Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-05-2023
Auteur: Marc Gerlings

Watersport blijft in 2023 op hoog niveau

Watersport blijft in 2023 op hoog niveau

Steeds meer Nederlanders hebben de watersport ontdekt. Uit cijfers van HISWA-RECRON – ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie – blijkt dat de verhuur en verkoop van boten goed loopt. De groeispurt begon tijdens de coronapandemie in 2020 en blijft ook in 2023 op niveau, is de verwachting van de brancheorganisatie.

 
Net als de afgelopen drie jaar zijn de perspectieven voor de jachtbouw- en watersportsector voor de eerste maanden van dit jaar positief. De verkoop van met name sloepen, speedboten, surfplanken en kano’s groeide flink. Een record van bijna drie miljoen mensen ging in 2022 het water op. Het percentage nieuwkomers dat voor het eerst het water op ging, groeide met 15 procent vanaf 2021. De stijging is vastgesteld in HISWA RECRON onderzoek uit 2021 dat werd gepubliceerd in 2022. Een groeicijfer over dit jaar is niet bekend. Daarnaast kwamen er 7 procent meer herintreders in diezelfde meetperiode: mensen die vroeger aan watersport deden en nu weer actief zijn. De brancheorganisatie heeft de indruk dat de watersport het nog steeds heel goed doet.
 

Huursegment groeit: try before you buy

Mensen die een nieuwe boot willen kopen, moeten soms geduld hebben. Er staan veel orders uit voor boten die nog moeten worden gebouwd. Huren is ook gewild. De vraag naar grotere en comfortabele motor- en zeiljachten neemt toe. Elektrische sloepen waarmee je ook in natuurgebieden mag varen, worden steeds vaker verhuurd. Veel mensen huren een boot om te kijken of watersport wel bij ze past: try before you buy.
 
"Het wordt weer gezellig druk op het water. Vooral met Hemelvaartsdag en Pinksteren; vaak voor veel mensen de start van het watersportseizoen. Gelukkig is er in Nederland veel vaarwater; zo’n 10.000 kilometer aan vaarwegen voor pleziervaart. Denk aan onze Waddenzee, meren, plassen, kanalen en rivieren”, zegt Paul de Groot, manager waterrecreatie bij HISWA-RECRON.
 

Meer vaarbewijzen

Steeds meer mensen willen goed voorbereid het water op. Vaaropleidingen mogen zich dit seizoen verheugen op een groeiend aantal aanmeldingen. Watersporters halen steeds vaker hun vaarbewijs ook als is het voor hun type boot niet verplicht. Zeilcursussen en zeilkampen zitten in de lift. Het aantal uitgegeven CWO-diploma’s steeg in 2022 met vijf procent. CWO staat voor de Commissie Watersport Opleidingen en is een diplomalijn voor vaaropleidingen in Nederland. Daar is de brancheorganisatie blij mee want met de gestegen aandacht voor het varen bij nieuwkomers kwamen ook meer berichten naar buiten dat veel watersporters de regels niet kennen en toepassen, bleek bij het congres van Waterrecreatie Nederland in 2022.
 

Trend: boot als terras

HISWA-RECRON signaleert de trend dat nieuwe watersporters er vaak een andere lifestyle op na houden. De Groot: "Veel nieuwe watersporters zijn recreanten. Het draait niet alleen om het varen, maar ook om de beleving erom heen. Zoals mogelijkheden om lekker te kunnen relaxen, zwemmen, genieten van de omgeving of samen te eten op de boot. De boot als terras, zeg maar.”


Voorzieningen in jachthavens worden ook steeds belangrijker. Veel jachthavens zetten in op meer beleving. Niet alleen voor de vaste ligplaatshouders en passanten, maar ook voor mensen zonder boot. "De jachthaven wordt steeds meer een bestemming voor een nautisch getinte beleving. Zie het als flaneren op de boulevard van Saint Tropez”, besluit De Groot.

Trefwoorden: watersport, varen, onderzoek, toerisme, recreatie, jachthaven

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
08/05/25
Exclusief voor leden
Trend stedentrips: toerist wil minder uitgeven maar koopt duurdere vliegticket
Valencia staat in het voorjaar van 2025 bovenaan de lijst van populairste stedentripbestemmingen, vóór Barcelona en Lissabon. Vooral aan de onderkant van de top 10 wisselen de steden. De klant wil besparen in de uitgaven maar krijgt duurdere vliegtickets aangeboden.
07/05/25
Exclusief voor leden
Amsterdam verandert
Amsterdam bestaat 750 jaar. De stad met zijn vele grachten is een ware magneet voor toeristen. Hoe verandert deze toekomst na zijn verjaardag? Dat beeld kun je opstellen na de ToekomstTiendaagse.
02/05/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen stabiel met grote verschillen tussen bestemmingen
De vakantieboekingen zoals ANVR die maandelijks meet met Nielsen IO (voorheen GfK) laten in maart een hele lichte terugval zien. Wel met forse uitschieters. De VS als vakantiebestemming flink in de min en een forse groei voor de VS en Zweden. Over het eerste kwartaal bezien lopen de boekingen nog 3% achter op dezelfde periode in 2024.