Geplaatst op: 16-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wandelen populair in coronatijd

Wandelen populair in coronatijd
Afbeelding van Mabel Amber via Pixabay
Nederlanders zijn meer gaan wandelen in coronatijd. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wandelnet die zowel in april als in augustus Nederlanders naar hun wandelgedrag bevroeg. In het voorjaar was het wandelgedrag door de coronamaatrdegelen wel heel anders dan in de zomer. 

Het onderzoek is uitgevoerd onder leden van het Wandelpanel van Wandelnet en verspreid via sociale media. Dat maakt het niet representatief voor de Nederlandse bevolking maar geeft wel een goed beeld van gedrag en attitude van wandelaars.

Van de respondenten is 66% van de respondenten dit jaar meer gaan wandelen. 43% van de respondenten wandelde voorheen niet of nauwelijks. Een ruime meerderheid (69%) wandelt zowel in eigen omgeving als in andere gebieden. Aan het begin van de coronacrisis was dat vooral vanuit huis. De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn om fit en gezond te worden of te blijven, voor ontspanning en natuurbeleving. 

Waar wandelen we?
In het voorjaar wandelde meer dan de helft (59%) alleen in de eigen omgeving. Inmiddels wandelt ruim twee derde (69%) zowel in de eigen omgeving als in andere gebieden (voorjaar 37%).

Waarom wandelen we?
De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn: fit en gezond worden/blijven (81%), ontspanning (79%) en natuurbeleving (74%). De groep die aangeeft voor de gezelligheid (als sociale activiteit) te gaan wandelen is gegroeid van 25% in het voorjaar naar 36% in de zomer.



Met wie wandelen we?
Wandelaars gaan vooral met gezinsleden/huisgenoten (62%) of alleen (62%) op pad. 38% van de wandelaars gaat vanaf de zomer (ook) met niet-huisgenoten op pad (voorjaar 22%).

Welke invloed hebben corona-maatregelen op wandelgedrag?
Er wordt meer gewandeld. 66% van de respondenten heeft door de corona-maatregelen meer gewandeld dan in een normaal jaar. 43% is in deze tijd begonnen met wandelen terwijl ze voorheen zelden of nooit wandelden.

Ruim de helft van de wandelaars (53%) ontdekt door het wandelen in tijden van corona veel leuke plekken dichtbij huis. De keerzijde is dat 34% ook wel wat uit gekeken raakt op de eigen omgeving. Sinds het OV weer gebruikt mag worden voor niet noodzakelijke reizen gaat 15% van de respondenten vaker buiten de eigen omgeving wandelen.



Heeft corona effect op vakantieplannen?
Het grootste deel van de respondenten (84%) had afgelopen zomer vakantieplannen. 45% had een wandel vakantie gepland (12% een trektocht en 33% vakantie met dagwandelingen). Voor 71% van de respondenten heeft corona effect gehad op de vakantieplannen. Bijna de helft (47%) gaf aan voor een (wandel)vakantie in Nederland te hebben gekozen in plaats van in het buitenland.

Het onderzoek
Vragen voor de zomerpeiling zijn verspreid via sociale media en aan de respondenten die zich in april hebben aangemeld voor het wandelpanel van Wandelnet. Tussen 3 augustus en 20 september hebben 772 respondenten aan het onderzoek meegedaan.

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...