Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toerisme derde economische sector ter wereld

Toerisme derde economische sector ter wereld

Internationaal toerisme heeft vorig jaar 1,7 biljoen dollar aan exportwaarde opgeleverd. Ten opzichte van 2017 groeide de waarde van internationaal toerisme met 4%. Daarmee is toerisme wereldwijd de derde economische sector. Dat heeft de UNWTO berekend.


"We moeten als branche sterker groeien in waarde dan volume en zijn dan ook blij dat landen in zowel opkomende als volwassen economieën profiteren van de groei van het toeristisch inkomen,” zei secretaris-generaal Zurab Pololikashvili. Toch is het zorgelijk dat in vrijwel alle regio's (met uitzondering van Azië & Pacific) het volume sterker groeit dan de inkomsten. 

Exportwaarde

  

Voor het zevende jaar op rij groeit de exportwaarde van toerisme sterker dan die van de handelsexport. Toerisme vertegenwoordigt 29% van alle wereldwijde service export en 7% van alle exportwaarde. Daarmee verstevigt toerisme haar plaats in de top vijf van grootste economische sectoren ter wereld. We staan na de chemie en brandstofindustrie op plaats drie en nog voor de voedsel- en autoindustrie.




 

Toeristen gaven vorig jaar 1,448 biljoen dollar uit op toeristische bestemmingen en 256 miljard aan vervoer.


Naar regio

De sterkste groei in bestedingen zag UNWTO in de regio’s Azie & Pacific (+7%) en Europa (+5%). In het Midden-Oosten groeiden de bestedingen met 3% en in Afrika met 1%. In Amerika was met 0% geen sprake van groei. Kijken we naar subregio’s dan zien we de sterkste groei in Centraal en Oost-Europa (9%) en Noord-Oost-Azië (9%).


Naar land

  

Chinezen geven met 277 miljard dollar veruit het meeste geld uit aan internationaal toerisme. Gevolgd door de Verenigde Staten met 144 miljard dollar en Duitsland met 94 miljard dollar. Sterkste groei zien we van Fransen (+11%), Russen (+11%) en Australiërs (+10%).


 
 
Link: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/unwto_key_figures_barom_may2019_en.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: internationaal toerisme, inkomsten, economie

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...