Geplaatst op: 07-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toerisme derde economische sector ter wereld

Toerisme derde economische sector ter wereld

Internationaal toerisme heeft vorig jaar 1,7 biljoen dollar aan exportwaarde opgeleverd. Ten opzichte van 2017 groeide de waarde van internationaal toerisme met 4%. Daarmee is toerisme wereldwijd de derde economische sector. Dat heeft de UNWTO berekend.


"We moeten als branche sterker groeien in waarde dan volume en zijn dan ook blij dat landen in zowel opkomende als volwassen economieën profiteren van de groei van het toeristisch inkomen,” zei secretaris-generaal Zurab Pololikashvili. Toch is het zorgelijk dat in vrijwel alle regio's (met uitzondering van Azië & Pacific) het volume sterker groeit dan de inkomsten. 

Exportwaarde

  

Voor het zevende jaar op rij groeit de exportwaarde van toerisme sterker dan die van de handelsexport. Toerisme vertegenwoordigt 29% van alle wereldwijde service export en 7% van alle exportwaarde. Daarmee verstevigt toerisme haar plaats in de top vijf van grootste economische sectoren ter wereld. We staan na de chemie en brandstofindustrie op plaats drie en nog voor de voedsel- en autoindustrie.




 

Toeristen gaven vorig jaar 1,448 biljoen dollar uit op toeristische bestemmingen en 256 miljard aan vervoer.


Naar regio

De sterkste groei in bestedingen zag UNWTO in de regio’s Azie & Pacific (+7%) en Europa (+5%). In het Midden-Oosten groeiden de bestedingen met 3% en in Afrika met 1%. In Amerika was met 0% geen sprake van groei. Kijken we naar subregio’s dan zien we de sterkste groei in Centraal en Oost-Europa (9%) en Noord-Oost-Azië (9%).


Naar land

  

Chinezen geven met 277 miljard dollar veruit het meeste geld uit aan internationaal toerisme. Gevolgd door de Verenigde Staten met 144 miljard dollar en Duitsland met 94 miljard dollar. Sterkste groei zien we van Fransen (+11%), Russen (+11%) en Australiërs (+10%).


 
 
Link: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/unwto_key_figures_barom_may2019_en.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: internationaal toerisme, inkomsten, economie

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/07/20
Impuls Zeeland aangesloten bij Trade and Innovate NL
Trade and Innovate NL, het landelijk netwerk van publieke organisaties dat zich inzet voor de intern...
06/07/20
Varend corso zonder ruchtbaarheid
Met een speciaal ingelaste mini-editie van het Varend Corso Westland is het corsoweekeinde toch niet...
06/07/20
Kampen gaat met animatieteam in de stad werken
Als eerste stad van Nederland presenteert Kampen in de zomervakantie een vast, wekelijks animatieprogramma. Net alsof je op de camping staat.
06/07/20
Virtuele tijdreis naar Delftshaven 1620
Binnenkort is het voor het eerst het mogelijk een digitale tijdreis naar het Delfshaven van 1620 te maken. Op 2 augustus komt TimeTransit Delfshaven online
06/07/20
Vakhandel verkoopt recordaantal elektrische fietsen
De verkoop van e-bikes door fietsspeciaalzaken is in mei 2020 met 38 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.
06/07/20
Recordverkopen voor caravans en campers
De verkoop van caravans en campers is de afgelopen maand juni zó snel gegroeid dat de kampeerbranche de coronamisère alweer bijna te boven is.