Ons virtueel prikbord van inspiratie: Kansen voor schoolreisjes
Afbeelding van Arek Socha via Pixabay
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden. Dat doen we op dit virtueel prikbord van hoop en inspiratie. Tips en ideeën zijn van harte welkom op de redactie: redactie@nrit.nl.
Kansen voor schoolreisjes
26 juni 2020 - Dat kinderen tot en met 12 jaar geen afstand tot elkaar en anderen hoeven te houden, biedt kansen voor schoolreisjes. Bijkomend voordeel is dat ook bussen met kinderen weer volledig bezet mogen rijden. Gisteren ontving Avonturenboerderij Molenwaard na de heropening op 15 mei weer de eerste groep.
"Wat een fantastisch zicht deze ochtend op ons park; de blije gezichten van de leerlingen en begeleiders. Wat hebben we dit gemist! Het eerste schoolreisje is nu echt een feit! Met de extra versoepeling van de COVID-19-maatregelen hopen we dat meer scholen snel het vertrouwen weer terugkrijgen om een leerzaam dagje uit voor hun leerlingen te plannen. Wij zijn er in ieder geval meer dan klaar voor! Klaar om de jonge kinderen een dag vol edutainment te bieden, waarmee we een prachtige bijdrage mogen leveren aan hun persoonlijke én sociale ontwikkeling", aldus Michael van Hoorne, directeur Avonturenboerderij Molenwaard.
Crowdfund van time to momo loopt als een trein
26 juni 2020- De Nederlandse toeristische uitgever time to momo heeft met een crowdfunding 48.900 euro opgehaald, 81% van het doel. De campagne loopt nog 28 dagen. Met het geld kunnen locals aan de slag om de reisgidsen voor het post-coronatijdperk te herzien.
De uitgever van de steengidsen is door de coronacrisis dubbel geraakt. Allereerst zakte de omzet met wel 80% in. Bovendien moeten alle gidsen worden aangepast op de nieuwe post-coronasituatie.
Deelnemers aan de crowdfunding kopen zich voor 30 euro in op het kijk- en kookboek time tot momo stedenlust. "Het staat tjokvol prachtige foto’s uit al die steden waar we al jaren gidsen van maken, plus recepten van onze locals waarmee jij thuis die heerlijke paella uit Valencia, dat smörrebröd uit Stockholm of die echte pizza uit Napels zelf kunt maken.”, schrijven eigenaren René Bego en Joyce Enthoven enthousiast. Het boek ligt dit najaar in de winkel.
Door middel van de voorverkoop van time to momo-stedenlust kunnen ze nu alvast omzet realiseren waardoor de locals van time to momo aan de slag kunnen met het herzien van de time to momo-reisgidsen. Van de doelopbrengst is 20.000 euro nodig om het kijk- en kookboek te maken, met de resterende 40.000 euro betalen ze 40 locals en fotografen zodat die komend halfjaar hun update-werk kunnen doen.
U-turn evenement met afstand
25 juni 2020 - Vijf ondernemers uit de culturele en zakelijke eventbranche sloegen de handen ineen en bedachten een nieuw concept: het U-Turn event; een creatief antwoord op de versoepeling van gisteravond voor evenementen.
U-Turn is een concept dat door zijn bijzondere vorm waarde toevoegt aan elk samenzijn in deze nieuwe anderhalve meter maatschappij. "Het RIVM heeft de afgelopen maanden opgeroepen vooral thuis te blijven voor ieders veiligheid. Met dat gegeven zijn we aan de slag gegaan” zegt Jant van Dijk van Congres Bureau Friesland en Jant Evenementen. "Met het U-Turn event brengen wij de veilige huiskamer naar elke gewenste locatie”.
Een eigen vloerkleed met een draaistoel, een lampje, je eigen koffievoorziening; iedereen zijn eigen minihuiskamer, sfeervol maar op veilige afstand van elkaar. Ebel Jan van Dijk van Blend Creative Events: "Wij zijn geen interieurverhuurders maar bieden met het U-Turnconcept een totaalbeleving. Door de draaistoel, verschillende podia en schermen in de ruimte te combineren met ijzersterke ondersteunende content welke aansluit bij de inhoudelijke boodschap van de opdrachtgevers, zorgen wij voor een unieke, interactieve collectieve ervaring”.
Het U-Turn event is een idee van 5 eventorganisaties die de afgelopen maanden al hun producties door de corona-maatregelen uit de agenda’s zagen verdwijnen. "Ook in deze tijd van tegenslag is het noodzakelijk om samen te blijven werken, positief én creatief te blijven, aldus Jens Koudstaal van Koudstaal Events. "Onze allergrootste drive en passie is: mensen samenbrengen op mooie events, live! Nu dat vanaf 1 juli weer in aangepaste vorm mag en kan, willen wij niets liever dan weer mooie events produceren. Maar dan wel iets bijzonders wat past in deze tijd, waar kwaliteit en beleving voorop staan. En waar mensen op veilige afstand onbezorgd kunnen genieten en ervaren”. Sacha de Vries, eigenaar van de Evenementenspecialist voegt daar aan toe: "Het mooie aan dit U-Turnconcept is dat we het op elke locatie voor zowel kleine als grote aantallen kunnen verzorgen, mits er voldoende ruimte is. Offline, online of hybride; het kan allemaal."
De Herkantie-tool van MarketingOost
25 juni 2020 - MarketingOost heeft een hele leuke tool gelanceerd voor vakantiegangers die eigenlijk naar het buitenland op vakantie wilden gaan: De Herkantie. Geen ellenlange zoektocht naar een leuke regio en accommodatie maar in drie vragen direct naar het juiste aanbod.
In drie stappen biedt VisitOost via de Herkantie-tool inspiratie voor een nieuwe vakantie; de herkantie. Door het on-Nederlandse karakter van Overijssel kan de provincie voor bijna alle Europese vakantie bestemmingen een alternatief bieden. Met behulp van deze online tool ontvangt de consument persoonlijk advies voor de volgende bestemming.
Alice Voorhorst, brandmanager MarketingOost: "Op www.visitoost.nl/herkantie bieden we de bezoeker binnen drie stappen leuke accommodaties, die passen bij hun situatie. Wilde je eigenlijk graag naar Scandinavië met je gezin? Of naar één van de buurlanden met een groep? Of liever alleen een stedentrip maken? Via onze site ontvang je hier inspiratie voor. Je hoeft geen gegevens achter te laten en mocht je de stappen nog een keer doorlopen, dan krijg je misschien wel weer hele andere inspiratie. Doen dus. Je zult verrast worden!”
#Hiermoetjezijn
MarketingOost werkt samen met NBTC en andere partners om Nederlanders te laten zien hoe verrassend mooi het ‘hier’ in Nederland is. "Juist nu willen we Nederlanders wijzen op de onontdekte plekken van Overijssel. Dat kan perfect met deze beweging die enorm goed aansluit bij onze eigen campagne”, aldus Alice Voorhorst. Onder het motto "Hier moet je zijn” inspireert de toeristische sector Nederlanders en ook Duitsers en Belgen voor een veilige vakantie in Nederland. Met de Herkantie-tool speelt MarketingOost perfect in op deze "hier moet je zijn” beweging.
TUI weer naar Antillen
24 juni 2020 - TUI gaat vanaf juli weer vliegen op de Curaçao, Bonaire en Aruba. Reizigers moeten wel een negatieve COVID-19 test overleggen en een reisverzekering hebben. De test gaat TUI gratis aanbieden. Reizigers krijgen bij aankomst 40 euro resortcredit.
Curaçao wordt als eerste aangevlogen, vanaf 2 juli, in een frequentie van drie maal per week. Bonaire wordt daar aan toegevoegd vanaf 9 juli met één vlucht per week en op Aruba zal vanaf 11 juli twee maal per week gevlogen worden.
Arjan Kers, General Manager TUI Nederland is blij dat er weer gereisd kan worden naar de eilanden: "TUI heeft een lange reishistorie en goede banden met de eilanden. Dit motiveert ons extra om de operatie weer op te starten en ook de lokale economie weer een boost te geven, veel inwoners zijn afhankelijk van toerisme, veel ondernemers zijn goede partners. Tegelijkertijd kunnen Nederlanders weer genieten van deze favoriete vakantieplek”.
Gratis PCR-test
Omdat de lokale autoriteiten en bewoners de eilanden coronavrij willen houden, is een verplichting voor een goedgekeurde COVID-19 test ingesteld, een zogenaamde PCR-test. Deze test dient maximaal 72 uur voor vertrek in Nederland te worden uitgevoerd. Het certificaat van de uitslag, dat aangeeft dat de reiziger negatief getest is, is voorwaardelijk om toegang te krijgen tot de eilanden. TUI biedt deze test tot en met 31 augustus gratis aan alle reizigers aan, inclusief degenen met alleen een vliegticket.
Resortcredit
Bovendien ontvangen reizigers voor Curaçao, in samenwerking met de lokale hotelsector CHATA, een resort credit ter waarde van 40 euro per persoon. Deze ontvangen zij ter plaatse van de accommodatie waar zij verblijven. Het resort credit is te besteden in het hotel aan bijvoorbeeld eten en drinken, een wellness behandeling of andere services.
Reisverzekering
Reizigers die naar de eilanden afreizen moeten bovendien kunnen aantonen dat ze een reisverzekering hebben afgesloten. Een reisverzekering is altijd een goede zaak en gelukkig al gebruikelijk voor de meeste Nederlandse reizigers naar verre bestemmingen.
Wonderbus laat 3 type bedrijven in leisure weer ondernemen
22 juni 2020 - Vandaag lanceert Wonderbus haar platform voor het boeken van busritten en boottochten door heel Nederland met aan boord een horecabox en een spreker, acteur of comedyspeler. De combinatie maakt het mogelijk dat drie type bedrijven in leisure en hospitality weer kunnen ondernemen. Steunmaatregelen zijn niet genoeg, dan maar zelf aan de bak dachten de oprichters van Wonderbus.
Het initiatief van Wonderbus dient 2 doelen: enerzijds het binnenlands vermaak in tijden van corona voor groepen zoals families, collega’s en verenigingen. Per dag zijn er vier vertrektijden die 7 dagen per week te boeken zijn. Eerst in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam & Utrecht, later in steden in heel Nederland. Met het veelzijdige uitje ondersteunen deelnemers anderzijds direct de drie door de coronacrisis hard getroffen sectoren Horeca, Travel & Cultuur. Iedereen met een rondvaartboot of touringcar, iedere horecaondernemer en iedere artiest in Nederland kan zich aanmelden voor deelname.
Deelnemers aan dit rijdend & varend theater ondersteunen direct de lokale Horeca, Touringcarbedrijven, Rederijen en Artiesten. Per boeking wordt €25,- gereserveerd om kwetsbare ouderen op een passend uitje te trakteren. Cabaretier en Creatief Ondernemer Kasper van Kooten is ambassadeur.
De rondrit of rondvaart zal bestaan uit sightseeing in de regio, uitgevoerd door de lokale ondernemer in travel. Aan boord krijgen gasten een smakelijke horecabox gepresenteerd van de lokale horecaondernemer. Tijdens de tour zal een spreker, acteur of comedyspeler het publiek vermaken met een comedy-act, een interactieve quiz, een lezing of een combinatie hiervan.
Ambassadeur Kasper van Kooten: "De coronacrisis laat zijn sporen na maar biedt ook kansen. Ik niet kan wachten tot mijn geliefde theaterzalen weer gewoon vol open mogen. Naar aanleiding van een post van mij over tijdelijk theater op bijzondere plaatsen, kwam ik in contact met Wonderbus en we hadden elkaar snel gevonden. Een mooie samenwerking waarbij werknemers en artiesten uit drie sectoren weer aan de slag kunnen”
Harm ter Halle (l) en Joris Maussen.
Collectief
Wonderbus is een platform voor het huren van een touringcar met chauffeur en met een 97% omzetdaling zelf hard getroffen door de coronacrisis. Oprichter Harm ter Halle: "We merkten dat meer sectoren vastliepen en dat het 2e steunpakket voor veel ondernemers niet afdoende was. Aanleiding om de handen ineen te slaan”.
Wonderbus benadrukt dat het een platform biedt voor iedereen die weer aan de slag wil. In vier weken is het idee in samenspraak met landelijke partners opgezet en vormgegeven. Wonderbus zit echter niet stil. Joris Maussen: "Dit is nog maar het begin; we zijn al bezig met het verder doorontwikkelen van het platform. Denk aan maatwerk voor teamuitjes, schoolreisjes of varende kwartaalmeetings.”
Zolang meerdere sectoren weer aan de slag kunnen is elk idee levensvatbaar. Wonderbus staat staat open voor de ideeën van alle partners.
Visit Brabant lanceert campagne Hier moet je zijn in Brabant
17 juni 2020 - Visit Brabant lanceert deze week de Brabantbrede campagne ‘Hier moet je zijn in Brabant’. Deze campagne haakt in op de landelijke campagne ‘Hier moet je zijn” en plaatst de parels van Brabant voor het voetlicht.
In een eigenzinnige stijl en met prikkelende teksten duidt de campagne niet alleen wáár je moet zijn in Brabant, maar ook waaróm je in Brabant moet zijn voor je vakantie of dagtrip. Bijvoorbeeld als je vlot wilt slapen of als je van rare streken houdt. Als je wilt ontsnappen aan de werkelijkheid, je graag uit de bocht vliegt of als je ongestoord wilt skinny dippen. De campagne inspireert de Brabanders om ook de kleinere parels in eigen provincie te ontdekken en laat Nederlanders zien dat Brabant volop mogelijkheden biedt voor een weekendje weg of vakantie in Brabant.
Doorvertaling van landelijke campagne
De campagne is een typisch Brabantse doorvertaling van de landelijke voorlichtingscampagne ‘Hier moet je zijn’ van NBTC Holland Marketing en draagt daarom tevens bij aan een duurzaam herstel van de Nederlandse toeristische sector. Heleen Huisjes, directeur VisitBrabant: "Deze campagne is een uniek concept dat is ontstaan vanuit de coöperatieve Brabantse gedachte. Het concept biedt alle ruimte om naast het iconische aanbod van Brabant zoals Van Gogh Brabant, onze steden en attractieparken, juist ook het vele verrassende kleinschaligere aanbod van Brabant voor het voetlicht te plaatsen. Samen met provincie, gemeentes, de regionale en lokale toeristische marketingorganisaties én Brabantse vrijetijds-ondernemers rollen we de campagne de komende maanden verder uit.”
Drie fasen
De campagne valt volgens Visit Brabant in drie fasen uiteen. Allereerst lichten we de mogelijkheden uit om veilig te recreëren in en te genieten van de Brabantse natuur. Vervolgens positioneren we de unieke plekjes in Brabant die we met elkaar verbinden in inspirerende 24-uurs en 36-uurs belevingen. Brabantse vrijetijdsondernemers en gemeenten kunnen de campagne benutten om ook zelf hun eigen locatie of activiteit in de spotlight te zetten. Met een variant op de campagne ‘Hier moet je zijn in Brabant’ zullen we vervolgens ook toeristen in België en Duitsland benaderen, waarbij wordt ingezet op Brabant als vakantiebestemming in de zomer en het najaar.
E-learning MarketingOost: gastvrij met richtlijnen van het RIVM
15 juni 2020 - MarketingOost lanceert een training voor personeel zodat ze in de 1,5 meter economie gastvrij en veilig met hun gasten kunnen omgaan.
Ze maken kennis met de 1,5 meter maatregelen. Daarnaast wordt ook stilgestaan bij de hygienemaatregelen die je als werknemer moet nemen. Ze krijgen ook nog tips over hoe ze gasten het beste kunnen aanspreken wanneer hij/zij zich niet aan de maatregelen houdt.
Met de e-learning ‘Gastvrij met richtlijnen van RIVM’ speelt de organisatie in op een behoefte van veel Overijsselse ondernemers. "Medewerkers leren eenvoudig hoe ze gasten veilig, verantwoord en toch gastvrij kunnen ontvangen. Ze weten na deze training precies wat de richtlijnen van het RIVM zijn”, zegt Tamara Toering, merkleider Vechtdal en Salland bij MarketingOost. Deelnemers behalen een certificaat waarmee ze aantonen dat ze coronaproof gasten kunnen ontvangen. De e-learning is beschikbaar voor alle ondernemers in Overijssel.
Particulieren verhuren massaal hun camper
15 juni 2020 - De coronacrisis telt in onze branche niet alleen maar verliezers. Verhuurders van campers hebben hele goede zaken gedaan. Nu meldt ook camper deelplatform Goboony een sterke groei.
Goboony ziet een sterke toename in het aantal eigenaren dat hun camper te huur aanbiedt. Tot nu toe zijn er in juni al 300 verhuurders bij gekomen, waarmee het totale aanbod ruim 20% is toegenomen. Nieuwe aanbieders op het platform, een soort Airbnb voor campers, zien binnen 24 uur meteen boekingen binnenkomen. Hun inkomsten zijn bovendien 25% hoger dan voorgaande jaren, toen verhuurders gemiddeld € 1.000 per week verdienden.
Corona-proof vakantie vieren
Campers zijn dit jaar zo populair omdat ze een veilige en corona-proof vakantie mogelijk maken. De flexibiliteit maakt campers ook geliefd, omdat reisplannen waar nodig last minute aangepast kunnen worden.
Particuliere verhuur erg lucratief
Particuliere verhuur via Goboony blijkt al sinds de oprichting in 2015 erg lucratief. Omdat campers gemiddeld maar 4 weken per jaar gebruikt worden, is er alle kans om bij te verdienen. Verhuurders verdienen al snel € 10.000 per jaar, en dat terwijl de tarieven gemiddeld 40% lager zijn dan bij commerciële aanbieders.
#WelkomteruginNL bereikt 3 miljoen mensen
12 juni 2020 - Naast de campagne ‘Hier moet je zijn’ van NBTC en DMO’s voeren meer dan 100 influencers campagne voor de bestemming Nederland met de hashtag #WelkomteruginNL.
Deze online campagne werd 3 juni gelanceerd en heeft al meer dan 3 miljoen mensen bereikt. De ambitie is in korte tijd een kettingreactie te ontketenen en bewustwording te creëren voor de toerisme- en recreatiemogelijkheden in Nederland. De campagne is vooral gericht op bereik via social media. Zo hebben zich al meer dan 100 ambassadeurs aangemeld die via Instagram en Twitter hun volgers trakteren op mooie beelden en tips voor een verblijf in Nederland.
Spot uitgezonden bij Beau Peiler onder de campagne is een sfeervolle videoboodschap'Zoveel te ontdekken', opgenomen op tot de verbeelding sprekende plekken in Nederland. De spot werd op woensdagavond 3 juni uitgezonden bij he tv-programma Beau met 806.000 kijkers. De focus van de campagne ligt verder op social bereik. Inmiddels verstuurden meer dan 300 actieve gebruikers op Twitter zo'n 700 tweets met een uniek bereik van 846.000 personen. Het op 3 juni gestarte Instagramkanaal @welkomterugin.nl telde een week later meer dan 1.200 volgers (en neemt dagelijks toe) met een engagement van ca. 37.500. Het bereik van de hashtag #WelkomteruginNL is op Instagram al bijna het miljoen gepasseerd. Met Instagram ads bereikten ze in een week tijd 795.000 mensen.
Co-creatieproject
Het samenwerkingsverband van verschillende disciplines bestemmingsmarketeers heeft deze campagne belangenloos opgezet en aangejaagd. Ook de advertentiekosten worden door henzelf betaald om, zoals zij het zelf zeggen "de Nederlandse toerisme- en recreatieondernemers en gastvrijheidsindustrie een hart onder de riem te steken”. Iedereen is welkom met de hashtag #WelkomteruginNL een bijdrage te leveren en een lievelingsstek of visueel verhaal te delen op de eigen social mediakanalen en daarbij de Instagrampagina @welkomterugin.nl te taggen.
350.000 euro subsidie voor Flevolandse gastvrijheidssector
12 juni 2020 - De provincie Flevoland en Visit Flevoland openen een subsidieregeling voor ondernemers in de gastvrijheidssector. De subsidie is bedoeld om bedrijven 1,5 meter proof te maken. In totaal is er 350.000 euro beschikbaar. De subsidie kan via de website van Visit Flevoland worden aangevraagd , de beoordeling en de uitbetaling lopen via het loket van provincie Flevoland. De regeling loopt tot en met 15 augustus 2020 of tot het subsidiebedrag van 350.000 euro is bereikt.
Snelle en eenvoudige regelingProvinciale Staten besloten donderdag 28 mei 2020 unaniem om 4 miljoen euro beschikbaar te stellen voor herstelmaatregelen voor de Flevolandse economie. Een deel van dit bedrag is bedoeld voor de gastvrijheidssector. Gezien de grote impact van de crisis juist in deze sector, heeft de provincie een regeling gemaakt om ondernemers snel en eenvoudig bij te kunnen staan.
Een steuntje in de rug
Gedeputeerde Jop Fackeldey: "Met deze regeling doen we een geste om de ondernemers te steunen en te stimuleren aan de slag te gaan met hun bedrijf om op een veilige wijze weer gasten te kunnen ontvangen. Flevoland heeft ruimte. Door de veiligheidsmaatregelen bij ondernemers kan Flevoland vele Flevolanders, Nederlanders en internationale gasten een veilig verblijf bieden.”
Ondernemers in de gastvrijheidssector kunnen 50 % van de kosten die gemaakt zijn om 1,5 meter maatregelen te treffen, vergoed krijgen. Het kan gaan om materialen zoals schermen, signing en of extra informatievoorziening. Maar ook het inhuren van advies en of uitvoeren van diensten om deze maatregelen te treffen zijn subsidiabel.
Regie voor Visit Flevoland Visit Flevoland heeft de regie over de communicatie en de helpdesk om zoveel mogelijk ondernemers gebruik te laten maken van deze regeling. Rinkje Tromp van Visit Flevoland: "In deze tijd is Visit Flevoland veel in contact met ondernemers. Zo informeren we de sector van alle landelijke en provinciale regelingen en organiseren we kennisbijeenkomsten. Ook geven we ondernemers ideeën door wekelijks een inspirerend filmpje te laten zien. In het filmpje vertelt een ondernemer welke ‘switch’ hij heeft gemaakt. Filmpjes ter inspiratie voor anderen. Deze extra financiële bijdrage van de provincie is in deze hele range van activiteiten een mooi gebaar om ondernemers in deze tijd te steunen.”
Meer informatie over de regeling en de wijze van aanvragen is te vinden op visitflevoland.nl/covid19.
Kiwi certificeert Inntel Hotels voor Covid-19-maatregelen
12 juni 2020 - Inntel Hotels heeft als eerste Nederlandse hotelgroep keurmerk van certificeringsbedrijf Kiwa voor de toetsing van de Covid-19 maatregelen die zij heeft getroffen. Daarmee kan Inntel Hotels aantonen dat alle noodzakelijke stappen heeft gezet om de kans op besmetting met het coronavirus te beperken.
De hotelgroep met hotels in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht en Zaandam beschikt over restaurants, zwembaden en wellness-faciliteiten. Voor alle disciplines gelden afzonderlijke maatregelen die getoetst zijn door Kiwa. Inntel Hotels volgt strikte protocollen om het welzijn en de veiligheid van gasten en medewerkers te waarborgen. Nationale regelgeving en branche-specifieke richtlijnen worden volledig opgevolgd, evenals diverse zelf getroffen aanvullende voorzorgsmaatregelen.
Voor Inntel Hotels was het van belang dat de toetsing zou plaatsvinden voor de zomerperiode door een onafhankelijke partij, vertelt algemeen directeur Karin Geurts. "Onbezorgd kunnen genieten van een stedentrip of staycation, is in tijden van het coronavirus geen vanzelfsprekendheid meer. Dit keurmerk van Kiwa is voor ons een bevestiging dat we met onze voorzorgsmaatregelen een zo groot mogelijke inspanning doen voor het welzijn van onze gasten. Ook zal het ertoe bijdragen dat gasten bij ons met een gerust hart kunnen verblijven, eten en vergaderen.”
Onafhankelijke toetsing Covid-19 maatregelen
Inntel Hotels is de eerste hotelgroep in Nederland die haar maatregelen onafhankelijk door Kiwa laat toetsen. Eerder zijn ook de parken van Center Parcs gecertificeerd.
In de hotels zijn diverse maatregelen getroffen zoals looproutes, afstand-stickers en desinfectiezuilen. De frequentie van schoonmaak in alle ruimtes is verhoogd en aanvullende veiligheids- en hygiëne maatregelen zijn van kracht voor de housekeeping. In de restaurants wordt uitsluitend op aanvraag met een menukaart gewerkt. Er is een online bestelsysteem, waarmee bestellingen via de eigen mobiele telefoon worden geplaatst. Medewerkers werken in vaste shifts, zodat zij altijd in dezelfde samenstelling aanwezig zijn. Voor horecamedewerkers geldt een vaste positie in het restaurant.
Marketing & communicatie in coronatijd
11 juni 2020 - Hoe kan je als toeristisch bedrijf dit jaar nog (iets) goed maken? Deze vraag staat centraal in de tweede video van ZKA voor de VVV Waterland van Friesland.
Hoe organiseer je de marketing en communicatie in coronatijd? Hoe krijg je de juiste vibe in je team? Hoe geef je de consument vertrouwen in een veilig verblijf? Hoe maak je van een online bezoeker een boeker? En hoe verbeter je jouw upsell?
VVV Waterland van Friesland heeft in samenwerking met Rutger van der Maat en Merlijn Pietersma van ZKA Leisure Strategy de 5 Must Do’s voor recreatieondernemers op een rij gezet.
Portugal eerste Europese land met Safe Travels keurmerk
11 juni 2020 - Portugal is het eerste Europese land dat het 'Safe Travels'-keurmerk heeft ontvangen van het World Travel & Tourism Council (WTTC).
De onderscheiding is bedoeld om reisbestemmingen te promoten die voldoen aan de gezondheids- en hygiëne-eisen zoals vastgelegd in de Safe Travel-protocollen van de WTTC. Deze hebben tot voornaamste doel het vertrouwen bij de consumenten te wekken, zodat ze weten dat ze veilig kunnen reizen zodra de beperkingen worden opgeheven.
Rita Marques, staatssecretaris van Toerisme van Portugal: "Portugal was een pionier bij het lanceren van het Clean & Safe-keurmerk. Dit WTTC-keurmerk beloont de inspanning die door iedereen is geleverd. De beste reisbestemming ter wereld wordt nu ook gezien als de veiligste ter wereld".
De WTTC publiceerde ook richtlijnen voor andere sectoren, waaronder horeca, straatverkoop, luchtvaart, luchthavens en tenslotte congres-, vergader- en evenementencentra. Het WTTC reikt niet alleen keurmerken uit aan reisbestemmingen, maar heeft ook een keurmerk dat de inzet van bedrijven voor veiligheid erkent. Dit keurmerk kan worden verkregen via de WTTC-website, https://wttc.org/COVID-19/SafeTravels-Stamp-and-Assets.
In navolging op de introductie van het Clean & Safe keurmerk, lanceert Turismo de Portugal nu ook het Clean & Safe platform www.portugalcleanandsafe.com.
Belgische kust en Breda gaan met technologie drukte meten
10 juni - Het meten van drukte in de openbare ruimte is door de 1,5 meter samenleving ineens belangrijk geworden. Waar sommige regio’s gebruik maken van rapportages van mensen, zien we steeds meer initiatieven met technische oplossingen. Zo ook in Breda en de Belgische kust.
Aan de Belgische kust moet een netwerk van 250 slimme camera’s deze zomer de drukte in kaart brengen. Dat meldt de Vlaamse krant De Tijd. Zo moeten gemeenten in staat worden gesteld te anticiperen op de drukte. Op topdagen trekt de kust 750.000 toeristen. De camera’s zijn voorzien van software die virtuele lijnen op de gemaakte beelden trekt. Als mensen over die lijnen lopen, telt de software hen. De technologie brengt de gegevens over het aantal mensen in de verschillende zones dan zonder menselijke tussenkomst samen tot een druktekaart voor de hele kust. Het provinciale toeristische bedrijf Westtoer heeft daartoe een contract gesloten met het Brugse technologiebedrijf Citymesh. In Vlaanderen wordt volop geëxperimenteerd met technologie om drukte in steden in kaart te brengen.
De gemeente Breda volgt een andere lijn en gaat met 50 wifi-sensoren de drukte in de binnenstad meten. Dat meldt Breda Vandaag. Door het realtime te meten en te analyseren kan inzichtelijk worden gemaakt wanneer te grote drukte een onveilige of onprettige situatie oplevert. Voorheen gebeurde dit door handmatige en steekproef tellingen en WhatsApp. Het systeem verwerkt bij het tellen van bezoekers alleen het versleutelde identificatie- nummer van de telefoon. De gegevens van de eigenaar en het telefoonnummer worden niet bekend. De verwerking van de gegevens gebeurt door de gemeente zelf. Na maximaal 48 uur worden de datasets verwijderd. Aan de randen van het meetgebied worden bezoekers over het systeem geïnformeerd.
Noordwijk lanceert nieuw merk met landelijke campagne
7 juni 2020 - Noordwijk Marketing heeft een nieuwe merk gelanceerd dat niet alleen de bekende kustplaats Noordwijk aan Zee verbeeld maar ook de drie andere kernen van de gemeente, Noordwijkerhout, De Zilk en Noordwijk. Tegelijkertijd wordt de landelijke en online campagne gestart om de Nederlandse toerist tot een bezoek te verleiden.
Het logo van Noordwijk bestaat uit beeldmerk en woordmerk. Het profiel van het landschap en de kleuren van de elementen uit alle vier de dorpskernen komen hierin terug, van de zee en de lucht naar het strand en de duinen dan het groen en de bollenvelden. Het initiaal 'N' van Noordwijk is goed zichtbaar. Het logo straalt rust, ruimte en beweging uit. Noordwijk is genieten en thuiskomen: Noordwijk, een verademing.
Quirine Kamphuisen, directeur-bestuurder van Noordwijk Marketing overhandigde de eerste nieuwe vlag van het merk Noordwijk aan burgemeester Wendy Verkleij. Het nieuwe merk Noordwijk staat voor de gezamenlijke merkidentiteit van de vier kernen uit de gemeente: Noordwijkerhout, De Zilk, Noordwijk Binnen en Noordwijk aan Zee.
Rust, ruimte en beweging
Wendy Verkleij is onder de indruk: ‘Het straalt rust, ruimte en beweging uit. Maar nog belangrijker: het is onderscheidend, verbindend en passend bij Noordwijk. Zodat onze inwoners en ondernemers zich erin herkennen en er trots op mogen zijn en het onze bezoekers zal inspireren.’
De landelijke campagne ‘Tijd om bij te komen in Noordwijk’ verleidt de Nederlandse bezoeker om een verblijf in Noordwijk te boeken. "Want onze stranden, uitgestrekte duinen, bossen en cultureel erfgoed zijn ideale plekken om rust, ruimte en ontspanning te vinden.”
Welkom terug, Vlaanderen Vakantieland
7 juni 2020 - Net als veel andere Europese landen ligt in toeristisch Vlaanderen de focus op herstel vanuit de binnenlandse markt. Met de warme boodschap ‘We hebben jullie gemist’ start volgende week de inspiratiecampagne Vlaanderen Vakantieland om het toerisme in Vlaanderen in de kijker te zetten.
In de campagne Vlaanderen Vakantieland 2.0 werken provinciale en regionale toeristische organisaties intensief samen met Toerisme Vlaanderen. Partners zijn Toerisme Limburg, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Vlaams-Brabant, Westtoer en Logeren in Vlaanderen Vakantieland en de toeristische diensten van de Vlaamse kunststeden (Visit Antwerpen, Visit Bruges, Visit Gent, Visit Leuven en Visit Mechelen.
Online app YouFlanders Daarnaast pakt Toerisme Vlaanderen uit met een online applicatie om Vlaanderen te ontdekken: ‘YouFlanders’. Bezoekers vinden het toeristische aanbod terug, ze kunnen de veiligheidsmaatregelen op die plekken nagaan én meteen zien hoe druk het er al dan niet is.
Om bezoekers bewust te maken van ‘het nieuwe reizen’ verscheen er op 6 en 7 juni in alle Belgische kranten een speciale katern over hoe ze klassieke reisroutines kunnen doorbreken. Want uit onderzoek blijkt dat 80% van de Belgen druk bevolkte plaatsen liever vermijdt. Vanaf 8 juni start ook een brede binnenlandse inspiratiecampagne die tal van verborgen parels onthult en mensen uitnodigt om te overnachten in Vlaanderen Vakantieland. De warme boodschap die daarmee gepaard gaat is "We hebben jullie gemist. #welkomterug”.
Gefaseerde campagne
Op die manier wil Toerisme Vlaanderen de toeristische bestedingen in Vlaanderen op korte termijn verhogen. De campagne bestaat uit verschillende fases. In de eerst fase wordt ingespeeld op de emoties die gepaard gaan met terug uit ‘ons kot’ te mogen komen. Daarna zetten ze in op de verschillende reismotivaties: sommige mensen willen zich volledig onderdompelen in een avontuur, anderen zoeken cultuur of een alternatief voor festivals, nog anderen zoeken rust. De hele zomer zal de campagne voor inspiratie en informatie op maat zorgen.
Verantwoorde vakbeurzen in coronatijd
5 juni 2020 - Voor grootschalige bijeenkomsten lijkt in deze coronatijd, totdat er een vaccin beschikbaar is, geen ruimte. In Rotterdam, de stad van aanpakkers en doeners, denken ze daar heel anders over.
In een geweldige animatie laat Rotterdam Ahoy zien hoe ze eind september de vakbeurs Safety&Health@Work gaat organiseren. In de animatie neemt bezoeker Alex je mee op de beursvloer en het kennistheater.
5 Must Do's voor recreatieondernemers in coronatijd
5 juni 2020 - Hoe kun je gastvrij zijn in tijden van Corona en ook daarna? Hoe kun je door de veranderde gastvrijheid jouw bedrijf extra toekomstbestendig maken?
VVV Waterland van Friesland heeft in samenwerking met Rutger van der Maat en Merlijn Pietersma van ZKA Leisure Strategy de 5 Must Do’s voor recreatieondernemers op een rij gezet.
PortaManger, prive lunchen en dineren
4 juni 2020 - Wat een leuk initiatief in Riverenland. Daar staken Van Warmerdam, OFN en RBT Rivierenland de koppen bij elkaar en kwamen tot een zogenaamde PortaManger.
Een concept om buiten-binnen te lunchen of te dineren. Ideaal voor mindere weersomstandigheden en compenseert deels het verlies aan couverts binnen. Ook voor consumenten die zich nog niet zo veilig voelen in ruimtes met anderen, is deze privé-diner-bubbel een mooi alternatief.
De PortaManger wordt in Nederland en België geleverd en is al vanaf € 9,50 per dag te huur. Een aansluiting op het lichtnet is niet nodige vanwege de zonnepanelen. PortaManger is 2,4 meter breed, goothoogte is 2,2 meter, nok is 2,5 meter hoog.
Zandstuve ontwikkelt 1,5 meter lied
3 juni 2020 - Kampeerdorp de Zandstuve in Rheeze heeft voor de kinderen op het park een 1,5 meterlied ontwikkeld. "Op deze manier proberen wij onze gasten naast dat ze genieten van hun vakantie, te wijzen op de 1,5 meter afstand”, zegt parkmanager Wouter van der Meer. Het lied heeft als titel meegekregen: "Blijf jij hier? Dan blijf ik daar! Zo blijf je 1,5 meter uit elkaar!
Vekabo geeft gratis vakanties aan zorgmedewerkers
29 mei 2020 - Leden van Vekabo geven 60 vakanties op het platteland weg aan zorgmedewerkers. De vakanties variëren van een midweek op een kleine camping, een weekend in een Bed and Breakfast of enkele nachten in een vakantiehuis. En van Zeeland tot aan de Waddeneilanden.
Mensen die iemand kennen die werkzaam is in de zorg, of dat zelf zijn, en die toe is aan een vakantie op het platteland, kunnen dat kenbaar maken via vekabo.nl/zorgactie. Deelnemen kan t/m woensdag 1 juli. Daarbij kan een voorkeur worden aangegeven voor een vakantie bij een kleine camping, in een vakantiehuis of bij een Bed & Breakfast. De winnaars horen uiterlijk 15 juli welke vakantie ze hebben gewonnen en plannen deze in overleg met de betreffende campinghouder of eigenaar van de accommodatie. Vekabo, is een vereniging van ruim 750 aangesloten kleine campings, vakantiehuizen, Bed & Breakfasts en groepsaccommodatie op het platteland.
Orchideeën voor ouderen in Amsterdam
26 mei - Op 19 en 20 mei 2020 heeft Singapore Airlines Amsterdam door middel van 600 orchideeën, die het personeel de dag daarvoor eigenhandig heeft ingepakt, 22 Amstelring verzorgingshuizen verrast als onderdeel van hun inzet om terug te geven aan de gemeenschap.
Vol nieuwsgierigheid en enthousiasme keken enkele bewoners uit het raam om te ontdekken wat er gaande was en hadden al snel door dat zij in het zonnetje gezet zouden worden. Geheel volgens de veiligheidsrichtlijnen zijn de bloemen afgegeven aan het personeel van de verzorgingshuizen, waarna zij deze weer aan de bewoners hebben bezorgd.
Eén van de organisatoren van dit initiatief, Preeti Kherah (Key Account Manager bij Singapore Airlines): "Het was hartverwarmend om de blije gezichten te zien van degenen die op dit moment niet bij hun familie kunnen zijn en niet volop van de natuur kunnen genieten. Bovendien heeft Singapore Airlines Amsterdam, door het uitdelen van orchideeën, niet alleen de ouderen een hart onder de riem gestoken, maar heeft zo ook een lokale bloemenkwekerij gesteund tijdens deze ongekende periode."
Smaakvol Theater wint Noordelijke Cultuurpitch
26 mei 2020 - Theater DNK (De Nieuwe Kolk) in Assen is met het idee Smaakvol Theater de winnaar van de cultuurpitchwedstrijd, die de Noordelijke overkoepelende culturele instellingen, partners en marketingorganisaties uitschreven.
Er zijn maar liefst 127 inzendingen binnengekomen op de open call. De pre-jury selecteerde 10 ideeën waaruit de jury Smaakvol Theater unaniem koos als beste idee. Smaakvol Theater is een concept waarbij theater en horeca de handen ineenslaan. Theaters programmeren een soloartiest (of duo/trio) voor hun theater. Parallel aan de voorstelling serveren meerdere restaurants een menu voor aanvang en tijdens de voorstelling. Vanuit het theater ziet het publiek de show en tegelijkertijd beleven de gasten in de deelnemende restaurants live dezelfde voorstelling via een streamingsdienst. De jury prees het idee onder meer om de win-winsituatie. "Het podium, de artiesten én de restaurants hebben iets te winnen in dit concept. Het is bovendien goed haalbaar én schaalbaar”, aldus jurylid Seerp Leistra, bestuurslid Stichting Beringer Hazewinkel.
De prijs is een initiatief van VNO NCW Noord, MKB Noord, NDC mediagroep, Marketing Drenthe, Merk Fryslân, Marketing Groningen en Stichting Beringer Hazewinkel. In samenwerking met: Keunstwurk, LF2028, Museumfederatie Fryslân, Biblionet Groningen, CGTC, De Verhalen van Groningen, Erfgoedpartners, Vrijdag en Stichting Kunst & Cultuur.
20 mei 2020 - Campings met privésanitair hebben in deze coronatijd een forse voorsprong. Zij konden blijven boeken. Ook in het post-coronatijdperk zou de voorkeur van de consument wel eens naar meer privésanitair kunnen verschuiven. Snel schakelen is nu heel belangrijk. Daarvoor heeft Basecamp International de SaniFlex Cabin ontwikkeld.
De Saniflex Cabin is inzetbaar voor een upgrade van uw kampeerplaatsen of ter ondersteuning indien uw sanitaire voorzieningen tijdelijk gesloten zijn. De cabin is plug & play en eenvoudig zelf te verplaatsen voor optimale flexibiliteit. In de cabine een toilet, wastafel, douchecabine en eigen geiser (op het net of met gasflessen). Voor de unit is een bouwvergunning niet nodig. De investering is € 2950,00 exclusief btw waarbij lease al mogelijk is vanaf 65 euro. Voor de unit zijn diverse opties mogelijk. Basecamp International kan 100 eenheden per week produceren.
Uitmarkt Amsterdam stapt over naar hybride concept
19 mei 2020 - De 43ste editie van de Uitmarkt gaat digitaal. In juni lanceert de Uitmarkt een online platform waar artiesten, makers en instellingen hun werk tegen betaling kunnen aanbieden aan heel Nederland. De inkomsten komen geheel ten goede aan de artiesten en instellingen, zodat zij via het platform extra inkomsten kunnen genereren. In aanvulling daarop zal er op 28/29/30 augustus 2020 een ‘hybride’ Uitmarkt plaatsvinden.
Hybride betekent op binnen-locaties met beperkt publiek optredens en online via livestreams en op TV. Deze nieuwe vorm geeft invulling aan de enorme behoefte van de sector, het verlangen van het publiek en het doel van de Uitmarkt: een zo breed en divers mogelijk cultureel aanbod aanbieden aan een zo breed mogelijk Nederlands publiek. Hiermee is en blijft de Uitmarkt de nationale opening van het culturele seizoen.
Veel behoefte aan vermaak en verdieping
Met de laatste aangekondigde maatregelen in de strijd tegen het coronavirus is duidelijk dat een ‘klassieke’ fysieke Uitmarkt eind augustus niet haalbaar is. Maar juist nu heeft vrijwel iedereen in Nederland een enorme behoefte aan steun, inspiratie, verbinding, verdieping en vermaak. Veel theatermakers en culturele instellingen proberen hun publiek te bereiken via eigen of gezamenlijke kanalen. Wij zijn ervan overtuigd dat de Uitmarkt juist nu nationaal, dat gezamenlijke podium kan en moet zijn voor makers, artiesten, instellingen én publiek.
Digitaal platform met nationale kansen
Het wordt een platform met een enorm divers aanbod van muziek, dans, theater, boeken en beeldende kunst, van oude bekenden en jong talent, voor ieder publiek. Een aanbod van bestaand werk en van unieke speciaal hiervoor geregistreerde optredens. Een platform dat met kunst en cultuur Nederland voedt, verrijkt en inspireert en dat makers en artiesten de mogelijkheid biedt inkomsten te genereren in deze onwerkelijke tijden waarin veel podia nog zijn gesloten en festivals niet mogelijk zijn, belooft de organisatie. Een platform dat haar bereik in de komende maanden samen met de culturele sector uitbouwt tot dé nationale focus op kunst en cultuur, waar de Uitmarkt normaal voor staat.
Uitmarkt Virtueel Live
Op 28, 29 en 30 augustus wordt een virtuele live Uitmarkt aangeboden waar alle Nederlanders tenminste 25 podia en concertzalen online kunnen bezoeken en hun hart op kunnen halen aan het enorm diverse en brede aanbod aan podiumkunsten, beeldende kunst, literatuur, dans, theater, cabaret, klassieke muziek, jazz, popmuziek, musical en film, precies wat je van de Uitmarkt gewend bent.
Zoals bij alle 42 voorgaande Uitmarkten, wordt een groot deel gratis aangeboden door de makers en instellingen, en samen met de vertrouwde nationale en regionale televisie- en mediapartners. De komende maand wordt er door de stichting Uitmarkt en de producent XSAGA Festivals met de financiers de BankGiro Loterij, de Gemeente Amsterdam en de nieuwe sponsor Cultuurticket.nl, gewerkt aan de realisatie van deze droom.
"Juist nu, in deze uitzonderlijke tijd waarin we aan den lijve ondervinden hoe we kunst en cultuur nodig hebben en missen, is het belangrijk dat we als Stichting Uitmarkt een platform bieden waar alle culturele instellingen en makers cultuur kunnen presenteren aan een breed Nederlands publiek”, aldus Geerte Udo, directeur amsterdam&partners (namens Stichting Uitmarkt).
Gratis overstapservice van Booking Experts
18 mei 2020 - Booking Experts, de aanbieder van een geautomatiseerd alles-in-1 reserveringssysteem, lanceert een unieke overstapactie om recreatiebedrijven te helpen met automatiseren. Zij zagen recreatiebedrijven tegen problemen aanlopen in deze moeilijke periode en willen de stap naar automatisering voor hen vergemakkelijken. Bij een overstap naar Booking Experts betalen recreatiebedrijven tijdelijk geen instapkosten. Normaal bedraagt die 15.000 euro. De actie geldt voor een beperkt aantal aansluitingen t/m 15 juli 2020.
Juist in deze tijd blijkt automatisering belangrijker dan ooit. Recreatiebedrijven die dachten dat ze geautomatiseerd waren, kwamen er in tijden van nood achter dit niet te zijn. In de media verschenen berichten van vakantieparken en campings die gasten vroegen niet meer te bellen, omdat ze de druk niet aankonden. Tegelijkertijd kwamen er berichten voorbij van medewerkers die gewoon vanuit huis doorwerkten aan een manier om hun recreatiebedrijf aan te passen op de 1,5 meter maatschappij. Automatisering en in de cloud werken maken dit laatste mogelijk.
"We merken dat veel vakantieparken, campings, hotels en andere recreatiebedrijven het moeilijk hebben deze periode. Daarom lanceren we juist nu een unieke overstapactie om deze bedrijven te helpen met de stap naar automatisering", aldus Maureen Ilboga, CEO van Booking Experts. Recreatiebedrijven betalen tijdelijk geen instapkosten en worden geholpen om er toch nog een goed seizoen van te maken, mede door de mogelijkheid om ervaren marketeers van Booking Boosters tijdelijk kosteloos in te zetten. De overstapactie heeft een beperkt aantal aansluitingen en geldt tot 15 juli 2020.
Hartverwarmende cast Disney Parade zoekt elkaar online op en danst
15 mei 2020 - Het is een hartverwarmende video. Veel dansers uit de Disney Parade tussen 1998 en 2007 namen online contact met elkaar op. Mat Davies is de initiatiefnemer. Hij was de crisis beu en wilde weten of hij zijn oud-collega's kon verleiden mee te dansen. Allemaal vallen ze meteen weer vol passie in hun rol. Dansend in de achtertuin, keuken of woonkamer.
Contactvrije Accommodaties bij Bed & Breakfast Nederland
15 mei 2020 - Bed & Breakfast Nederland introduceert op haar platform een filter voor Contactvrije Accommodaties.
Met dit nieuwe zoekfilter, vinden sitebezoekers snel een B&B die geschikt is voor een veilig en verantwoord verblijf in het (post-)coronatijdperk. "Als eigenaar van een contactvrije accommodatie ontvang je je gasten nog steeds op hartelijke wijze, al is het nu op 1,5 meter afstand”, schrijft de organisatie in de voorschriften. Ook zorg je ervoor dat je B&B standaard wordt schoongemaakt en ontsmet volgens de richtlijnen van het RIVM. Verder vindt de sleuteloverdracht op afstand plaats, wordt het ontbijt of afstand klaargezet en moet contactloos betalen (pin, tikkie of overschrijving) mogelijk zijn.
1e Nederlandse drive-in theater in Jaarbeurs
14 mei 2020 - De coronacrisis maakt creatief. In de Jaarbeurs in Utrecht wordt op zaterdag 13 juni de eerste Nederlandse drive-in theatervoorstelling georganiseerd. Dan spelen de populaire kinderhelden Juf Roos en Gijs hun theatervoorstelling ‘Juf Roos gaat op vakantie’. Het publiek zit niet in mooie rode theaterstoeltjes maar in de auto.
Kinderen op de voorstoelen
De voorstelling is volledig coronaproof aangezien niemand voor, na of tijdens de voorstelling zijn auto verlaat. Kaartjes worden bij aankomst gescand door het raam. Het geluid van de voorstelling wordt uitgezonden via een FM-frequentie en is te beluisteren in de auto via de autoradio. Het is de bedoeling dat de ouders bij aankomst verhuizen naar de achterbank en de kinderen op de voorstoelen plaatsnemen. Bij de populaire Juf Roos hit ‘De wielen van de bus’ worden de kinderen uitgenodigd om mee te toeteren met het liedje, de voorlichten van de auto aan en uit te doen en de ruitenwissers te laten bewegen.
De auto’s staan in cirkels rond het toneel in 5 rijen. De inzittenden hebben daarom nooit meer dan 4 auto’s voor zich. Het toneel is extra hoog waardoor iedereen goed zicht heeft op het toneel en de spelers. Ook is de voorstelling te volgen via grote videoschermen aan de zijkant van het toneel. De voorstelling speelt zich af binnen in een hal van Jaarbeurs. Voor informatie en kaartverkoop: www.jufroosdrive-in.nl.
Corendon bedenkt creatief all inclusive concept voor Nederland
12 mei 2020 - De Nederlandse touroperator Corendon lanceert haar nieuwste vakantiebestemming: Costa Holanda. De vraag naar vakanties in Nederland groeit en daar speelt de operator dat diverse hotels in Nederland bezit op in.
Door het coronavirus is vliegen naar een zonbestemming op dit moment nog niet mogelijk, behalve de 'coronavrije' vakanties naar een beperkt aantal bestemmingen vanaf 26 juni die Corendon aanbiedt. Klanten van Corendon worden vanaf die datum vlak voor hun vlucht getest op het coronavirus, op een testlocatie vlakbij Schiphol. Daarna zorgt Corendon ervoor dat de vakantiegangers zo weinig mogelijk in contact komen met mogelijke besmettingsbronnen tijdens de reis naar hun vakantiehotel. Dit geldt voor de transfer naar de luchthaven, de incheck, de vlucht en de transfer naar het Corendon all-inclusive hotel. In hun hotel kunnen de gasten vervolgens onbezorgd van hun vakantie genieten zonder afstand te hoeven houden van de andere gasten. De enige voorwaarde is dat ze hun hotel niet verlaten tijdens hun verblijf omdat de veiligheid van de hotelgasten dan niet langer gegarandeerd kan worden.
Combinatie Amsterdam - Zandvoort
Corendon begrijpt ook dat mensen wel graag op vakantie willen gaan in eigen land, introduceert de touroperator all inclusive vakanties aan de Amsterdamse kust. Costa Holanda biedt de Nederlandse vakantieganger de combinatie van zon, zee en strand en de cultuur van hoofdstad Amsterdam.
Een verblijf in het Corendon Village Hotel kan worden afgewisseld met een stranddag bij de Corendon Beach Club in Zandvoort. Dankzij het all inclusive concept in zowel het hotel als de beachclub, onbreekt het de gasten aan niets.
Het verblijf aan de Costa Holanda is inclusief: hotelovernachting, maaltijden en de drankjes in het restaurant en diverse bars van het Corendon Village hotel. Daarnaast zijn lunch, diner en drankjes in de Corendon Beach Club inbegrepen. Ook het parkeren bij het hotel is inclusief de prijs, net als de shuttleservice naar de strandtent in Zandvoort en naar Amsterdam. Bovendien krijgen kinderen tot en met 14 jaar korting.
Na samenwerking met EuroParcs steviger op de Nederlandse markt inspelen
Atilay Uslu, oprichter van Corendon: "Met de samenwerking met EuroParcs hebben we een eerste stap gezet op de Nederlandse markt. Alleen is op dit moment de vraag naar vakanties in eigen land dusdanig groot dat we op zoek moesten naar nog een alternatief. Nederland heeft de mooiste stranden van de wereld. Aangezien we zelf een beachclub en hotels bezitten en we onze klant goed kennen, hebben we een uniek totaalconcept ‘Costa Holanda’ bedacht. Onze klanten kunnen nu genieten van een verblijf in ons hotel en een dag doorbrengen bij onze strandtent op basis van All Inclusive. Voor zover we hebben kunnen zien, zijn we de eerste Europese beachclub met een All Inclusive concept. Kortom het ultieme vakantiegevoel van Corendon maar dan in eigen land."
Hotel en beachclub
Het viersterren hotel beschikt over meerdere restaurants in het hotel waaronder het Plaza restaurant. Hier genieten de hotelgasten onbeperkt van een uitgebreid Mediterraan’s buffet met een grote verscheidenheid aan warme en koude gerechten uit diverse internationale keukens. In de diverse bars zoals de Lobby bar, Sports Bar en Sky Bar zijn wijn en bier, maar ook diverse merken gin, wodka, whiskey, rum en likeuren te verkrijgen. Verder beschikt het hotel over een spa met zwembad en fitnessruimte en een bioscoop. Voor de kinderen zijn er speciaal onder meer tafeltennistafels, trampolines en een zeer uitgebreide gameroom te vinden. Blikvanger is de Boeing 747 in de tuin van het hotel die ook van binnen te bewonderen is.
Ontspannen bij de beachclub
De beachclub ligt aan het centrale Badhuisplein in Zandvoort en straalt een relaxte, zomerse Ibiza sfeer uit. Naast de vele comfortabele strandbedjes zijn er ook cabana’s te vinden om heerlijk in te relaxen. Op het buitenterras kunnen in theorie 120 gasten genieten van de uitzicht. In het restaurant zijn 100 plekken beschikbaar. De comfortabele strandbedjes, cabana’s, parasols en handdoeken zijn inclusief voor hotelgasten. Zij kunnen hier ook onbeperkt genieten van een heerlijke lunch of diner met uitzicht op de zee. Vanzelfsprekend zijn de drankjes ook inbegrepen.
'Uiteraard volgen we de regels rondom corona vanuit de overheid en bewegen we mee met de maximum capaciteit bezoekers die aan gelegenheden gesteld wordt," voegt Corendon toe.
De all inclusive vakanties aan de Costa Holanda zijn al vanaf 79 euro per persoon per nacht te boeken op corendon.nl/holanda.
Thuiskamperen met je eigen animatieteam
11 mei 2020 - Ondernemers worden wel creatief in deze coronatijd. TeamAnimation en Kapitent hebben een mooie oplossing voor ouders die dit jaar niet op vakantie kunnen. Kapitent levert normaal gesproken tenten voor festivalcampings. TeamAnimation zorgt voor animatieteams op vakantieparken in binnen- en buitenland. Nu die markten grotendeels wegvallen blijft de staycation over. En dus......
Thuis in je eigen tuin kamperen in een tipitent met een privé animatieteam. Op de website thuiskamperen.nl kunnen ouders tiptenten, festihutten en groepstenten huren en het animatieteam boeken. De kosten vallen nog mee, voor 65 euro per week heb je al een tipitent in je eigen tuin staan en voor 110 euro een middag lang je eigen animatieteam. Alles over deze dienstverlening op: https://www.kapitent.nl/thuis-kamperen/
Optreden DI-RECT in schouwburg voor publiek thuis
11 mei 2020 - De Haagse band DI-RECT mist het spelen. Daarom staan de mannen op zaterdag 6 juni op het podium van de Koninklijke Schouwburg van Het Nationale Theater in Den Haag. Het publiek zit thuis en kan het exclusieve concert volgen via een livestream. Betaling, via betaal wat je het waard vindt.
"We gaan weer spelen, daar kijk ik zo enorm naar uit," vertelt gitarist Spike. "Het podium is groot genoeg om afstand te kunnen bewaren. Ik heb er enorm veel zin in." De kaartverkoop start op vrijdag 15 mei om 09:00 uur. DI-RECT en Het Nationale Theater werken met een ‘pay what you like’ systeem: het publiek bepaalt zelf hoeveel ze betalen voor een kaartje.
"We zijn twintig jaar geleden deze band begonnen om te spelen," vertelt Spike van band DI-RECT. "Als wij het podium op gaan, dan gaat het aan. Dat vinden wij als groep het allermooiste wat er is: dat podium op, samen spelen." En dat kunnen de mannen van DI-RECT op 6 juni weer doen in de Koninklijke Schouwburg.
Echt concert
Spike: "Het is een volledig concert, we gaan het echt optuigen. Het is ín het theater, we gaan op volle kracht knallen. De blazers er weer bij, Jamie achter het drumstel." De band speelt nummers als ?'Soldier On', maar ook songs die je nog nooit hebt gehoord. "We zijn bezig met een nieuwe plaat, dus gaan waarschijnlijk ook nieuwe nummers spelen die we nog niet hebben uitgebracht."
Samenwerking met lokale Haagse ondernemers
Om het gevoel van een concert zo goed mogelijk na te bootsen, slaat DI-RECT de handen ineen met bevriende Haagse ondernemers. Zo kan je bij het bestellen van je tickets het 'Soldier On' t-shirt toevoegen, ontworpen door kunstenaar Jamel Armand en Haagse kledingwinkel Baretta. Ook kan je kiezen voor een bierpakket van Kompaan of een fles wijn van FunkyWines, om je avond compleet te maken.
Het livestream-concert vindt plaats op zaterdag 6 juni om 20:30 uur in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. De kaartverkoop start op vrijdag 15 mei om 09:00 uur via DI-RECT.com
Vijfsterrenrestaurant op vakantiepark De Zanding
Ondernemers worden steeds creatiever om binnen de 1,5 meter economie gasten toch een bijzondere ervaring te bieden. Feyenoord, Droomparken en Rotterdamse topkoks winnen met hun vijfsterrenrestaurant op vakantiepark De Zanding wel de weekprijs van de redactie.
Om mensen toch een uitje te bieden slaan Feyenoord, drie Rotterdamse sterrenchefs en Droomparken de handen ineen voor ‘het eerste vijfsterrenrestaurant van Nederland’. Een initiatief geheel aangepast aan de richtlijnen van het RIVM, waarbij gasten dineren en overnachten in honderd procent luxe.
Drie sterrenchefs
Fred Mustert, (restaurant Fred **), Erik van Loo (restaurant Parkheuvel **), en Jos Grootscholten (restaurant Perceel *) samen goed voor vijf Michelinsterren, verzorgen op zaterdag 16 mei een uniek vijfgangendiner op Droompark de Zanding in Otterlo. De gasten schuiven echter niet aan in het restaurant op het park. Hun gedekte tafel staat klaar in hun eigen luxe villa. Aan alle maatregelen van het RIVM wordt voldaan, want iedere gang wordt aan de voordeur van de woning geserveerd. En uiteraard wel volgens de sterrenstandaard die de chefs gewend zijn.
Erik van Loo van restaurant Parkheuvel in Rotterdam: ‘Toen Feyenoord mij benaderde met de vraag of ik wilde koken op een vakantiepark, dacht ik niet meteen ‘dat gaan we eens doen’. Maar toen ik vervolgens de luxe woningen op Droompark de Zanding zag, wist ik dat we op deze wijze ook een sterrendiner kunnen verzorgen. Het allerleukste eraan vind ik dat we met drie Rotterdamse chefs de handen ineen slaan om deze avond tot een succes te maken. En als er meer animo is, doen we dit gewoon meerdere avonden.’
Altijd op zoek naar aansprekende campagnes en unieke concepten
Andries Bruil, namens de directie van Droomparken: ‘Samen met Feyenoord zijn we altijd op zoek naar aansprekende campagnes en unieke concepten. De luxe villa’s die we hiervoor inzetten passen perfect bij dit concept. Voor ons is het nieuw dat we die nu ook voor één nacht in combinatie met een diner gaan verhuren, maar deze tijden lenen zich voor nieuwe uitdagingen en uiteraard kunnen de gasten één of meerdere nachten bijboeken. Al onze parken zijn coronaproof gemaakt, dus iedereen kan hier veilig verblijven.’
Het ‘vijfsterrensterrenrestaurant’ opent op 16 mei haar deuren. Kijk voor meer informatie op www.heerlijk.nl/special.
Lange Frans zingt commercial 'Het land van....' in voor TopParken
Het is niet onze gewoonte om commercials op onze redactionele pagina's voor het voetlicht te brengen maar deze is wel heel bijzonder. TopParken heeft in samenwerking met zanger Lange Frans, op zijn nummer ‘Het land van’, een nieuwe commercial geschreven. De commercial laat zien dat je met een gerust hart, veilig bij TopParken op vakantie kunt in eigen land. Het straalt de rust, mooie ligging, privacy en veiligheid uit. TopParken heeft 14 vakantieparken in Nederland.
Fastfood prototype anderhalvemetereconomie
Fastfood keten McDonald’s heeft in restaurant Arnhem GelreDome een proeflocatie ingericht die mogelijkheden test in de anderhalvemetereconomie.
In dit prototype restaurant toont McDonald’s hoe zittende horeca in de anderhalvemetereconomie eruit zou kunnen zien. McDonald’s wil samen met haar franchisenemers én horecavakgenoten het prototype verbeteren, om een opstart van alle zittende horeca mogelijk te maken. Met elkaar, voor elkaar, is het motto bij de ontwikkeling.
Twee varianten
McDonald’s heeft, met de kennis van nu, twee varianten uitgewerkt die een blauwdruk zouden kunnen vormen van hoe de zittende horeca straks weer gasten kan verwelkomen: Take Out Plus en Dine In.
1 > Bij Take Out Plus bestellen gasten in het restaurant en kunnen ze de bestelling in een speciaal ingerichte ruimte aan statafels nuttigen, in groepjes van maximaal drie personen.
2 > Bij Dine In wordt de bestelling in het restaurant aan tafel geserveerd, met behulp van een serveerwagen om een veilige afstand te houden tussen medewerkers en gasten.
Online evenementenkalender
Vanwege de coronacrisis worden veel evenementen afgelast en worden er steeds meer online evenementen bedacht en aangeboden.
Online evenementen in Midden-Limburg zijn te vinden op de digitale evenementenkalender van VVV Midden-Limburg. Waan je in Toverland met Toverland at Home of neem vanuit je luie stoel een kijkje in Droompark Maasduinen. Organisatoren van evenementen in Midden-Limburg kunnen gratis hun (online) evenement digitaal aanmelden via de website. De (online) evenementen zijn ook te bekijken via www.onlineeventslimburg.nl.
Eden Hotels toetst anderhalve meter gastvrijheid
28 april 2020 - Met uitzondering van Eden Hotel Amsterdam dat momenteel wordt verbouwd gaan de andere hotels van de Eden groep weer open. Kamers zijn nog niet boekbaar. Vooruitlopend op 20 mei gaat de hotelketen aan de slag met het inrichten van de anderhalve meter economie.
Samenwerken met restaurants
Veiligheid voor personeel en gasten staat daarbij uiteraard voorop. Om lokale ondernemers een steuntje in de rug te bieden, start Eden een samenwerking met restaurants in de buurt.
Door te heropenen kan het personeel vast wennen aan de nieuwe situatie en wordt tegemoetgekomen aan de vraag vanuit de markt; zakelijke reizigers zoeken ook nu een plek om te overnachten.
Thuisgevoel in hotels met gepaste afstand
Leon Dijkstra, CEO van Eden Hotels, over de heropening van zijn hotels: "Iedereen wil ontzettend graag aan de slag! Het voelt goed om er samen met onze 650 medewerkers de schouders onder te zetten. We gaan op een veilige, gecontroleerde manier open, maar dat betekent niet dat we minder gastvrij worden. Ook met gepaste afstand zorgen we voor dat thuisgevoel waar we om bekend staan. Uiteraard is de bezettingsgraad aanzienlijk lager dan voor de Coronacrisis, maar er is wel degelijk vraag."
Verwachting: boekingen uit zakelijke markt
"Het is fijn om zakelijke reizigers een overnachtingsplek te kunnen bieden. Omdat onze restaurants en bars nog niet open mogen, gaan we op het gebied van F&B samenwerken met lokale restaurants die maaltijden kunnen bezorgen. Zo steunen we meteen de ondernemers uit de buurt in het kader van Support your locals!”
Landal TV voor leuke meivakantie
Vele duizenden gezinnen verheugden zich al op een heerlijke meivakantie in een van de parken van Landal GreenParks. Vanwege het coronavirus blijven veel gezinnen helaas thuis. Daarom komt Landal GreenParks met Landal TV, een digitale plek waar - tijdens de meivakantie - dagelijks op meerdere tijdstippen ‘live’ animatie voor kinderen te zien is. Van leren goochelen tot een dansles met Bollo: de kracht van de kids-animatie van Landal GreenParks op de parken is nu thuis beschikbaar.
Twee leeftijdsgroepen
De korte video’s met activiteiten zijn geschikt voor twee leeftijdsgroepen, voor kinderen van 3 tot 6 en van 6 tot 9 jaar. De activiteiten zijn laagdrempelig en eenvoudig door kinderen zelfstandig te volgen. Maar zeker ook leuk om samen met de ouders te bekijken en te doen. Het aanbod varieert van leren hoe je de beste vogelhuisjes kunt bouwen, tot een fruittaartje bakken en van dansen met Bollo tot een ‘WC-rol workout’ of ‘Keukenspullen challenge’. Via een live-verbinding met Facebook en YouTube kan iedereen thuis meedoen.
27 april - 1 mei, 40 video's
Dagelijks worden tussen 27 april en 10 mei per doelgroep twee activiteiten aangeboden in de categorieën dansen, sporten, life hacks, koken, voorlezen en Do It Yourself (DIY).
In totaal worden er 40 professioneel opgenomen video’s ontwikkeld. Gedurende de midweek (ma-vrij) zijn er dagelijks vier uitzendingen om 9:30, 11:00, 14:00 en 16:00 uur; in het weekend volgt een samenvatting en/of herhaling.
"Op deze manier kunnen kinderen tijdens de vakantie thuis toch genieten van de activiteiten bij Landal GreenParks en van de belevenissen van Bollo. Iedereen kan meedoen, samen plezier beleven en na afloop kunnen ouders de creaties delen op #ontdeklandal,” aldus Lizzy Keizer, Director Marketing & Sales van Landal GreenParks.
Eerder lanceerde Landal GreenParks de gratis Bollo-app met leuke, leerzame en gratis kinderspelletjes voor kinderen van 2 tot 6 jaar. In deze spelletjes app kunnen kinderen samen met Bollo en zijn vriendjes op ontdekkingsreis. Er zijn vier verschillende werelden. In elke wereld is er van alles te beleven. Kinderen kunnen muziek maken, zelf of samen spelletjes spelen en er zijn voorlees-verhaaltjes.
In de Bollo-app zijn ook de afleveringen van de tv-serie ‘De avonturen van Bollo’ te bekijken. Er zijn drie Bollo spelletjes in de app; Zoek de verschillen, Egeltje Prik en Memory. De Bollo app is speciaal voor peuters en kleuters ontwikkeld. Kinderen kunnen de app veilig en zelfstandig gebruiken; de app bevat geen aankopen, externe links of advertenties; de video’s in de app worden door Landal GreenParks gescreend en hebben geen commerciële inhoud. De Bollo-app is winnaar van de Media Ukkie Award – beste app voor peuters en kleuters.
Fotowedstrijd Landschapskunst
In deze tijd waar internationaal reizen bijna onmogelijk is, zien we een herwaardering voor Nederland. De Groene Koepel organiseert de ‘Fotowedstrijd Landschapskunst’.
Nederland heeft een rijk en zeer divers landschap. Ons cultuurlandschap is grotendeels door mensenhanden gevormd. Het is het meest tastbare, toegankelijke erfgoed dat we hebben, met een enorme vertelkracht. "Met deze fotowedstrijd krijgt iedereen de kans om zijn eigen verhaal en kijk op het landschap te delen”, vertelt Marieken Nieuwdorp, directeur van De Groene Koepel. De fotowedstrijd is een onderdeel van het project ‘Natuurlijk Cultuurrijk’. Met dit project probeert de organisatie de verborgen verhalen achter het landschap te ontsluiten.
Meedoen aan de wedstrijd is relatief eenvoudig. Fotografeer een plek die jou dierbaar is en die volgens jou een karakteristieke Nederlandse plek weergeeft. Het is toegestaan om te fotoshoppen, een collage te maken of zelfs de foto te ‘mergen’ met een ander, zolang de basis maar jouw eigen foto blijft. Alle inzendingen worden beoordeeld door een vakjury van topprofessionals uit de Nederlandse fotografie- en kunstwereld en de landschapsarchitectuur/ruimtelijke ordening. De winnende werken krijgen o.a. een plek op de tentoonstelling op het Congres Natuurlijk Ondernemen op 29 oktober 2020. Meedoen kan t/m 19 september 2020 via de website van De Groene Koepel.
Openlucht horeca-idee ‘BinnensteBuiten’ wint Noordelijke pitchwedstrijd voor anderhalve-meter-toerisme
Monica Burgmeijer (30) uit Groningen heeft het beste idee voor het anderhalve meter toerisme volgens de Noordelijke ondernemersverenigingen, marketingorganisaties en NDC mediagroep. Zij schreven onlangs een pitch uit voor ideeën om het zogenaamde ‘anderhalve-meter-toerisme’ op gang te brengen zo gauw de coronamaatregelen dat toelaten. Samen met relevante partijen wordt het idee uitgewerkt tot een concept om ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren in Groningen stad zo gauw dit kan. Vervolgens kan dit uitgerold worden naar andere steden en dorpen in (Noord) Nederland.
Het beste idee uit 230 inzendingen
Er zijn maar liefst 230 inzendingen binnengekomen waarvan een top 10 is samengesteld op basis van de criteria impact, haalbaarheid en schaalbaarheid. Hieruit is het openlucht horecaconcept ‘BinnensteBuiten’ gekozen als beste idee.
Wat is BinnensteBuiten?
BinnensteBuiten is een eenrichtings wandeling in een stad of dorp langs de horeca, winkels en andere bezienswaardigheden. Horeca ondernemers verzinnen gerechten en drankjes die af te halen zijn en deze kunnen op veilige wijze worden genuttigd in de openbare ruimte. Volgens de jury heeft dit idee de meeste potentie omdat het de zwaar getroffen horecasector een perspectief biedt door het consumeren van de maaltijden en drankjes te verplaatsen naar buiten. De initiatiefnemers gaan samen met diverse relevante partijen kijken hoe dit concept toegepast kan worden binnen de protocollen die momenteel worden ontwikkeld. Met een uitgewerkt draaiboek kunnen ook andere steden en dorpen het idee straks uitvoeren.
Andere ideeën
De jury was blij met de vele inzendingen en ook de creativiteit daarvan. Zo zijn er ideeën ingediend voor kunstzinnige mobiele sanitaire huisjes die op campings ingezet kunnen worden, drive in festivals, picknick wandelingen, een mobiliteitsconcept op waterstof, een anderhalve meter Elfstedentocht en een oplossing voor een anderhalvemeter terras. De ideeën zullen in overleg met de indieners online beschikbaar worden gesteld op de website van VNO NCW Noord om inspiratie uit te putten voor anderen.
Emotioneel, maar blij verrast
De studente International Communication kan haar idee gaan uitvoeren met hulp van de specialisten uit de Noordelijke ondernemersverenigingen en marketingorganisaties. Zij gaan haar helpen met verbindingen te leggen met ondernemers en instellingen, helpen met het opstellen van een draaiboek, het verkrijgen van vergunningen en met branding en marketing. Vorige week kreeg Monica te horen dat ze ontslagen is van haar horeca baan vanwege de coronacrisis. De blijdschap was dan ook groot toen ze hoorde dat haar inzending het winnende idee is en ze hulp krijgt bij de uitwerking ervan.
Anderhalve meter pitches
De anderhalvemeter toerisme pitchwedstrijd is een initiatief van VNO NCW Noord, MKB Noord, NDC mediagroep, Marketing Drenthe, Merk Fryslân en Marketing Groningen in samenwerking met De Groningen Toerisme Coöperatie, de Toerisme Alliantie Fryslân, Koninklijke Horeca Nederland en HISWA-RECRON. Ze bereiden nu een volgende pitchronde voor met het thema ‘anderhalvemeter cultuur’.
Nieuw platform voor reis- en recreatiebranche: ComebackMarketing.nl
Voor eigenaren en marketeers van reis- en recreatiebedrijven heeft RED Online Marketing het platform ComebackMarketing.nlgelanceerd.
RED Online Marketing heeft het initiatief genomen om zoveel mogelijk kennis over marketing in de corona crisis op dit platform te bundelen.
Iedereen zit met dezelfde vraag
Roy Platje, eigenaar van RED: "Sinds begin februari houden wij de ontwikkelingen van het virus al nauwgezet in de gaten. Voor klanten met reizen in Azië speelde het al eerder. Daarna kwam Italië en na 12 maart kwam Nederland vast te zitten. Al onze klanten worstelen met dezelfde vraag, wat nu? Wij hebben zelf veel kennis, en krijgen ook veel informatie van onze partners Facebook, Microsoft en Google, die wilden wij zoveel mogelijk bundelen op 1 site. Nu het stof een beetje is neergedaald is het juist het moment om te gaan werken aan je online aanwezigheid. Aan je comeback marketing.”
Webinars en trainingen
Elke week wordt er minimaal 1 kosteloze webinar georganiseerd. Onderwerpen zijn: zoekmachine optimalisatie, conversie, Google en Facebook Ads, Microsoft Ads, Email marketing en Google Analytics. Maar er worden door nieuwe partners ook andere webinars toegevoegd.Het platform is nu medio april gelanceerd en zal de komende periode groeien met nieuwe partners. De eerste is in ieder geval Martin van Kranenburg die meewerkt aan de conversie optimalisatie webinars en modules.
Zorgpersoneel kan bij Roompot slapen
15 april 2020 - Roompot stelt op haar park Kijkduin in Den Haag vier chalets ter beschikking voor personeel van zorgorganisatie Middin.
Door de coronacrisis hebben verzorgers het extra druk. Het personeel van de zorgorganisatie kan vanaf nu dichter bij het werk slapen, als ze dat willen. Op het Zuid-Hollandse park Kijkduin in ’s-Gravenhage stelt Roompot namelijk vier chalets ter beschikking. De verzorgers van de organisatie in de gehandicaptenzorg Middin draaien meer diensten en werken extra lange dagen. Dit gebeurt niet zonder risico’s voor hen. Wie verder weg woont, ervaart het lange traject naar huis na zo’n belastende dag als extra zwaar. Ook behoren sommige familieleden soms tot de risicogroep van corona. Een slaapplek dichter bij het werk kan dan snel een oplossing bieden. Roompot Vakantiepark Kijkduin ligt op twee kilometer afstand van de zorglocatie Binnenklingen.
Hoewel elke vakantiewoning comfortabel plaats biedt aan 4 personen, zal elk vakantiehuis maar aan 1 persoon worden aangeboden. De nieuwe vakantiewoningen liggen pal achter de duinen zodat wie ’s avonds nog eens wil uitwaaien of van de zonsondergang wil genieten, dat kan. Bovendien geldt de landelijke norm dat alleen gezinsleden momenteel in hetzelfde huis mogen slapen. Twee collega’s dezelfde woning aanbieden is op dit moment niet aan de orde, hoewel elke vakantiewoning voldoende kamers telt.
Eind vorige maand ging het Roompot Vakantiepark Schaijk in Noord-Brabant ook al in op de vraag van het ziekenhuis Bernhoven om vakantiewoningen aan het verzorgend personeel ter beschikking te stellen.
Wie heeft het beste idee voor anderhalve-meter-toerisme?
14 april 2020 - De drie Noordelijke provincies hebben een wedstrijd uitgeschreven voor het beste idee om straks het anderhalve-meter-toerisme op gang te brengen.
Hiervoor hebben VNO NCW Noord, MKB Noord, NDC mediagroep, Marketing Drenthe, Merk Fryslan, Marketing Groningen, de Toerisme Alliantie Fryslan, de Groningen Toerisme Coöperatie, Koninklijke Horeca Nederland en HISWA-RECRON de handen ineengeslagen. Ze willen als we weer op stap mogen een ijzersterk plan hebben. "Wij geloven namelijk dat al die Nederlanders, Duitsers en Belgen, die nu veroordeeld zijn om binnen te blijven, straks vooral aan één ding behoefte hebben: ruimte”, schrijven de organisaties. "Ruimte, ongereptheid en frisse lucht om die binnentijd van zich af te schudden. En waar vind je dat allemaal? Juist, bij ons in het Noorden.”
Het snel op gang brengen van anderhalve-meter-toerisme is belangrijk voor de regio aangezien bijna 60.000 Friezen, Drenten en Groningers in de sector werken. Daarvoor zijn ze op zoek naar originele ondernemersinitiatieven. Ideeën die snel gerealiseerd kunnen worden op het moment dat het mag. "Heb jij een goed plan om het anderhalve-meter-toerisme op gang te brengen? Laat het ons horen. De winnaar mag zijn of haar idee uitvoeren met hulp van onze organisaties.”
De ingediende plannen worden beoordeeld op originaliteit, haalbaarheid en schaalbaarheid. Stuur jouw idee op maximaal één A4-tje uiterlijk 17 april 2020 naar ideeen@vnoncw-mkbnoord.nl. Het winnende idee wordt gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant in de week van 20-24 april.
Marketing Groningen lanceert campagne ‘Groningen voor elkaar’.
10 april 2020 - Marketing Groningen lanceert op 11 april de campagne ‘Groningen voor elkaar’. Met de campagne wil de stichting ondernemers in de retail, horeca, vrijetijds- en cultuursector in de spotlights zetten en al die mooie en creatieve oplossingen met typische ’ommekracht’ een platform geven. Bijzonder is dat de reguliere site van Marketing Groningen even niet bereikbaar is maar direct doorklinkt naar de campagnewebsite.
Met de campagne hoopt Marketing Groningen dat zoveel mogelijk lokale initiatieven de aandacht krijgen die ze verdienen. Ze bezorgen thuis, organiseren hulp voor mensen die het nodig hebben of regelen online vermaak. Voorbeelden zijn warenhuis.groningen.nl en Helpdesk 050. Omdat je samen meer bereikt, wil Marketing Groningen een podium bieden door alle initiatieven te bundelen op één platform groningenvoorelkaar. Tegelijkertijd voorzien ze Groningse thuisblijvers met uiteenlopende tips, om het thuis zijn extra leuk en gezellig te maken. Voor en door Groningers, dat is de rode draad, met als boodschap ‘We gaan door. Dan maar met een beetje afstand. In Groningen hebben we ruimte zat’.
De campagne loopt tot en met eind mei. Tot die tijd worden mensen die surfen naar visitgroningen.nl automatisch doorgelinkt naar de campagnesite. Marketing Groningen nodigt ondernemers van harte uit hun acties aan te melden. Alle lokale initiatieven voor en door Groningers kunnen worden aangemeld op groningenvoorelkaar.nl
Foto: Kees van Veen
EuroParcs geeft duizend gratis vakanties weg aan zorgverleners en hun gezinnen
10 april 2020 - Een hartverwarmende actie van EuroParcs. Zij geven duizend vakanties weg voor zorgverleners en hun gezinnen.
"Duizend zorgverleners en hun gezinnen kunnen een gratis vakantie bij ons vieren”, vertellen directeuren Wim en Wouter Vos namens het Apeldoornse familiebedrijf. EuroParcs wil met deze actie een gebaar maken: "Naar die hardwerkende mensen maken die ons als land zowel nederig als trots maken. Elke dag weer.”
De actie van EuroParcs komt niet uit de lucht gegrepen, de onderneming is al geruime tijd maatschappelijk zeer betrokken. "We vinden als familiebedrijf dat we ‘een flinke steen’ moeten bijdragen aan de kwetsbaren in de samenleving. Daarom hebben we zeven jaar geleden ook de EuroParcs Charity Foundation opgericht die vakanties aanbiedt voor gezinnen met een kind met kanker. Familieleden, vrienden en kennissen kunnen zorgmedewerkers van wie zij vinden dat zij recht hebben op een gratis vakantie aandragen via de website www.europarcs.nl/duizendmaaldank
Mooi filmpje van Zeeuwse ondernemers
9 april 2020 - Zeeuwse ondernemers hebben een boodschap voor alle fans van Zeeland.
Want hoewel Zeeland tijdelijk dicht is, werken ae harder dan ooit om gasten met open armen te ontvangen zodra het weer kan. Samen met SuperRebel® Agency | Creative Agency for Brave Brands, Percy's en diverse ondernemers maakte VVV Zeeland deze video
De Efteling in je achtertuin
8 april 2020 - Wat doe je als enorme Eftelingfan met een gesloten pretpark? Wachten tot het park weer open gaat?
Deze fans besloten de Efteling in de achtertuin na te bouwen. Het resultaat is een hilarisch filmpje met alle bekende attracties.Het Efteling-filmpje werd in een middag opgenomen. En wie zich afvraagt waarom de fans zich niet aan de 1,5 meter regel houden, is het antwoord heel simpel. De vrienden zijn in deze crisis in één huis gaan wonen.
Delen themajaar Jan van Eyck online
7 april 2020 - In samenwerking met het Museum voor Schone Kunsten (MSK) uit Gent brengt Toerisme Vlaanderen de Vlaamse Meesters naar de huiskamer. Door de coronamaatregelen moest de toptentoonstelling ‘Van Eyck, een optical revolution’ vroegtijdig de deuren sluiten. Via een virtuele live rondleiding met Till-Holger Borchert, één van de curatoren van de tentoonstelling als gids, krijgen kunstliefhebbers over de hele wereld nu toch de kans om gratis te genieten van de unieke verzameling van meesterwerken van Van Eyck. De komende weken volgen nog gelijkaardige initiatieven rond Breugel, Rubens en andere grote namen.
De virtuele rondleiding in het MSK gaat vanavond om 19u in première via Facebook Première. Al meer dan 14 000 kunstliefhebbers schreven zich in voor de rondleiding en het aansluitend vragenuurtje met curator Frederica Van Dam.
‘Stay At Home Museum’
Het MSK in Gent moest enkele weken geleden net als alle andere musea de deuren sluiten door de coronamaatregelen. Om de duizenden kunstliefhebbers van over de hele wereld niet in de kou te laten staan, slaan het MSK en Toerisme Vlaanderen de handen in mekaar en lanceren ze het ‘Stay At Home Museum’. Dit project brengt de unieke tentoonstelling rond Van Eyck virtueel naar de huiskamer van de mensen.
Themajaar Jan van Eyck
"De wereld had dit jaar een afspraak met het genie Jan Van Eyck. De wereldpers was unaniem lovend over de tentoonstelling en over de stad Gent. We mogen terecht trots zijn op wat we verwezenlijkt hebben. Maar voor een pandemie, moet ook de beste organisatie buigen. Hoewel? Als de wereld niet naar Van Eyck kan komen kijken, sturen we Van Eyck virtueel de wereld in. Dankzij het ‘Stay At Home Museum’ project van Toerisme Vlaanderen en zijn museumpartners, kunnen we kunstliefhebbers van over de hele wereld in contact brengen met de grootmeester. ‘Van Eyck, een optical revolution’ wordt een digitaal visitekaartje voor Vlaanderen”, zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir.
"Toen we van Toerisme Vlaanderen de vraag kregen om mee te werken aan dit initiatief waren we hier uiteraard onmiddellijk toe bereid. ‘Stay At Home Museum’ maakt een virtueel bezoek aan "Van Eyck. Een optische revolutie" mogelijk: hiermee krijgen kunstliefhebbers van over de hele wereld de kans om rondgeleid te worden tussen de unieke meesterwerken, waaronder meer dan de helft van de nog gekende werken van de grootmeester zelf,” zegt Gents schepen van cultuur Sami Souguir.
"Ook al kunnen we mensen gezien de huidige situatie niet fysiek samenbrengen om van ons erfgoed te genieten, dat betekent geenszins dat we onze passie voor ons erfgoed niet meer kunnen delen met de wereld”, vult CEO Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen aan. "Integendeel, het ’Stay At Home Museum‘ blijft mensen wereldwijd verbinden rond hun passie voor onze Vlaamse Meesters. Kunstliefhebbers over de hele aardbol stappen tegelijkertijd virtueel onze topmusea binnen.”
Rondleiding en vragen beantwoorden
Van Eyck-expert en co-curator Till-Holger Borchert loodst de kijkers door deze unieke virtuele rondleiding. Aansluitend op de première beantwoordt MSK-expert Frederica Van Dam ook inhoudelijke vragen over de tentoonstelling. Mensen die de prèmiere hebben gemist, krijgen uiteraard achteraf de kans om de virtuele rondleiding volledig te herbeleven via Youtube.
De virtuele rondleiding in het MSK vormt de aftrap van het ‘Stay At Home Museum’, maar daar blijft het niet bij. "Zolang de kunstliefhebbers in hun huizen moeten blijven, zullen we hen via Toerisme Vlaanderen en zijn partners rondleiden in telkens een ander topmuseum”, zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir.
Meer Vlaamse meesters
Naast de virtuele Van Eyck tentoonstelling staan de komende weken ook tentoonstellingen van Bruegel (woensdag 15 april om 19u), Rubens (woensdag 22 april om 19u) en andere grote namen op het programma. Met deze actie wil Toerisme Vlaanderen potentiële bezoekers van over de hele wereld tijdens maar ook na de coronacrisis blijven warm maken voor de Vlaamse Meesters.
De virtuele rondleiding in het MSK gaat vanavond om 19 uur in première via Facebook Première. Kunstliefhebbers kunnen zich nog altijd aanmelden voor de rondleiding en het aansluitend vragenuurtje met MSK-expert Frederica Van Dam.
Zeilen in de woonkamer
7 april 2020 - Aan het begin van de coronaperiode is zeilschool Pean in Friesland begonnen met online zeilles aanbieden om op die manier mensen te vermaken en iets actiefs te doen te geven (naast hun schoolwerk).
Het gaat onder meer om een online aanbod in: CWO-3 theorie, zeil challenges en zeilen in de woonkamer. "Vanwege de overdonderende hoeveelheid positieve reacties hebben we besloten nog meer online zeillessen aan te bieden." Bekijk het weekschema van de lessen en zeil mee.
Na coronacrisis mag zorgpersoneel Elisabeth Tweesteden ziekenhuis naar De Voltage
6 april 2020 - Personeel en directie van de leisure locatie Voltage (Tilburg) zijn onder de indruk wat het zorgpersoneel van de Elisabeth Tweesteden ziekenhuizen allemaal doet om ons de best mogelijke zorg te bieden in deze moeilijke tijden. "Wij maken een diepe buiging voor wat jullie allemaal doen en willen dan ook graag wat terug doen! Jullie zorgen voor ons, wij zorgen voor een welverdiend uitje voor jullie!”
Onder dit motto biedt de Voltage, het zorgpersoneel van dit ziekenhuis gratis een leuke dag in de Voltage. Tijdens de eerste vier dinsdagen dat de Voltage weer open is, is al het zorgpersoneel van beide ziekenhuizen in Tilburg welkom. "Jullie kunnen gratis een keer karten, bowlen en lasergamen! De exacte data worden bekend gemaakt zodra wij weten wanneer wij weer open mogen. Nogmaals, heel erg bedankt voor jullie zorg! Dit hebben jullie echt meer dan verdiend! Veel sterkte de komende periode.”
Denemarken beleven, van virtuele wandeling tot video’s van Kopenhagen
2 april 2020 - Hoewel reizen naar Denemarken momenteel niet mogelijk is, kun je vanaf 2 april het eilandenrijk ervaren vanuit je huiskamer. Bijzonder aan deze aanpak is dat het niet bij één film of podcast blijft. DMO VisitDenmark lanceert een complete digitale omgeving waarmee je delen van Denemarken binnenhaalt. De DMO richt de actie op de belangrijkste toeristische markten. Deze digitale omgeving is beschikbaar in zeven talen.
Dit zijn de onderdelen:
Maak een wandeling in Denemarken
Een reeks Google Streetview-rondleidingen langs onze favoriete plekken.
Je bent nu hier
Een verzameling livestreamvideo's uit heel Denemarken, met de momenten waarop de lente zich voor je neus ontvouwt.
Fietsen door Denemarken vanuit de woonkamer
Stof de hometrainer af en bekijk deze video's van Denemarken terwijl je je binnenshuis op je fiets in het zweet werkt. Het voelt bijna als fietsen in Denemarken – maar zonder de wind en de regen ;)
The Great Outdoors
Een kennismaking met de mooiste natuurlijke hoogtepunten van Denemarken, van oude witte kliffen tot sprookjesachtige bossen en witte zandstranden.
Deense cultuur vanaf je bank
Een dynamische en regelmatig geüpdatete lijst met culturele Deense initiatieven. Denk aan The Louisiana Channel, een videokanaal van het Louisiana Museum of Modern Art. Zij brengen wekelijks nieuwe interviews en verhalen over kunst en cultuur die veel verder gaan dan het museum zelf. Je leert van en over kunstenaars en artiesten van wereldklasse, van Sally Rooney tot David Hockney en Marina Abramovi?.
Het allerbeste van 'Danish Noir'
Een lijst met tv-series uit het land waar in 2007 het zogenaamde Nordic Noir-genre ontstond met The Killing. Het 'Nordic Noir' is een genre van misdaadseries, waarbij je de politie volgt tijdens het oplossen van bijzondere misdaden die zich in een Scandinavisch land afspelen.
Troosteten of comfortfood
Met de aangeboden recepten maak je zelf Deens gebak of een Deense appeltaart. De meeste ingrediënten komen uit de voorraadkast, dus je hoeft de deur niet uit om lekker aan de slag te gaan.
Denemarken op je oren
Doe je ogen dicht en luister naar Deense muziek van onze playlists of luister een Engelstalige podcast. Ideaal voor wanneer je ogen vermoeid zijn van naar je beeldscherm kijken.
Wat is hygge?
De kunst om te genieten van de goede dingen in het leven, van fijne mensen om je heen en het creëren van een heerlijke sfeer. Maar ook gezamenlijk eten en drinken. We delen onze ‘hygge’ tips digitaal.
Videokluis
De beste video's van Denemarken, van de Lighthouse Mover tot de extreme Red Bull cycling takeover en onze recente beelden van Kopenhagen.
Roompot parken schenken 2.000 kilo etenswaren aan voedselbanken in Zeeland
2 april 2020 - Roompot heeft woensdag 1 april 2.000 kilo aan etenswaren geschonken aan de voedselbank van Middelburg. De kruideniers- en verswaren dreigden door de verplichte sluiting van 26 Roompot parken in Zeeland verloren te gaan, maar zijn nu alsnog goed voor 6.500 maaltijden.
De Veiligheidsregio Zeeland besloot vrijdag 27 maart dat alle vakantieparken in Zeeland maandag 30 maart om 12 uur dicht moesten. Met het vertrek van alle gasten en het verbod om nieuwe aankomsten toe te laten, dreigde heel wat eten verloren te gaan in de bewaarkasten en koelcellen van de gesloten Roompot parken.
Met als doel de kruideniers- en verse etenswaren te redden en diegene te helpen die dat voedsel het hardst nodig hebben, contacteerde Roompot vorige week al de voedselbank van Middelburg met de vraag of zij deze goederen konden herverdelen via de verschillende voedselbanken in Zeeland onder het publiek dat voedselhulp het hardst nodig heeft.
Het voorbije weekend en maandag selecteerden de horeca- en retailmedewerkers van Roompot in Zeeland de goederen die de komende weken verloren dreigden te gaan omdat hun houdbaarheidsdatum naderde. Dit zijn zowel kruidenierswaren als verswaren zoals melk, kaas, eieren, vlees e.a. producten.
De steun van Roompot beperkt zich in deze tijden niet tot het schenken van maaltijden. Vrijdag kondigde Roompot ook al aan dat zijn vakantiepark in het Noord-Brabantse Schaijk 15 vrije woningen voor ondersteunend verzorgingspersoneel van het ziekenhuis Bernhoven ter beschikking stelt, zodat het na een extra lange en vermoeiende werkdag geen grote afstanden meer naar huis moet afleggen.
Roompot had dezelfde plannen in Zeeland, maar moest dat idee laten varen nadat de Veiligheidsregio besliste om de vakantieparken verplicht te sluiten.
#trotsopdeheuvelrug: Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei vanuit huis ontdekken
2 april 2020 - Om te zorgen dat iedereen in deze bijzondere periode toch kan genieten van al het moois dat de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei te bieden hebben, lanceert Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei #trotsopdeheuvelrug. Via een speciale website en social media krijgen liefhebbers activiteiten op de Heuvelrug aangeboden die je vanuit huis kunt ondernemen. Ondernemers, bewoners en andere partijen kunnen gratis activiteiten aanmelden.
Bewoners en bezoekers worden zo geïnspireerd om al het moois dat de Heuvelrug te bieden heeft te ontdekken, en er straks op uit te trekken wanneer dit weer veilig kan. Met #trotsopdeheuvelrug zet RBT Heuvelrug & Vallei het grote bereik van zijn online communicatiemiddelen in om hartverwarmende initiatieven uit de regio een podium te bieden, te verbinden en te versterken.
Wat is er te zien?
Op de website trots.opdeheuvelrug.nl is een overzicht te vinden van leuke initiatieven zoals virtuele wandelingen, podcasts en video afspeellijsten voor uren kijkplezier. Er staan tips voor rond het huis, zoals voor een tuin of balkon vol vogels, insecten en verse groenten waarmee je een stukje Heuvelrug in huis haalt. En speciaal voor de kids hebben boswachters en natuurorganisaties honderden leerzame en leuke opdrachten voor kinderen bedacht.
Meld je activiteit aan!
Heb jij ook een mooi initiatief opgezet of ken je een activiteit die niet mag ontbreken in #trotsopdeheuvelrug? Geef deze door aan RBT Heuvelrug & Vallei via het e-mailadres samenwerkenloont@hv-marketing.nl
TeamAnimation gaat thuis knutselen
1 april 2020 - TeamAnimation, normaal gesproken actief met de animatie op vakantieparken, komt thuiszittende ouders met kinderen tegemoet met het vernieuwde Knutseljuffen YouTube-kanaal. Drie keer per week worden er nieuwe knutselvideo’s gepubliceerd voor peuters, kleuters en jonge kinderen. Nu veel ouders met kinderen noodgedwongen thuis zitten vanwege de coronacrisis is de vraag naar thuisentertainment groot. Met het YouTube-kanaal wil TeamAnimation jong en oud urenlang knutselplezier bieden.
De reisbranche wordt momenteel zwaar getroffen door de coronacrisis. Nu veel campings in het voorseizoen vermoedelijk niet of beperkt open zullen gaan, wil TeamAnimation via deze weg alsnog kinderen en ouders een leuke tijd bezorgen vanuit hun eigen huis. Met de Knutseljuffen halen jong en oud de miniclub in huis. De filmpjes worden vanwege de overheidsmaatregelen vanuit huis verzorgd door entertainers van TeamAnimation.
#socialdistancebank
Om duidelijk te maken dat anderhalve meter afstand houden echt belangrijk is, ontwierp de Limburgste kunstenaar Patrick Kusters de #socialdistancebank. Samen met zijn team en zijn dochter bouwde hij afgelopen dagen dit meubel.
Patrick: "Iedereen heeft te maken met de coronacrisis, of je het nu wilt of niet. Toch zie ik om mij heen veel situaties waarin het mensen niet lukt om afstand te houden, terwijl dit de meest effectieve maatregel is om erger te voorkomen. Als beelddenker heb ik gezocht naar een vorm waarbij het direct duidelijk is wat er wordt bedoeld, namelijk afstand houden van elkaar. Dat levert een confronterend beeld op, normaliter zijn mijn meubels bedoeld om mensen bij elkaar te brengen. Nu ook, maar dan op veilige afstand”.
De bank biedt plaats aan maximaal 2 personen die anderhalve meter uit elkaar zitten. Best een hele afstand, maar niet te ver om nog een goed gesprek te voeren. De #socialdistancebank is op aanvraag beschikbaar om meer bewustzijn te creëren via info@dutchlite.nl.
RCN Vakantieparken biedt mensen in medische zorg gratis accommodatie aan
27 maart 2020 - RCN Vakantieparken stelt op al zijn vakantieparken in Nederland gratis accommodaties beschikbaar voor mensen in de medische zorg. Wil je de reistijd verkorten,voorkomen dat jijzelf of je gezin/familie geïnfecteerd raakt door het virus of heb je een andere reden waarom dit voor jou nodig zou zijn? Mail je situatie en je gegevens naarhoofdkantoor@rcn.nl en RCN Vakantieparken neemt zo snel mogelijk contact met je op.
Martin van Schaik, marketingmanager bij RCN, licht het initiatief toe: "Het idee is begin deze week ontstaan tijdens een overleg met MT en directie. Ten eerste omdat we iets wilden doen voor de mensen in de medische zorg die momenteel zo’n belangrijk werk doen en ten tweede omdat onze vakantieparken weliswaar open zijn, maar ook wij te maken hebben met minder boekingen, verplaatsingen van boekingen en annuleringen. Daardoor hebben we ook de capaciteit beschikbaar om dit aan te kunnen bieden.”
Al tientallen reacties
Sinds RCN het initiatief woensdag lanceerde, hebben enkele tientallen mensen gereageerd. Daarbij zaten ook mensen die niet in de medische zorg werkten, vertelt Van Schaik. "Hoe graag we iedereen in een vitaal beroep ook zouden willen helpen, we moeten als RCN ergens een streep trekken. Als RCN hebben we ervoor gekozen om ons te richten op de medewerkers in de medische zorg.”
De mensen die in de medische zorg werken en hebben gereageerd geven verschillende redenen op: "Soms moeten ze door omstandigheden op een andere locatie werken. Zo was er een medewerker die eerst in Nijmegen werkte en nu in Tilburg aan de slag is. Voor hem betekende het veel extra reistijd en was zo’n accommodatie dichterbij dus een uitkomst. Anderen geven aan graag in isolatie te zijn, omdat ze bang zijn voor besmettingsgevaar van familie.”
RCN is inmiddels bezig met een inventarisatie van de verzoeken en verwacht in of vlak na het weekeind de eerste medewerkers in de medische zorg te verwelkomen. Van Schaik benadrukt dat het aanbod geldt zolang het vanwege de coronacrisis nodig is. Daarnaast is maatwerk mogelijk: "Zorgmedewerkers moeten zelf aangeven welke dagen ze het liefste willen doorbrengen op de accommodatie.”
Waarom zijn de RCN-parken open?
Van Schaik licht toe waarom RCN besloten heeft om open te blijven: "Ons concept is minder gericht op groepen bij elkaar, maar veel meer op erop uitgaan in de natuur, alleen of in kleine groepen. Daarnaast hebben we soms ook een sociale functie, voor mensen die tijdelijk even niet over een woning kunnen beschikken. En tenslotte is er ook een economische reden: door open te blijven krijgen we nog inkomsten en kunnen we mensen aan het werk houden. Voor vaste medewerkers hebben we mede daardoor nog geen arbeidstijdverkorting aan hoeven te vragen.”
Vanzelfsprekend heeft RCN wel een aantal maatregelen genomen nu de parken openblijven:
Op diverse plaatsen zullen informatieposters worden opgehangen. We verzoeken gasten dringend deze aanwijzingen ter plaatse op te volgen.
Alle gasten worden dringend verzocht gepaste afstand (1,5 meter) te houden tot andere gasten en de medewerkers van RCN.
Alle openbare voorzieningen (zoals brasserie, kinderspeelparadijs, bowling en zwembad) zijn tot 1 juni 2020 gesloten.
Alle sanitairgebouwen zijn gesloten tot 1 juni 2020.
Er mogen geen evenementen/bijeenkomsten/activiteiten plaatsvinden met meerdere personen. Daarom zijn alle recreatieactiviteiten afgelast tot 1 juni.
De vakantiekerkdiensten zijn tot en met Pinksteren afgelast.
Het ontvangen van bezoek op het park is tot 1 juni niet mogelijk.
Er is een snackbarservice met mogelijkheid tot bezorgen en/of afhalen op het park.
We hebben extra hygiëne instructies gegeven aan onze medewerkers en extra hygiëne maatregelen genomen rondom schoonmaak.
Medewerkers zijn alleen aan het werk indien zij in goede gezondheid verkeren.
>>>
Bloemen voor Amsterdammers
25 maart 2020 - Ondanks de coronacrisis gaat het Tulpfestival Amsterdam door. Het festival brengt in deze bijzondere tijden een saluut aan Amsterdammers en zet de hoofdstad gedurende de maand april 2020 in bloei.
Initiatiefnemer en organisator Saskia Albrecht: "Juist nu het leven voor iedereen zo ingewikkeld is geworden lijkt het ons een mooi gebaar de tulpen als een troostrijke voorjaarsgroet bij de Amsterdammers voor de deur te brengen.” Ook al zijn bewoners aan huis gekluisterd, op verschillende locaties kunnen ze vanaf medio volgende week vanuit hun huis genieten van de vrolijke voorjaarsbloem in hun eigen buurt. Sommige locaties zoals de tuinen van hotels en musea zijn niet toegankelijk.
>>>
#CantSkipHope: Fantastische videoboodschap van Visit Portugal
24 maart 2020 - Turismo de Portugal heeft de boodschap over de toeristische bestemming aangepast van #CantSkipPortugal naar #CantSkipHope. Het resultaat is een fantastisch filmpje dat ons als wereld en sector op de grond zet maar ook zoveel hoop biedt.
Met dit initiatief geeft Turismo de Portugal de boodschap af om juist nu stil te staan, opnieuw te focussen en de inspanningen te bundelen zodat we verder kunnen. "Het is tijd om na te denken. Het is tijd om een pauze te nemen, voor het welzijn van de wereld. Voor nu kunnen we dromen van die ongelooflijke dagen die komen gaan. We zitten hier samen in,” luidt de boodschap van hoop die is verwerkt in een film dat beelden toont van Portugese landschappen en monumenten.
Het werk is bedacht en uitgevoerd door teams werkend vanuit huis en gebruik makend van afbeeldingen die de afgelopen jaren zijn gemaakt. Met een smartphone is de voice-over opgenomen. Luis Araújo, voorzitter van Turismo de Portugal, benadrukt de boodschap van de film: "We willen vooral dat deze film dient ter inspiratie voor een brede reflectie, het bewustzijn te vergroten en alles te verenigen om dit moeilijke moment in de menselijke geschiedenis te overwinnen.”
>>>
Ondernemers zoeken kansen voor omzet en hart onder de riem
24 maart 2020 - Deuren zijn dicht nu het coronavirus Nederland strak in zijn greep houdt. Niet alle ondernemers leggen zich daarbij neer. Je mag als bedrijf op dit moment nog bezorgen. Je kunt ook een loketfunctie maken waardoor je toch die lekkere cappuccino kunt verkopen. Hoe pak je die kansen?
Allerlei kleine kansen duiken op en ondernemers pakken die. Soms om toch nog iets van omzet binnen te halen en personeel te kunnen laten betalen. Maar ook om de stilstaande maatschappij een hart onder de riem te steken. Deze video geeft een impressie van een paar Amsterdamse ondernemers. "Gek dat we er nog niet eerder aan gedacht hebben,” meldt een van de ondernemers over het bezorgen.
Heb je als ondernemer nog meer creatieve tips om omzet te behouden in de sector leisure? Laat het de redactie weten.
Albron B.V. mag Hutten Groep B.V. overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 29 oktober 2024 besloten. Er blijft na de overname voldoende concurrentie over.
Schiphol gaat de komende jaren de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen fors verhogen. De totale stijging bedraagt 37% over een periode van drie jaar. Dit betekent dat vliegmaatschappijen gemiddeld 15 euro meer per passagier gaan betalen aan Schiphol in 2027.
Vanaf vandaag kunnen bezoekers van De Efteling kennismaken met de nieuwste attractie, Danse Macabre. Deze spectaculaire attractie, die het iconische Spookslot vervangt, biedt een unieke ritervaring die nergens anders ter wereld te vinden is. Het innovatieve ritsysteem maakt zijn wereldwijde debuut in de Efteling en belooft bezoekers een ongeëvenaarde griezelbeleving.
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
Koningin Máxima opent donderdagavond 14 november de Don Quixote Sculpture Hall, de nieuwe beeldentuin van het Stedelijk Museum Amsterdam. Deze beeldentuin is onderdeel van het vernieuwde entreegebied van het museum.
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.