Geplaatst op: 14-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Strenge coronamaatregelen jagen het wandelen aan

Strenge coronamaatregelen jagen het wandelen aan
In 2020 waren er 526.000 websitebezoeken ten opzichte van 234.000 in 2019, meldt Routebureau van Recreatie Noord-Holland.

Recreatie Noord-Holland zag dit jaar flinke pieken in bezoekers van haar website. Kabinetsmaatregelen in combinatie met mooi weer en de sterke behoefte om buiten te zijn, maakten dat wandelaars grote en kleine wandelroutes in heel Noord-Holland opzochten. Ook voor volgend jaar verwacht de organisatie groei maar dat komt door de uitbreiding van routenetwerken.

Verdubbeling websitebezoek

De behoefte om online informatie te vinden voor een wandeling in de natuur is duidelijk aanwezig. Het Routebureau, beheerder van het Wandelnetwerk Noord-Holland, constateert een forse toename van bezoekers aan de website. In 2020 waren er 526.000 websitebezoeken ten opzichte van 234.000 in 2019. Meer dan een verdubbeling. Ook de bezoekduur aan de website nam toe: van 27.000 uur in 2019 naar 60.000 uur dit jaar. 

De verdubbeling komt bijna overeen met cijfers die door het hoofdkantoor van Natuurmonumenten bekend werden gemaakt twee weken geleden. Ook daar was de enorme groei te zien op het zoeken naar informatie over recreatie in de natuur. Zowel wandel- als fietstochten zijn populair.

Coronamaatregelen levert bezoekpieken in voor- en najaar

De coronacrisis met daarbinnen de overheidsmaatregelen verklaren de opvallende bezoekpieken in het voorjaar en najaar. Door het sluiten van theaters, bioscopen en horeca werd wandelen een favoriete activiteit. Genieten van de natuur, dicht bij huis en zonder extra kosten, meent het Routebureau van Noord-Holland. Het prachtige weer in voorjaar, zomer en najaar droeg bij aan de zin in een wandeling. De angst voor extra coronakilo’s en de noodzaak om te werken aan gezondheid en weerstand zetten mensen letterlijk en figuurlijk in beweging. 

Rohof: "vooral inspiratie opdoen"

Alex Rohof, projectleider van het Routebureau: "De intelligente lockdowns veroorzaken de pieken en de hoge cijfers van het gebruik van onze website. Het laat zien dat steeds meer mensen ons weten te vinden. Ze doen ideeën op voor andere wandelroutes dan de vaste rondjes. Dat is ook de bedoeling van deze website; inspiratie opdoen voor wandelen door het afwisselende Noord-Hollandse landschap. Het laat ook zien dat wandelen van alle seizoenen is. Ik kan iedereen aanraden om de wandelschoenen aan te trekken en te genieten van het Noord-Hollandse landschap in wintertooi!”

Groei routenetwerk ten zuiden van Noordzeekanaal

Rohof verwacht voor de komende jaren een groei van wandelaars door de realisatie van twee extra wandelnetwerken: Amstelland (2021) en Zuid-Kennemerland (2022). Samen goed voor zo’n 900 kilometer extra wandelplezier. Omdat deze twee routenetwerken onder het Noordzeekanaal liggen, voorziet hij een flinke toename van de wandelrecreatie. Boven het kanaal wonen 1,1 miljoen mensen. Het gebied onder het kanaal is een veel dichter bewoond gebied met steden als Haarlem, Amsterdam, Amstelveen en het Gooi. In dit gebied wonen 1,7 miljoen mensen. 

Nodig voor spreiding
Het Wandelnetwerk Noord-Holland ontlast de natuurgebieden langs de kust en volle stedelijke gebieden. Spreiding van recreatiedrukte is een grote wens van zowel de provincie Noord-Holland als de grote steden, verenigd in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Het wandelnetwerk nodigt mensen uit om waar dan ook in Noord-Holland te wandelen.

Trefwoorden: wandelen, recreatie, beleid, route, routenetwerk

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...