Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-02-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland

Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland

Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.

Ten opzichte van 2023 groeide het aantal gasten met 4,6% en het aantal overnachtingen met 2,7%. Het inkomend toerisme groeide net wat harder (+5,0%) dan het binnenlands toerisme (+4,3%) als we kijken naar gasten. In overnachtingen gemeten was het verschil sterker: +4,3% vanuit het buitenland en +1,6% vanuit Nederland.

Figuur 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties naar herkomst, 2012-2024

SLA2024

Europees toerisme

Van alle gasten komt 41% uit het buitenland. Vrijwel alle buitenlandse gasten komen uit Europa (82%). Daarvan is Duitsland met 7,6 miljoen veruit het belangrijkste herkomstland. Vanuit onze zuiderburen groeide het verblijftoerisme tussen 2023 en 2024 met 6,4%. De groei vanuit België was met 7,2% net wat sterker. Uit dat land kwamen 2,7 miljoen gasten. Nummer drie, het Verenigd Koninkrijk noteerde 1,9 miljoen, een afname van 1,8% en nog altijd minder dan in 2019 toen nog 2,4 miljoen Britten in ons land bleven overnachten. Het aantal toeristen uit Frankrijk groeide met 7,7% naar net iets meer dan een miljoen. Nummer 5 Spanje kwam uit op 849.000 gasten, een groei van 4,3%.

Figuur 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar herkomstland en -continent, 2023-2024

SLA2024

Intercontinentaal

Intercontinentaal doet met 2,2 miljoen gasten Amerika het erg goed en wist in 2024 nog met 4,3% te groeien waarmee het weer boven het niveau van 2019 uitkwam. Het toerisme uit Azië is nog niet hersteld van de pandemie maar vanuit dat werelddeel kwamen vorig jaar 1,2 miljoen gasten, 6,1% meer dan een jaar eerder.

Huisjesterreinen

Van alle typen logiesaccommodaties groeide het aantal gasten het sterkst op huisjesterreinen (+8,7%) naar 11,4 miljoen gasten. Zij realiseerden maar liefst 51,1 miljoen overnachtingen, een groei van 6,8%. In gasten hebben huisjesterreinen een aandeel van 22%, in overnachtingen 35%. Huisjesterreinen realiseerden zowel een sterke groei op de binnenlandse als de buitenlandse markt. Van alle gasten komt 34% uit het buitenland. Op een huisjesterrein is de gemiddelde verblijfsduur 4,5 nachten. Buitenlanders verbleven er iets langer dan Nederlanders.

Hotels

Ook een mooie groei noteerden hotels: +3,9 in gasten en +4,2% in overnachtingen. In dit type accommodatie komt 46% van de gasten uit het buitenland. Ook in hotels was de groei gelijkmatig verdeeld over de binnen- en buitenlandse markt. In totaal verbleven 33,4 miljoen gasten in Nederlandse hotels waar ze 64,6 miljoen overnachtingen realiseerden. Gasten verbleven gemiddeld 1,9 nachten in een hotel. In hotels verblijven buitenlanders juist langer (2,2 nachten) dan Nederlanders (1,7 nachten).

Kampeerterreinen

Kampeerterreinen hadden een wisselend jaar. Ze wisten met 5,2 miljoen iets meer gasten te trekken (+0,9%) die er samen 26,2 miljoen nachten verbleven, flink minder (-6,8%) dan een jaar eerder. Het aantal Nederlanders dat bleef kamperen daalde met 2,0% die ook nog eens fors korter verbleven (-9,3%). De buitenlandse markt groeide in aantallen gasten (+6,8%) maar kromp in overnachtingen licht (-0,3%). Van alle gasten op kampeerterreinen komt 10% uit het buitenland. Ze verblijven er gemiddeld 5,0 nachten, Nederlanders een dag langer dan buitenlanders.

Figuur 3: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type accommodatie, 2012-2024

SLA2024

Provincies

Op één na wisten alle Nederlandse provincies in 2024 meer gasten te trekken. Alleen in Overijssel daalde het aantal gasten licht (-2,8%). Sterkste groei noteerde Groningen (+11,4%). Middenmoters qua groei (rond de 7%) waren Noord-Brabant, Utrecht en Fryslan. In alle provincies op Noord-Holland, Utrecht, Flevoland en Drenthe na groeide het inkomend toerisme sterker dan het binnenlands toerisme. In alle provincies is het inkomend toerisme weer hersteld van de pandemie op Noord-Holland na, dat het niveau van 2019 net niet haalde.

Figuur 4: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie en herkomst, 2024

SLA2024

In overnachtingen bezien doken meer provincies in de min met Flevoland aan kop (-10,9%) gevolgd door Overijssel (-3,7%) en Zeeland (-1,6%). Opvallend was de sterke groei van Groningen en Noord-Brabant op de buitenlandse markt.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...