Geplaatst op: 07-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toerisme derde economische sector ter wereld

Toerisme derde economische sector ter wereld

Internationaal toerisme heeft vorig jaar 1,7 biljoen dollar aan exportwaarde opgeleverd. Ten opzichte van 2017 groeide de waarde van internationaal toerisme met 4%. Daarmee is toerisme wereldwijd de derde economische sector. Dat heeft de UNWTO berekend.


"We moeten als branche sterker groeien in waarde dan volume en zijn dan ook blij dat landen in zowel opkomende als volwassen economieën profiteren van de groei van het toeristisch inkomen,” zei secretaris-generaal Zurab Pololikashvili. Toch is het zorgelijk dat in vrijwel alle regio's (met uitzondering van Azië & Pacific) het volume sterker groeit dan de inkomsten. 

Exportwaarde

  

Voor het zevende jaar op rij groeit de exportwaarde van toerisme sterker dan die van de handelsexport. Toerisme vertegenwoordigt 29% van alle wereldwijde service export en 7% van alle exportwaarde. Daarmee verstevigt toerisme haar plaats in de top vijf van grootste economische sectoren ter wereld. We staan na de chemie en brandstofindustrie op plaats drie en nog voor de voedsel- en autoindustrie.




 

Toeristen gaven vorig jaar 1,448 biljoen dollar uit op toeristische bestemmingen en 256 miljard aan vervoer.


Naar regio

De sterkste groei in bestedingen zag UNWTO in de regio’s Azie & Pacific (+7%) en Europa (+5%). In het Midden-Oosten groeiden de bestedingen met 3% en in Afrika met 1%. In Amerika was met 0% geen sprake van groei. Kijken we naar subregio’s dan zien we de sterkste groei in Centraal en Oost-Europa (9%) en Noord-Oost-Azië (9%).


Naar land

  

Chinezen geven met 277 miljard dollar veruit het meeste geld uit aan internationaal toerisme. Gevolgd door de Verenigde Staten met 144 miljard dollar en Duitsland met 94 miljard dollar. Sterkste groei zien we van Fransen (+11%), Russen (+11%) en Australiërs (+10%).


 
 
Link: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/unwto_key_figures_barom_may2019_en.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: internationaal toerisme, inkomsten, economie

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.