Nijntje museum opnieuw uitvinden
“Nijntje is nog geen nijntje museum”
Op zes februari 2016 opende de deuren van het nijntje museum in Utrecht. De transformatie in een jaar van het Dick Bruna huis naar het ontdekmuseum was af. Je moet wel durven, als merkbureau de oude positionering onderuit halen en een design bedenken dat rondom icoon nijntje past. Het gaat niet om dat icoon maar waar de bezoekers bij aansluiten. Rogier Schut, merkstrateeg bij bureau Matters Most durft voor zijn mening te staan. Het oude Dick Bruna huis dat beheerd wordt door het Centraal Museum in Utrecht past niet meer bij de wereld van de kinderen. Dat is de belangrijkste doelgroep voor deze attractie. Hij schrok zich rot toen hij er de eerste keer ging kijken. Kinderen konden weinig doen. De afbeeldingen hingen te hoog. Langs de randen trof hij ouders aan, gedoken achter de schermen van hun smartphones. De opdracht was dan ook niet eenvoudig. Een verbetering van de positionering terwijl er niets in de naam mocht veranderen. "Wat helpt er dan beter dan het via de kinderen te laten vertellen,” vertelt Schut. "We moesten het veranderen van een museum voor jong en oud naar Het allerleukste kindermuseum ...
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Trefwoorden: attractie, beleving, design, museum, positionering, marketing, cultuur,
|
|
14/08/25
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
|
13/08/25
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
|
13/08/25
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
|
13/08/25
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
|
11/08/25
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
|
11/08/25
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
|
11/08/25
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
|
11/08/25
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
03/09/25 t/m 07-09-25
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
|
11/09/25
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
01/10/25
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
|
|