Is politiek gevoelig voor maatschappelijk noodpakket?
Acties tegen btw-verhoging

Presentatie van Het Maatschappelijk Noodpakket. Foto: Daan Jeurens.
Op 9 september is in Nieuwspoort Den Haag het Maatschappelijk Noodpakket gepresenteerd. Geen houdbaar eten of kaarsen in dit Maatschappelijk Noodpakket, maar wel actiepunten als het behoud van het lage btw-tarief op essentiële publieke goederen en het instellen van een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid.
Vorig jaar presenteerde deze initiatiefnemers een grote maatschappelijke rekening. Die lange banner met veel maatschappelijke kosten door de toen ook aangekondigde btw-verhoging hing op de gevel van het museum Escher in het Paleis. Ook nu moet de btw-verhoging van tafel maar er is nog een oproep bijgekomen: stel een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid aan.
Dit actieplan van vijf uiteenlopende sectoren is een gezamenlijke oproep aan de politiek om te investeren in een weerbare samenleving. In zeven actiepunten dringen de organisaties uit cultuur, sport, nieuwsmedia, boeken en evenementen aan op investeringen in dat wat Nederland sterker maakt en samenbrengt in tijden van polarisatie.
5 sectoren
Het Maatschappelijk Noodpakket werd gepresenteerd tijdens een ontbijtsessie onder leiding van Frederique de Jong en in aanwezigheid van onder anderen Victoria Koblenko, actrice en presentatrice, Kamran Ullah, hoofdredacteur van De Telegraaf, Babs Gons, dichter der Nederlanden, Boris van der Ham, bestuurder en acteur, Malou Gorter, actrice en Edwin van der Sar, voormalig doelman en algemeen directeur van AFC Ajax. Zij vertegenwoordigen vijf sectoren die de maatschappelijke infrastructuur, de motor van onze samenleving, vormen: De Creatieve Coalitie, CPNB, KNVB, Kunsten ’92, Mediafederatie, NOC*NSF, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders en de Vereniging van Evenementenmakers.
De logiessector zit niet in dit collectief voor het Maatschappelijk Noodpakket. Vorige week werd een motie ingediend dat er voor kan zorgen dat de btw-verhoging van 9 naar 21% voor logies zoals hotelovernachtingen misschien niet doorgaat. Daarvoor is een meerderheid nodig in de Tweede Kamer.
7 wensen in Het Maatschappelijk Noodpakket:
- Behoud het lage btw-tarief op cultuur, boeken, sport, media en evenementen.
- Ontwikkel een langetermijnvisie en -agenda: stel een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid aan.
- Iedereen moet toegang houden tot cultuur, sport en pluriforme nieuwsgaring – leg dit vast in de wet of pas dit toe in het beleid.
- Stimuleer ondernemerschap en garandeer een eerlijke beloning.
- Stimuleer samenwerking van onze sectoren met andere domeinen zoals zorg, welzijn en onderwijs.
- Laat technologische vooruitgang nooit ten koste gaan van onze menselijkheid.
- Versterk wat ons verbindt – dát maakt Nederland weerbaar.
Wil je de argumenten lezen van Maatschappelijk Noodpakket, ga naar deze pdf.
Topics:Beleid, Evenementen, Horeca, Sport, Toerisme, Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: btw, media, evenementen, sport, politiek, beleid, logies





























































