Geplaatst op: 07-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toerisme derde economische sector ter wereld

Toerisme derde economische sector ter wereld

Internationaal toerisme heeft vorig jaar 1,7 biljoen dollar aan exportwaarde opgeleverd. Ten opzichte van 2017 groeide de waarde van internationaal toerisme met 4%. Daarmee is toerisme wereldwijd de derde economische sector. Dat heeft de UNWTO berekend.


"We moeten als branche sterker groeien in waarde dan volume en zijn dan ook blij dat landen in zowel opkomende als volwassen economieën profiteren van de groei van het toeristisch inkomen,” zei secretaris-generaal Zurab Pololikashvili. Toch is het zorgelijk dat in vrijwel alle regio's (met uitzondering van Azië & Pacific) het volume sterker groeit dan de inkomsten. 

Exportwaarde

  

Voor het zevende jaar op rij groeit de exportwaarde van toerisme sterker dan die van de handelsexport. Toerisme vertegenwoordigt 29% van alle wereldwijde service export en 7% van alle exportwaarde. Daarmee verstevigt toerisme haar plaats in de top vijf van grootste economische sectoren ter wereld. We staan na de chemie en brandstofindustrie op plaats drie en nog voor de voedsel- en autoindustrie.




 

Toeristen gaven vorig jaar 1,448 biljoen dollar uit op toeristische bestemmingen en 256 miljard aan vervoer.


Naar regio

De sterkste groei in bestedingen zag UNWTO in de regio’s Azie & Pacific (+7%) en Europa (+5%). In het Midden-Oosten groeiden de bestedingen met 3% en in Afrika met 1%. In Amerika was met 0% geen sprake van groei. Kijken we naar subregio’s dan zien we de sterkste groei in Centraal en Oost-Europa (9%) en Noord-Oost-Azië (9%).


Naar land

  

Chinezen geven met 277 miljard dollar veruit het meeste geld uit aan internationaal toerisme. Gevolgd door de Verenigde Staten met 144 miljard dollar en Duitsland met 94 miljard dollar. Sterkste groei zien we van Fransen (+11%), Russen (+11%) en Australiërs (+10%).


 
 
Link: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/unwto_key_figures_barom_may2019_en.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: internationaal toerisme, inkomsten, economie

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.
18/09/20
Rotterdam bereidt Eurovisie Songfestival voor met 4 scenario's
In de eerste maanden van het nieuwe jaar wordt bepaald hoe het 65ste Eurovisie Songfestival in Rotterdam er precies uit zal zien.
18/09/20
Stelling van Amsterdam nu volledig in 360º vanuit de lucht te bekijken
De Stelling van Amsterdam is op een bijzondere manier vastgelegd. Alle forten en belangrijke sluizen zijn met behulp van een drone en een speciale camera aan een heliumballon vanuit de lucht in 360º gefotografeerd. Het resultaat is de grootste luchtfototour ter wereld.