Geplaatst op: 16-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Half miljoen bezoeken voor druktemonitor Gelderland

Half miljoen bezoeken voor druktemonitor Gelderland
De monitor bezoekersdrukte die Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met steun van de provincie Gelderland ontwikkelde heeft 475.238 bezoeken getrokken. Een zeer groot deel van de bezoekers (88%) heeft als gevolg van de informatie drukke plekken hebben vermeden. Daarnaast wil 94% van de gebruikers in de toekomst de monitor weer gebruiken.

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontwikkelde in opdracht van provincie Gelderland de monitor bezoekersdrukte. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer druk was en waar juist niet. Door alternatieven aan te bieden voor drukke plekken, werden bezoekers over de provincie gespreid en de veiligheid van bezoeker en inwoners gewaarborgd in tijden van het corona-virus. Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "De monitor bezoekersdrukte is succesvol geweest, ik ben blij dat dit instrument aan recreanten is aangeboden. Overigens blijven we ook na de zomer als provincie nadenken over het goed reguleren van de grote groep toeristen in Gelderland.”

Meeste gebruikers uit Gelderland

In totaal werd de monitor bezoekersdrukte 475.238 keer geraadpleegd. Het hoogste bezoekersaantal werd op één van de warmste zomerdagen van dit jaar - 31 juli - gemeten met 29.152. Maar liefst 150 websites plaatsten een widget met de bezoekersmonitor. De meeste gebruikers (50%) kwamen uit Gelderland. Publicitair heeft de druktemonitor Toerisme VAN geen windeieren gelegd. Online werden maar liefst 3 miljoen mensen bereikt en aandacht op landelijke radio- en tv-programma’s leverde 5 miljoen mensen.  

Gebruikers hebben drukke plekken vermeden

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, vroeg 627 gebruikers naar hun ervaringen.  Zij gaven de monitor een rapportcijfer 7,2. Zeer positief was dat een groot deel van de gebruikers (88%), drukke – ofwel de rood of oranje gemarkeerde locaties – hebben vermeden. Zij besloten één van de voorgestelde alternatieve ‘groene’ locaties te bezoeken (36%), op een ander tijdstip naar de gewenste locatie te gaan (52%) of thuis te blijven (6%). Slechts 6% heeft alsnog de locatie op het drukke tijdstip bezocht. 

Hoge toekomstige gebruiksintentie

Een ruime meerderheid van de respondenten (94%) geeft aan de monitor te willen blijven gebruiken. Niet alleen tijdens, maar ook na corona. De meesten zouden de tool ook aanraden aan familie en vrienden. ‘Het is goed om te zien dat onze monitor in de behoefte voorzag’, vertelt directeur Herre Dijkema. "Wij geloven dat spreiding van bezoek aan onze regio’s belangrijk blijft, zowel in tijd als plaats. Daarom zullen we de komende tijd nieuwe producten blijven ontwikkelen.”     

Extra inzet Airborne Region 

Oorspronkelijk zou de monitor bezoekersdrukte vlak na de zomervakantie eindigen, wanneer de topdrukte in de regio’s afneemt. Toch blijft de tool de laatste weken van september nog even actief om bezoekersdrukte tijdens de Airborne activiteiten te meten. Het gaat daarbij uitsluitend om de gemeenten Arnhem, Renkum, Ede en Overbetuwe.  


Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo's, bezoekersdrukte, visitormanagement, Gelderland

||| Blogs |||

30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
14/03/21
Op zoek naar perspectief voor de gastvrijheidssector: ‘afslaan is een must’
De laatste tijd wordt door Jan en alleman in de media, waaronder ook onze eigen minister-pr...
25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/04/21
Japan doet mee aan Floriade
Na de crisis vorige week over de vraag om weer extra geld, kon Floriade Expo 2022 wel goed nieuws gebruiken. Dat is er, Japan stuurde de bevestiging in.
14/04/21
Toverland doet niet mee aan 'Testen voor Toegang'
Toverland doet niet mee aan de pilot ‘Testen voor Toegang’. Het bedrijf hecht meer waarde aan het Veilig Samen Uit-protocol en ziet bovendien niet hoe ze met de zeer beperkte bezoekersaantallen een winstgevende operatie kunnen draaien. Het park in het Limburgse Sevenum heeft vorig jaar flink last gehad van de coronacrisis en sloot af met flink verlies.
14/04/21
60% vouchers Vacansoleil omgezet naar nieuwe vakantie
Het zoekgedrag op de Europese boekingswebsites van Vacansoleil laat zien dat veel Europeanen zoeken naar ‘coronaveilige’ campingvakanties. Vacansoleil ziet dat het aantal boekingen gestaag groeit, ondanks de nog beperkende maatregelen in heel Europa. Het merendeel van de klanten die vorig jaar een voucher kregen, heeft die inmiddels omgeruild voor een nieuwe boeking
14/04/21
Testreis Gran Canaria waarbij gasten wel uit het resort mogen
De reisbranche en het kabinet organiseren begin mei een tweede proefreis naar het Spaanse Gran Canaria. Samen met de bevindingen van de eerste proefreis naar Rhodos moet die leren onder welke voorwaarden mensen straks weer veilig en verantwoord op vakantie kunnen. TUI, Corendon en ANVR organiseren de reis. Het grote verschil met de testreis naar Rhodos, op Gran Canaria mogen de toeristen wél hun resort verlaten
14/04/21
Meer grote testevenementen: OMT bezorgd
Het Fieldlab Evenementen kan door met nog meer grootschaliger praktijktesten. Grootste evenementen zijn concerten met wel 10.000 bezoekers. Het OMT is niet heel erg blij met deze opschaling en spreekt haar zorgen uit.
14/04/21
Kabinet presenteert onzeker stappenplan
Ondanks de oplopende besmettingen en volle ziekenhuizen presenteerde het Nederlandse kabinet gisteren een openingsplan. Een plan dat de vrijetijdssector weer perspectief biedt. Helaas zonder zekerheden.
13/04/21
Thuisbezorgd blijft heel sterk groeien
Het thuisbezorgen van maaltijden maakt groeispurt door. Moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, Just Eat Takeaway.com, heeft in het eerste kwartaal van 2021 maar liefst 79% meer orders ontvangen. Het was het vierde kwartaal op rij met een sterke groei.
13/04/21
Geen sectorspecifieke hulp voor reisbranche
De reisbranche kan sectorspecifieke hulp van de Rijksoverheid wel op zijn buik schrijven. Dat is kort en goed de conclusie van een gesprek tussen de branche en staatssecretaris Mona Keijzer van EZK.