01-03-2016: Inaugurele rede Frans Melissen en Xander Lub

Inaugurele rede Frans Melissen en Xander Lub

Frans Melissen en Xander Lub, beiden lector aan de Academy of Hotel Management and Facility Management van NHTV Breda, houden dinsdag 1 maart hun inaugurele rede. Deze feestelijke aangelegenheid, die start om 12.30 uur, geeft een inkijk in het gedrag van mensen ten opzichte van elkaar en hun omgeving. Uiteraard in het licht van hospitality.


Waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? Dit is het thema dat de inaugurele redes van Frans Melissen en Xander Lub verbindt. ‘Sustainable and meaningful experiences’; ervaringen die mensen aanspreken en onthouden, maar tegelijkertijd bijdragen aan een betere wereld, is een van de belangrijkste onderzoeksthema’s van de Academy of Hotel Management and Facility Management. Daarin staat het ontwikkelen en toepassen van slimme, duurzame hospitality principes centraal.


Frans Melissen: 4th generation sustainable business models

In zijn rede legt Frans uit waarom bedrijven een cruciale rol spelen in het realiseren van duurzame ontwikkeling. De manier waarop bedrijven deze rol invullen, kun je grofweg verdelen in drie vormen: drie generaties duurzame businessmodellen. Hoe ingenieus en goedbedoeld veel van deze initiatieven ook zijn, we moeten helaas constateren dat dit nog niet tot een echte doorbraak heeft geleid. Daarom pleit Frans voor het toepassen van businessmodellen die een stap verder gaan: vierde generatie duurzame businessmodellen. Deze modellen zijn gebaseerd op het toepassen van het concept ‘naïve, native and narrative intelligence’.


Xander Lub: Truly understanding people as core business

Xander Lub legt uit waarom het begrijpen van gebruikers (zoals klanten, gasten, patiënten) essentieel is in de hedendaagse samenleving en in het bijzonder voor de gastvrijheidsindustrie. De gastvrijheidsbranche heeft een steeds complexere taak gekregen in creëren van meer betekenisvolle ervaringen voor gasten. Waarom weten wij nog zo weinig over wat mensen echt beweegt? En hoe kan dit in de toekomst beter doorgrond worden? Xander Lub gaat in op de kansen die "design thinking” hierin biedt: voor onderzoek, voor onderwijs en voor bedrijfsleven.


Workshops

Naast de inaugurele redes worden zes workshops aangeboden die een afspiegeling vormen van het onderzoek waar de onderzoekers binnen de twee lectoraten zich op richten.

Het volledige programma en mogelijkheid tot inschrijven kunt u vinden via de website van NHTV. Het gehele programma is Engelstalig.



Meer informatie op: http://www.nhtv.nl/kennis-onderzoek/congressen-en-symposia/inaugural-speeches.html
Topics:Onderzoek

||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.