Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Attractie op veerplein kan rekenen op 50.000 bezoekers

Attractie op veerplein kan rekenen op 50.000 bezoekers
De natuurattractie Wad & Zoo bij de veerboot naar Borkum in de Eemshaven kan jaarlijks rekenen op 50.000 bezoekers die naar verwachting 925.000 besteden. Dat heeft Marklinq van de Hanzehogeschool Groningen berekend. De attractie was eerst in Delfzijl voorzien maar daar heeft de gemeente de gesprekken met de initiatiefnemers in 2014 afgebroken nadat ze niet konden aantonen over voldoende financiers te beschikken. De focus werd toen naar de Eemshaven verlegd met een kleiner attractiepark.

Wad & Zoo bestaat uit een aquariumattractie, een restaurant en een uitkijktoren en vertelt het verhaal van het leven in de Eems, van bron tot Wad en Noordzee. De attractie is op het veerplein gepland en de verwachting is dat veel wachtende passagiers (die zich vaak al vroeg melden) de attractie zullen bezoeken. De totale kosten worden op 4,5 miljoen euro geraamd.

Vanuit de groep wachtende passagiers worden jaarlijks 15.000 bezoekers verwacht. Vanuit de regio rekenen de onderzoekers op circa 36.000 bezoekers, totaal dus ruim 50.000. De totale verwachte bestedingen inclusief de horeca zouden circa €925.000 kunnen bedragen. Hierbij is geen rekening gehouden met mogelijke positieve effecten van samenwerking met andere attracties, of de mogelijke spoorlijn naar de Eemshaven.

Wie bezoeken Borkum?
Borkum wordt hoofdzakelijk (86%) door Duitse toeristen bezocht. De meeste Duitsers gaan als (echt-)paar op reis naar Borkum (36%) of met kinderen (28%), terwijl de Nederlanders (13% van alle bezoekers) liever met een groep (31%) op reis gaan naar Borkum of als echtpaar (22%). Bijna de helft van de toeristen blijft langer dan een week, 27% blijft vier dagen tot een week. Van de Nederlanders bezoekt 72% Borkum voor het eerst, voor een kwart van de Duitsers was het een eerste bezoek. De meeste toeristen (89%) reizen naar Borkum met de auto. Voor 66% duurde de reis naar de veerboot langer dan twee uur. Zo'n zestig procent is gemiddeld een half uur tot een uur voor vertrek van de boot aanwezig.

Hoeveel willen ze besteden?
De attractie Wad & Zoo wordt door 25% van de respondenten heel interessant bevonden en door 53% interessant. De helft zou vijf tot tien euro entreeprijs willen betalen. Gemiddeld is men bereid 5,76 euro te betalen. Hoewel de meerderheid (69%) de uitkijktoren interessant vindt, zijn 38% van de Nederlanders en 22% van de Duitsers niet bereid te betalen voor de toegang tot de uitkijktoren. Opvallend hier is dat geen enkele Nederlander en maar 2% Duitsers bereid is meer dan €5 te betalen voor de toegang tot de uitkijktoren. Gemiddeld zijn de respondenten bereid €2,07 te betalen. Van het horecaconcept vinden de respondenten het vooral interessant om voor de boottocht wat te drinken. Het totaalconcept wordt met een rapportcijfer 6,5 beoordeeld. De onderzoekers hebben berekend dat de bezoekers gemiddeld tussen de € 9,40 en  € 10,00 gaan besteden. Daarvan is 56% voor de entree 25% voor de horeca en 12% aan merchandise.

Stoppen mensen wel voor de attractie?
Alhoewel de attractie op een strategische plek is voorzien (de veerhaven naar Borkum) is dit volgens deskundigen ook een valkuil. Deze mensen zijn met een andere intentie dan een bezoek aan Wad & Zoo in de Eemshaven en willen zo snel mogelijk naar Borkum. De Eemshaven is (evenals Harlingen en Den Helder) een passantenhaven, geen eindbestemming. Wad & Zoo zou in elk geval de mogelijkheid van een combikaart met het vervoersbewijs van AG EMS moeten onderzoeken, dit kan drempelverlagend werken.
Link: http://marklinq.hanze.nl/wp-content/uploads/2015/12/Marklinq-WadZoo.pdf
Trefwoorden: attracties, waddengebied, bezoekerscentra, natuur, veerdiensten, duitsland

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.
26/05/25
Wereldpremière tentoonstelling Bricks of Wonder opent met een feest der herkenning voor jong en oud
Op 22 mei vond de feestelijke wereldpremière van Bricks of Wonder plaats, een spectaculaire LEGO® tentoonstelling in Westfield Mall of The Netherlands.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.