Geplaatst op: 15-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Better Places wint Golden Responsible Tourism Award

Better Places wint Golden Responsible Tourism Award

Reisbedrijf Better Places heeft een Golden Responsible Tourism Award gewonnen in de categorie ‘Decarbonings the Travel and Tourism’. Directeur Saskia Griep ziet haar inspanningen op het gebied van het reduceren van CO2-uitstoot beloond: "Dit motiveert ons om samen met het team en al onze lokale experts op deze weg door te gaan.”

De juryleden waren onder de indruk van het uitgebreide scala aan maatregelen waarop Better Places, een kleine touroperator, actief de ecologische voetafdruk van de georganiseerde vakanties verkleint. Ook de transparante en gemakkelijk te begrijpen communicatie over de positieve en negatieve milieueffecten van hun reizen konden op waardering van de jury rekenen. Als pionier heeft Better Places  zich vanaf 2019 verplicht om de CO2-uitstoot met 5% te verminderen, met als doel een reductie van 55% in 2030. Ze meten en compenseren 100% van alle resterende CO2-emissies, inclusief lokaal vervoer, accommodatie, activiteiten en de onafhankelijk geboekte internationale retourvluchten van hun klanten. 

Inspanningen op een breed terrein

Desondanks erkennen ze dat compenseren geen oplossing is en dat verminderen de enige weg vooruit is. Mede daarom hebben ze  hun Europese aanbod vergroot en moedigen klanten aan om minder vaak te vliegen en langer te blijven als ze dat doen. Alle voorbeeldreizen voor verre bestemmingen duren minstens 17 dagen. Binnen Europa worden treinreizen en vervoer met elektrische auto’s gepromoot Ook wordt vegetarisch en veganistisch eten op reis aangemoedigd. Klanten worden met tips en adviezen geholpen. 

CO2-belasting

Better Places heeft zichzelf een CO2-belasting opgelegd van € 12,50 per klant die buiten Europa reist en € 5,- per klant die binnen Europa reist. Die eigen belasting wordt elk jaar verhoogd met € 2,50 en €1. De opbrengst wordt geïnvesteerd in duurzame energieprojecten via crowdfundingplatform Lend-a-Hand. In 2019 investeerden ze € 20.000. Elk jaar berekent Better Places de CO2-uitstoot van het bedrijf. 

In 2021 brengen ze de positieve en negatieve impact op al onze reisbestemmingen in kaart. "Daarbij houden we rekening met de sociale-, economische- en klimaatimpact van een reis. Op basis van die metingen geven we de reizen een score, zodat klanten in één oogopslag kunnen zien hoe goed een reis scoort op onze principes voor duurzaam reizen."

In 2019 sloot Better Places zich als één van de eerste touroperators aan bij Climate Perks. Alle medewerkers krijgen maximaal twee gratis vakantiedagen extra als ze ervoor kiezen om met de trein op vakantie te gaan, in plaats van met het vliegtuig.



Link: https://betterplaces.nl/actieplan-voor-het-klimaat
Trefwoorden: touroperators, reisbedrijven, duurzaam toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...