Geplaatst op: 15-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Better Places wint Golden Responsible Tourism Award

Better Places wint Golden Responsible Tourism Award

Reisbedrijf Better Places heeft een Golden Responsible Tourism Award gewonnen in de categorie ‘Decarbonings the Travel and Tourism’. Directeur Saskia Griep ziet haar inspanningen op het gebied van het reduceren van CO2-uitstoot beloond: "Dit motiveert ons om samen met het team en al onze lokale experts op deze weg door te gaan.”

De juryleden waren onder de indruk van het uitgebreide scala aan maatregelen waarop Better Places, een kleine touroperator, actief de ecologische voetafdruk van de georganiseerde vakanties verkleint. Ook de transparante en gemakkelijk te begrijpen communicatie over de positieve en negatieve milieueffecten van hun reizen konden op waardering van de jury rekenen. Als pionier heeft Better Places  zich vanaf 2019 verplicht om de CO2-uitstoot met 5% te verminderen, met als doel een reductie van 55% in 2030. Ze meten en compenseren 100% van alle resterende CO2-emissies, inclusief lokaal vervoer, accommodatie, activiteiten en de onafhankelijk geboekte internationale retourvluchten van hun klanten. 

Inspanningen op een breed terrein

Desondanks erkennen ze dat compenseren geen oplossing is en dat verminderen de enige weg vooruit is. Mede daarom hebben ze  hun Europese aanbod vergroot en moedigen klanten aan om minder vaak te vliegen en langer te blijven als ze dat doen. Alle voorbeeldreizen voor verre bestemmingen duren minstens 17 dagen. Binnen Europa worden treinreizen en vervoer met elektrische auto’s gepromoot Ook wordt vegetarisch en veganistisch eten op reis aangemoedigd. Klanten worden met tips en adviezen geholpen. 

CO2-belasting

Better Places heeft zichzelf een CO2-belasting opgelegd van € 12,50 per klant die buiten Europa reist en € 5,- per klant die binnen Europa reist. Die eigen belasting wordt elk jaar verhoogd met € 2,50 en €1. De opbrengst wordt geïnvesteerd in duurzame energieprojecten via crowdfundingplatform Lend-a-Hand. In 2019 investeerden ze € 20.000. Elk jaar berekent Better Places de CO2-uitstoot van het bedrijf. 

In 2021 brengen ze de positieve en negatieve impact op al onze reisbestemmingen in kaart. "Daarbij houden we rekening met de sociale-, economische- en klimaatimpact van een reis. Op basis van die metingen geven we de reizen een score, zodat klanten in één oogopslag kunnen zien hoe goed een reis scoort op onze principes voor duurzaam reizen."

In 2019 sloot Better Places zich als één van de eerste touroperators aan bij Climate Perks. Alle medewerkers krijgen maximaal twee gratis vakantiedagen extra als ze ervoor kiezen om met de trein op vakantie te gaan, in plaats van met het vliegtuig.



Link: https://betterplaces.nl/actieplan-voor-het-klimaat
Trefwoorden: touroperators, reisbedrijven, duurzaam toerisme

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
Edwin Vlek over de horeca:
Werkgevers en werknemers in de horeca trekken ineens eensgezind op. Hun oproep aan het Kabinet: versoepelen want de rek is tot op het breekpunt uit. Als de horeca nu niet versoepelt zorgt de uitstroom van personeel voor grote problemen.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
20/01/22
Wat heeft MarketingOost in 2021 qua marketing bereikt?
MarketingOost deelt haar resultaten van de marketing in 2021. Hoe hebben ze gescoord op de eigen website, in publicaties van derden en op socials?
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.