Geplaatst op: 01-11-2017

Bed & Breakfast Europe

Bed & Breakfast Europe

Naam organisatie: Bed & Breakfast Europe B.V.

(Deel)branche: Bed & Breakfast (Verblijfsrecreatie)

Website: www.bedandbreakfast.nl en www.bedandbreakfast.eu


Doelstelling/missie:

Bed & Breakfast Europe biedt betrouwbare platformen aan waarop B&B-eigenaren hun B&B kunnen promoten en bezoekers snel en eenvoudig unieke accommodaties kunnen ontdekken in het grootste B&B-aanbod. Ons doel is om mensen via deze platformen te enthousiasmeren voor het concept Bed & Breakfast.


Kernactiviteiten:

Het samenbrengen van vraag (B&B-liefhebbers) en aanbod (B&B-accommodaties) via Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu, respectievelijk de grootste B&B-websites van Nederland en wereldwijd. Daarnaast is er veel aandacht voor belangenbehartiging, onderzoek en voorlichting aan B&B-eigenaren.


Speerpunten voor 2017/2018:
-
Ontwikkelen van een responsive reserveringsmanager en back-office voor B&B-eigenaren
- Optimalisatie van de usability van de websites op mobile devices
- Opzetten van een nieuw online reserverings- en betalingssysteem
- Verbeteren van de kwaliteit en het imago van B&B’s
- Uitgebreide informatieverstrekking en ondersteuning aan B&B’s


Bed & Breakfast Nederland en Bed & Breakfast Europe B.V.

Bed & Breakfast Nederland (hierna: BBN) is hét online platform voor B&B-accommodaties in Nederland. De website www.bedandbreakfast.nl beschikt over het grootste aanbod van B&B-accommodaties in Nederland. Behalve promotie richt BBN zich op belangenbehartiging, onderzoek en voorlichting aan B&B-eigenaren. BBN is onderdeel van Bed & Breakfast Europe B.V. (hierna: BBE). Het platform www.bedandbreakfast.eu bereikt, met meer dan 3 miljoen B&B-kamers en appartementen in 225 landen, miljoenen B&B-liefhebbers wereldwijd.


Stichting Bed & Breakfast Nederland

Stichting Bed & Breakfast Nederland ontwikkelt en beheert de Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie. Dit systeem heeft als doel om de kwaliteit van B&B’s te bevorderen en classificeert accommodaties op basis van objectieve normen; veiligheid, comfort, en hygiëne. De kwaliteit van de B&B’s wordt aangeduid met één tot en met vijf tulpen. De stichting is gelieerd aan BBN maar fungeert als onafhankelijk orgaan.


B&B-trends

Bed & Breakfast maakt de laatste 10 jaar als logiesvorm een enorme groei door. Zowel vraag als aanbod neemt sterk toe. Het aantal sitebezoekers van BBE en BBN is de eerste helft van 2017 met 17,6% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het succes van hedendaagse B&B’s is te danken aan een combinatie van technische en maatschappelijke ontwikkelingen.


Veel hedendaagse B&B’s bieden luxe en comfort met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. In combinatie met de kenmerkende persoonlijke service van B&B’s, draagt dit bij aan de positieve ontwikkelingen in de markt. B&B’s onderscheiden zich op kwalitatief vlak: ze bieden veel privacy, een hoogwaardige inrichting en een uitgebreide service inclusief ontbijt. Steeds meer consumenten kiezen voor een persoonlijke manier van reizen en maken regelmatig korte uitstapjes, waarbij zij graag overnachten in kleinschalige en bijzondere accommodaties. Een Bed & Breakfast beantwoordt aan die behoefte.


De ontwikkeling van internet en het gebruik van de smartphone speelt een belangrijke rol in de toeristische sector. De markt wordt transparanter. Zogenoemde ‘portals’ (waar de consument snel kan zoeken en B&B’s met elkaar kan vergelijken) worden goed bezocht. Met een stijging van gemiddeld 8,5% gebruikt meer dan de helft van de consumenten hierbij de smartphone of tablet. Ook ouderen adopteren de nieuwe technologie. Met de toenemende vergrijzing en het gegeven dat senioren fervente bezoekers zijn van B&B’s ziet de toekomst van de B&B-branche er goed uit.


Activiteiten van BBN en BBE

De focus van BBN en BBE is gericht op verdere optimalisatie van Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu, met name voor mobiele apparaten. Denk hierbij aan optimalisatie van de presentatiepagina's voor bed & breakfasts en het snel en makkelijk vindbaar maken van unieke B&B’s en inspirerende bestemmingen voor bezoekers. Ook de achterkant van de websites die B&B-eigenaren gebruiken wordt aangepakt. Zo blijkt de recent ontwikkelde gratis responsive reserveringsmanager die eigenaren op hun eigen website kunnen plaatsen al van grote toegevoegde waarde en wordt nu tijd gestoken in een vernieuwde backoffice voor de afhandeling van reserveringen.


Verder gaat BBE op Bedandbreakfast.eu B&B’s naast de reserveringsaanvraag-module ook een instant booking-systeem aanbieden. Bezoekers krijgen hiermee direct duidelijkheid over de status van hun reservering, kunnen gemakkelijk betalen, maar hebben ook de zekerheid dat ze hun geld teruggestort krijgen wanneer ze tijdig annuleren. Vooral internationaal gezien is dit drempelverlagend en dus een belangrijke ontwikkeling. BBE introduceert dit systeem medio 2018 en verwacht met haar internationale bereik hierdoor veel extra buitenlandse boekingen te realiseren op de Nederlandse markt.


Ook gaan BBN en BBE extra aandacht besteden aan kennisdeling en communicatie met onze doelgroepen door themagidsen aan te bieden en gratis whitepapers te verstrekken. Om steeds actuele cijfers en informatie te kunnen verstrekken vindt er iteratief onderzoek plaats onder B&B-eigenaren. De uitkomsten worden gepubliceerd op het blog voor B&B-eigenaren. Extra statistieken, cases, marketingtips en interviews met B&B-eigenaren worden gebundeld in de startersgids ‘Handboek Bed & Breakfast’, welke elke twee jaar opnieuw wordt uitgebracht.


Activiteiten Stichting Bed & Breakfast Nederland

Stichting Bed & Breakfast Nederland stimuleert B&B’s om deel te nemen aan het classificatiesysteem en verbetert daarmee de kwaliteit en het imago van B&B’s. Het aantal geclassificeerde B&B’s in Nederland is in 2017 met 13% gegroeid. Uit de geclassificeerde B&B’s kiest de Stichting jaarlijks ‘de Beste B&B van Nederland’.

De stichting behartigt de belangen van B&B-eigenaren en maakt constructieve afspraken met partijen die in de B&B-wereld actief zijn, waar deelnemers vervolgens collectief gebruik van kunnen maken. Denk hierbij aan prijsafspraken met auteursrechtenorganisaties.


Daarnaast merkt Stichting Bed & Breakfast Nederland dat veel gemeenten het lastig vinden een passend beleid te formuleren voor B&B’s. Het gevolg hiervan is dat er regelmatig onredelijke eisen worden gesteld aan startende B&B-eigenaren. Ter ondersteuning van de branche heeft Stichting Bed & Breakfast Nederland een 'Beleidsnotitie Bed & Breakfast' voor gemeenten opgesteld die als handreiking gebruikt kan worden.


Vooruitblik 2018

Het gebruik van online platformen wordt steeds belangrijker. Voor bezoekers is het snel en makkelijk vinden van B&B’s van groot belang. Het gebruik van een smartphone mag hierbij geen belemmerende factor zijn. Bezoekers hebben behoefte aan een betrouwbare site waar ruime keuze is uit unieke B&B’s. Bij het boeken van een accommodatie moet de zorg uit handen genomen worden. Bezoekers willen hun reservering direct afronden, maar ook de zekerheid hebben dat een betrouwbare organisatie ervoor zorgt dat zij hun geld terugkrijgen als er onverhoopt iets verandert in hun reisplannen. Een kwalitatieve en betrouwbare website is bepalend voor succes.


Door vervagende grenzen als gevolg van technologische ontwikkelingen weten daarnaast steeds meer buitenlandse gasten de weg naar Nederland te vinden. Via een internationaal platform als www.bedandbreakfast.eu is deze doelgroep ook voor Nederlandse B&B’s bereikbaar. Gastvrije B&B’s die hart hebben voor hun accommodatie en omgeving en die hun gasten voorzien van een unieke beleving, gaan een mooie toekomst tegemoet!

Trefwoorden: brancheorganisaties, trendrapport, horeca, bed & breakfast

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...
08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.