Geplaatst op: 10-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar
Afbeelding van LuckyLife11 via Pixabay
Met een jaarlijks verloop van ongeveer 40 procent kost personeelsverloop de horeca jaarlijks 1,4 miljard euro, zo’n 6 procent van de nationale horecaomzet. Voor een gemiddeld bedrijf komt dit neer op 42 duizend euro aan kosten. Ronduit zorgelijk is en blijft de uitstroom van ‘hoofdbaners’ in de horeca. Dat constateert ABN AMRO na een analyse van het personeelsverloop in de horeca.

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. In de horeca blijven werknemers gemiddeld 2,5 jaar bij dezelfde werkgever, waarmee het jaarlijkse verloop zo’n 40 procent bedraagt. Dit is meer dan in de meeste andere sectoren.

Horeca betaalt hoge prijs voor personeelsverloop


De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fulltime medewerker in de bediening ruim 15.000 duizend euro. Aan het jaarlijkse verloop van personeel, dat zo’n 40 procent bedraagt, hangt volgens ABN AMRO een prijskaartje van ruim 1,4 miljard euro per jaar. Dit komt overeen met ruim 42.000 euro per bedrijf en zo’n 6 procent van de totale omzet in de horeca. De werving en het inwerken van nieuwe medewerkers brengt niet alleen hoge kosten met zich mee, maar pakt ook negatief uit voor de arbeidsproductiviteit van bestaande medewerkers. Ook verergert het verloop het personeelstekort, waardoor de branche niet goed kan inspelen op de sterke groei van de vraag.   

Personeelsverloop in horeca groot


Het verloop in de horeca is veel hoger dan in andere sectoren. Zo streeft de horeca de gezondheidszorg, waar het verloop beperkt blijft tot 15,7 procent per jaar, ruimschoots voorbij. Veel medewerkers besluiten de horeca te verlaten vanwege onvrede over de te lage beloning, de werkdruk, de gebrekkige mogelijkheid om carrière te maken en tekortschietende begeleiding. ABN AMRO vindt vooral de uitstroom van ‘hoofdbaners’ ronduit zorgelijk. Zij hebben een vakopleiding gevolgd en vervullen vaak een spilfunctie in het bedrijf. Van deze groep werkt na zes maanden nog maar 47 procent in de branche. Daarnaast is voor jongeren, die vaak tijdelijke functies vervullen tijdens hun studie, niet altijd een ‘hoofdbaan’ beschikbaar als zij wel in de horeca willen blijven werken. Dat is voor hen een belangrijke reden om de sector te verlaten.

Verlagen werkdruk essentieel


Tussen 2019 en 2025 zijn volgens KHN jaarlijks 140.000 tot 158.000 medewerkers nodig om aan de stijgende vraag in de horeca te voldoen. Dit is volgens ABN AMRO onder de huidige omstandigheden onmogelijk. Wel benadrukt zij dat er manieren zijn om het personeelsverloop tegen te gaan, bijvoorbeeld door de werkdruk te verlagen. "Er zijn diverse slimme apps beschikbaar die kunnen helpen om overwerk te beperken. De apps leggen de aanwezigheid van medewerkers vast en informeren teamleiders en managers, met als doel te meten en te weten hoe medewerkers het werk ervaren. Verder zijn digitale trainings- en opleidingsmogelijkheden een belangrijk wapen in de strijd tegen het hoge personeelsverloop in de horeca. Ook kunnen betere carrièremogelijkheden de tevredenheid bij medewerkers volgens ABN AMRO helpen verhogen.  


Aanhaken op initiatieven zoals #FairKitchens kunnen ook helpen. #FairKitchens is een beweging die met inzichten, inspiratie en tools een betere keukencultuur - en het welzijn van keukenpersoneel - stimuleert. Tot slot kunnen investeringen in technologie, zoals slimme keukenapparatuur, werkzaamheden in de keuken en bediening efficiënter maken”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. "Uiteindelijk is personeel doorslaggevend voor succes in de horeca. Het is dan ook verstandig personeel niet als kostenpost te zien, maar vooral te beseffen dat het veel meerwaarde heeft als je medewerkers weet te behouden.” 

Link: https://insights.abnamro.nl/2019/09/verloop-personeel-kost-horeca-jaarlijks-14-miljard/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, arbeidsmarkt, personeel

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
28/01/19 · Beleid · Dagrecreatie · Horeca · Leisure · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/11/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen daalt sterk
Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
11/11/19
Herontwikkeling oudste deel Eindhoven afgerond
De herontwikkeling van De Paterskerk, het voormalige Augustinianum en de Studentenkapel in het hart ...
29/10/19
FNV Horecabond gaat ZZP-ers verenigen
Met de enorme groei aan zzp-ers en zelfstandigen op de arbeidsmarkt en hun zwakke positie kon het niet uitblijven dat vakbonden zich daarop gaan richten.
24/10/19
Flex is toch opvallend vaak lang
Ook in de sector recreatie en toerisme is de vraag naar flexibele arbeidskrachten groot. Wat blijkt ...
21/10/19
Exclusief voor leden
Veel samenwerkingen bij wandelevenement Amsterdam
Zaterdag 19 oktober stonden 12.000 wandelaars aan de start van de 6e editie van de Amsterdam City Wa...
18/10/19
Vanaf 1 april 2020 geen rookruimte meer in horeca
Vanaf 1 april 2020 zal het verbod op rookruimtes in de horeca worden gehandhaafd. Eind september 201...
18/10/19
Roompot te koop voor 1 miljard euro
Dagblad FD meldt dat keten van vakantieparken Roompot te koop staat. Het overnamebedrag: 1 miljard e...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk