik van deze Europese fietsroutes. Tussen januari en augustus 2025 nam het verkeer met 5,6% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De EuroVelo 4 – Route Centraal-Europa, die het continent van west naar oost doorkruist, kende de hoogste groei met een indrukwekkende 26%.
    10/11/25
    Lichte stijging bestedingen aan recreatie en cultuur
    Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.
    06/11/25
    3% stijging luchtvaartpassagiers
    In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
    05/11/25
    Jonge arbeidsmarkt toeristische sector
    In 2024 telde de Nederlandse toeristische sector ruim 560.000 banen, een stijging van 2% ten opzicht...
    23/10/25
    Exclusief voor leden
    33% Nederlandse jongeren heeft nog nooit een reisverzekering afgesloten
    Bijna alle Nederlandse jongeren gaan ten minste één keer per jaar of vaker op vakantie, maar lang niet iedereen sluit daarbij een reisverzekering af.
    23/10/25
    Exclusief voor leden
    Consument geeft meer uit - lichte stijging onlinebetalingen
    Op 1 en 2 november 2025 maakt de Clean-Up Walk haar rentree na een jaar afwezigheid! Tijdens deze vierde editie trekken duizenden wandelaars door heel Nederland eropuit om wandelpaden in hun eigen omgeving vrij te maken van zwerfafval.
    10/10/25
    De ijssalon blijft crisisbestendig
    In vijf jaar tijd steeg het aantal ijssalons met 41% , van 728 naar 1028 zaken, zelfs tijdens de coronaperiode zette deze groei door.