Geplaatst op: 22-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Pannenkoekenrestaurants vooral populair in natuur- en toeristengebieden

Pannenkoekenrestaurants vooral populair in natuur- en toeristengebieden
Bron: Pixabay

Het aantal pannenkoekenrestaurants is de afgelopen tien jaar in Nederland gegroeid van van 321 naar 390, een toename met 21%. Vooral tussen 2010 en 2013 groeide het aantal pannenkoekenrestaurants flink. De laatste jaren is de groei er uit. Pannenkoekenrestaurants zijn sterk vertegenwoordigd in natuur- en toeristengebieden. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.


Op elke 100.000 inwoners zijn er 2,2 pannenkoekenrestaurants. De grootste dichtheid zien we in toeristische regio's en natuurgebieden. De provincie Zeeland heeft met 4,2 de hoogste dichtheid, de provincie Groningen met 0,5 de laagste.

Typen pannenkoekenrestaurants

 

De markt kan grofweg worden verdeeld tussen traditionele pannenkoekenrestaurants met een nostalgisch interieur en een sterke focus op pannenkoeken. Daarnaast zien we ook trendy restaurants met een modern en strak vormgegeven interieur en vaak een wat bredere kaart. Deze schuiven op van een single-product-restaurant naar een multifunctioneel horecaconcept.

Trends

 

Trends in de markt zijn Nutalla fast food shops, com crepes, de pannenkoekenprinter, de Japanse pannenkoekenbaren een all you can eat concept.

Regionale ontwikkelingen

 

De ontwikkeling van het aantal pannenkoekenrestaurants verschilt sterk per provincie. Met name Overijssel en Utrecht noteren forse groeicijfers. In absolute aantallen was de stijging het grootst in Noord-Holland, Zuid-Holland en Overijssel, met een toename van respectievelijk 15, 12 en 12 pannenkoekenrestaurants. In Zeeland, Flevoland en Groningen daalde het aantal pannenkoekenrestaurants de afgelopen tien jaar.

Doelgroepen en bestedingen

 

Senioren en gezinnen zijn voor de pannenkoekenrestaurants de belangrijkste doelgroepen. Deze twee groepen tezamen zorgen voor circa driekwart van de omzet in de sector. Per jaar noteren de restaurants circa 26,6 miljoen bezoeken. Een gast besteed gemiddeld 11 euro. Het bezoek is redelijk verdeeld over het jaar met pieken in de maanden mei, september en oktober.

Verwachting

 

De economische crisis had een positief effect op de pannenkoekenrestaurants. Consumenten werden steeds prijsbewuster en deden minder uitgaven buiten de deur. Als men al buiten de deur ging eten, werd er vaker gekozen voor betaalbare formules in de fastservicesector zoals pannenkoekenrestaurants. Nu de crisis achter de rug is ligt het groeitempo van pannenkoekenrestaurants een stukje lager. Hoewel de groei ten opzichte van de crisisperiode is afgevlakt verwachten de onderzoekers van Van Spronsen & Partners dat het aantal pannenkoekenrestaurants de komende jaren langzaam zal blijven toenemen. Dit wordt met name veroorzaakt door de vergrijzing die de komende jaren verder door zal zetten, waardoor de belangrijke doelgroep van senioren voorlopig zal blijven groeien.

Link: https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/Het-Pannenkoekenrestaurant-in-beeld.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, pannenkoekenrestaurants

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/19
Sustainable Brand Index voor Landal
Landal GreenParks heeft de Sustainable Brand Index van 2019 in de categorie Travel en Leisure gewonnen.
19/04/19
Exclusief voor leden
Ruimte in de lucht voor Lelystad winter 2021 - 2022
Besluit om al vóór 2023 ruimte vrij te maken in het hoger gelegen luchtruim zodat het vliegverkeer van Lelystad daar terecht kan.
19/04/19
Effecten luchtvaart net als in iedere andere sector behandelen
Andere mobiliteitssectoren of bedrijfstakken worden meer dan de luchtvaart afgerekend op hun effect op de leefomgeving.
19/04/19
Exclusief voor leden
Groene brug tussen Euromast en Het Park
Direct grenzend aan Het Park waar de Euromast in staat, komen woningen. De gemeente wil dit compense...
18/04/19
Oplevering nieuwe pier Schiphol vertraagd met één jaar
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beeld...
18/04/19
Exclusief voor leden
Meer reizigers willen duurzame keuzes maken
In het kader van de Dag van de Aarde op 22 april (Earth Day), komt Booking.com met de resultaten u...
18/04/19
Miljoen internationale toeristen verwacht met Pasen
In het paasweekend komen circa een miljoen internationale toeristen naar Nederland. Dit zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Wie komen er? Waar gaan ze naar toe? Wat geven ze uit?
18/04/19
Superbezetting voor Landal GreenParks
Landal GreenParks gaat een druk Paasweekend tegemoet. De afgelopen dagen steeg de bezetting op de parken tot 95% en met de gunstige weers-vooruitzichten is de verwachting dat alle accommodaties verhuurd worden.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk