Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

1.000 banen bij in toerisme Overijssel

1.000 banen bij in toerisme Overijssel

Het aantal banen in de Overijsselse vrijetijdseconomie is in de periode 2008-2012 fors gegroeid.

1.000 banen erbij
In de toeristische regio’s die vallen onder MarketingOost; Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk, is de werkgelegenheid gegroeid met circa 1.000 banen. Van zo’n 16.000 banen in 2008 tot bijna 17.000 banen in 2012. Met een aandeel van 5,9% is het belang van de vrijetijdseconomie voor de werkgelegenheid groter dan bijvoorbeeld de sectoren Landbouw en Openbaar Bestuur. Dit blijkt uit een analyse van LISA-statistieken door KennispuntOost, de Kennis en Innovatie afdeling van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.

Bestedingen in vrijetijdseconomie toegenomen
Naast de banengroei is in de regio’s Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk ook sprake van toename van het aantal overnachtingen en bestedingen in de vrijetijdssector in de periode 2008-2012. Dit blijkt uit cijfers uit het Continu Vakantie Onderzoek van NBTC-NIPO Research.

9% groei bestedingen
Trendlijnberekeningen laten zien dat de totale bestedingen in bovengenoemde regio’s tussen 2008 en 2012 fors zijn toegenomen. Van ruim 154 miljoen euro in 2008 naar ruim 168 miljoen euro in 2012, een groei van 9%.

MarketingOost meldt bij deze cijfers: ‘Een eerste stap om de samen met provincie, gemeenten en ondernemers geformuleerde ambities voor de periode 2012-2015 te realiseren: 10% marktaandeel op de binnenlandse vakantiemarkt, 80 miljoen extra bestedingen en 3000 extra banen.’

Henk van Voornveld: "Investeren in de vrijetijdseconomie is lonend”
Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, is blij met de cijfers: "Het geeft aan dat de investeringen in de vrijetijdseconomie door ondernemers en overheden lonend zijn. In een tijd van oplopende werkloosheid en krimpverschijnselen zien we dat de vrijetijdseconomie groeit. En er liggen nog veel kansen in onze prachtige toeristische regio’s. Met name de verbinding tussen de vakantieregio’s en de steeds interessanter wordende Hanzesteden biedt nog talrijke mogelijkheden, ook voor de Duitse en Vlaamse markt”.
Tegelijkertijd laat hij ook een waarschuwend geluid horen. "We moeten blijven investeren in de vrijetijdseconomie, zowel in productontwikkeling en promotie als ook in gastvrijheid. De concurrentie is fors, bestedingen komen onder druk te staan en daar heeft ook onze sector onder te lijden. Maar de vrijetijdseconomie kan een belangrijke motor zijn van de regionale economie. Met zijn allen de schouders eronder, de blik naar buiten en blijven investeren.”

Trefwoorden: vrijetijdseconomie, werkgelegenheid, toerisme, banen

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.