Geplaatst op: 11-02-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland

Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland

Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.

Ten opzichte van 2023 groeide het aantal gasten met 4,6% en het aantal overnachtingen met 2,7%. Het inkomend toerisme groeide net wat harder (+5,0%) dan het binnenlands toerisme (+4,3%) als we kijken naar gasten. In overnachtingen gemeten was het verschil sterker: +4,3% vanuit het buitenland en +1,6% vanuit Nederland.

Figuur 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties naar herkomst, 2012-2024

SLA2024

Europees toerisme

Van alle gasten komt 41% uit het buitenland. Vrijwel alle buitenlandse gasten komen uit Europa (82%). Daarvan is Duitsland met 7,6 miljoen veruit het belangrijkste herkomstland. Vanuit onze zuiderburen groeide het verblijftoerisme tussen 2023 en 2024 met 6,4%. De groei vanuit België was met 7,2% net wat sterker. Uit dat land kwamen 2,7 miljoen gasten. Nummer drie, het Verenigd Koninkrijk noteerde 1,9 miljoen, een afname van 1,8% en nog altijd minder dan in 2019 toen nog 2,4 miljoen Britten in ons land bleven overnachten. Het aantal toeristen uit Frankrijk groeide met 7,7% naar net iets meer dan een miljoen. Nummer 5 Spanje kwam uit op 849.000 gasten, een groei van 4,3%.

Figuur 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar herkomstland en -continent, 2023-2024

SLA2024

Intercontinentaal

Intercontinentaal doet met 2,2 miljoen gasten Amerika het erg goed en wist in 2024 nog met 4,3% te groeien waarmee het weer boven het niveau van 2019 uitkwam. Het toerisme uit Azië is nog niet hersteld van de pandemie maar vanuit dat werelddeel kwamen vorig jaar 1,2 miljoen gasten, 6,1% meer dan een jaar eerder.

Huisjesterreinen

Van alle typen logiesaccommodaties groeide het aantal gasten het sterkst op huisjesterreinen (+8,7%) naar 11,4 miljoen gasten. Zij realiseerden maar liefst 51,1 miljoen overnachtingen, een groei van 6,8%. In gasten hebben huisjesterreinen een aandeel van 22%, in overnachtingen 35%. Huisjesterreinen realiseerden zowel een sterke groei op de binnenlandse als de buitenlandse markt. Van alle gasten komt 34% uit het buitenland. Op een huisjesterrein is de gemiddelde verblijfsduur 4,5 nachten. Buitenlanders verbleven er iets langer dan Nederlanders.

Hotels

Ook een mooie groei noteerden hotels: +3,9 in gasten en +4,2% in overnachtingen. In dit type accommodatie komt 46% van de gasten uit het buitenland. Ook in hotels was de groei gelijkmatig verdeeld over de binnen- en buitenlandse markt. In totaal verbleven 33,4 miljoen gasten in Nederlandse hotels waar ze 64,6 miljoen overnachtingen realiseerden. Gasten verbleven gemiddeld 1,9 nachten in een hotel. In hotels verblijven buitenlanders juist langer (2,2 nachten) dan Nederlanders (1,7 nachten).

Kampeerterreinen

Kampeerterreinen hadden een wisselend jaar. Ze wisten met 5,2 miljoen iets meer gasten te trekken (+0,9%) die er samen 26,2 miljoen nachten verbleven, flink minder (-6,8%) dan een jaar eerder. Het aantal Nederlanders dat bleef kamperen daalde met 2,0% die ook nog eens fors korter verbleven (-9,3%). De buitenlandse markt groeide in aantallen gasten (+6,8%) maar kromp in overnachtingen licht (-0,3%). Van alle gasten op kampeerterreinen komt 10% uit het buitenland. Ze verblijven er gemiddeld 5,0 nachten, Nederlanders een dag langer dan buitenlanders.

Figuur 3: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type accommodatie, 2012-2024

SLA2024

Provincies

Op één na wisten alle Nederlandse provincies in 2024 meer gasten te trekken. Alleen in Overijssel daalde het aantal gasten licht (-2,8%). Sterkste groei noteerde Groningen (+11,4%). Middenmoters qua groei (rond de 7%) waren Noord-Brabant, Utrecht en Fryslan. In alle provincies op Noord-Holland, Utrecht, Flevoland en Drenthe na groeide het inkomend toerisme sterker dan het binnenlands toerisme. In alle provincies is het inkomend toerisme weer hersteld van de pandemie op Noord-Holland na, dat het niveau van 2019 net niet haalde.

Figuur 4: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie en herkomst, 2024

SLA2024

In overnachtingen bezien doken meer provincies in de min met Flevoland aan kop (-10,9%) gevolgd door Overijssel (-3,7%) en Zeeland (-1,6%). Opvallend was de sterke groei van Groningen en Noord-Brabant op de buitenlandse markt.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...