Geplaatst op: 16-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Half miljoen bezoeken voor druktemonitor Gelderland

Half miljoen bezoeken voor druktemonitor Gelderland
De monitor bezoekersdrukte die Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met steun van de provincie Gelderland ontwikkelde heeft 475.238 bezoeken getrokken. Een zeer groot deel van de bezoekers (88%) heeft als gevolg van de informatie drukke plekken hebben vermeden. Daarnaast wil 94% van de gebruikers in de toekomst de monitor weer gebruiken.

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontwikkelde in opdracht van provincie Gelderland de monitor bezoekersdrukte. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer druk was en waar juist niet. Door alternatieven aan te bieden voor drukke plekken, werden bezoekers over de provincie gespreid en de veiligheid van bezoeker en inwoners gewaarborgd in tijden van het corona-virus. Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "De monitor bezoekersdrukte is succesvol geweest, ik ben blij dat dit instrument aan recreanten is aangeboden. Overigens blijven we ook na de zomer als provincie nadenken over het goed reguleren van de grote groep toeristen in Gelderland.”

Meeste gebruikers uit Gelderland

In totaal werd de monitor bezoekersdrukte 475.238 keer geraadpleegd. Het hoogste bezoekersaantal werd op één van de warmste zomerdagen van dit jaar - 31 juli - gemeten met 29.152. Maar liefst 150 websites plaatsten een widget met de bezoekersmonitor. De meeste gebruikers (50%) kwamen uit Gelderland. Publicitair heeft de druktemonitor Toerisme VAN geen windeieren gelegd. Online werden maar liefst 3 miljoen mensen bereikt en aandacht op landelijke radio- en tv-programma’s leverde 5 miljoen mensen.  

Gebruikers hebben drukke plekken vermeden

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, vroeg 627 gebruikers naar hun ervaringen.  Zij gaven de monitor een rapportcijfer 7,2. Zeer positief was dat een groot deel van de gebruikers (88%), drukke – ofwel de rood of oranje gemarkeerde locaties – hebben vermeden. Zij besloten één van de voorgestelde alternatieve ‘groene’ locaties te bezoeken (36%), op een ander tijdstip naar de gewenste locatie te gaan (52%) of thuis te blijven (6%). Slechts 6% heeft alsnog de locatie op het drukke tijdstip bezocht. 

Hoge toekomstige gebruiksintentie

Een ruime meerderheid van de respondenten (94%) geeft aan de monitor te willen blijven gebruiken. Niet alleen tijdens, maar ook na corona. De meesten zouden de tool ook aanraden aan familie en vrienden. ‘Het is goed om te zien dat onze monitor in de behoefte voorzag’, vertelt directeur Herre Dijkema. "Wij geloven dat spreiding van bezoek aan onze regio’s belangrijk blijft, zowel in tijd als plaats. Daarom zullen we de komende tijd nieuwe producten blijven ontwikkelen.”     

Extra inzet Airborne Region 

Oorspronkelijk zou de monitor bezoekersdrukte vlak na de zomervakantie eindigen, wanneer de topdrukte in de regio’s afneemt. Toch blijft de tool de laatste weken van september nog even actief om bezoekersdrukte tijdens de Airborne activiteiten te meten. Het gaat daarbij uitsluitend om de gemeenten Arnhem, Renkum, Ede en Overbetuwe.  


Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo's, bezoekersdrukte, visitormanagement, Gelderland

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Hotels mogen na 20.00 geen alcohol verkopen aan gasten
Op vrijdagmiddag is besloten door het kabinet dat hotels in Nederland geen alcohol mogen schenken en verkopen na 20.00. Dit mag ook niet via room service of andere diensten.
23/10/20
EU Green Week aanzet tot goed raamwerk maar landbouwbeleid niet innovatief genoeg
Terwijl vandaag de EU Green Week wordt afgesloten zijn Nederlandse natuurorganisaties verbaasd over het Europese beleid voor de boeren.
23/10/20
Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
23/10/20
Derde overname van TopParken
En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
23/10/20
Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.