Geplaatst op: 01-09-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: RT202504

Doe mee aan de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid 2025

Doe mee aan de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid 2025
Copyright: Olivier Groot - Hexashots

Digitalisering is allang geen luxe meer, maar een noodzaak, ook in de toerisme- en gastvrijheidssector. Toch blijft de sector achter ten opzichte van andere domeinen. NBTC wil daar als trekker voor de sector verandering in brengen. Daarom organiseert het dit jaar opnieuw de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid. Ondernemers worden uitgenodigd om hun stem te laten horen zodat de digitalisering in de sector in een stroomversnelling komt en beleidsmakers de juiste stimuleringsmaatregelen kunnen inrichten.

Ga naar de vragenlijst en win een Digital Quick Scan!

Waarom deze monitor?

In 2024 vulden ruim 200 ondernemers de vragenlijst in. Hun input leverde waardevolle inzichten op. Zo bleek dat:

  • digitalisering steeds belangrijker wordt in de sector;
  • organisaties zichzelf gemiddeld een 7,1 geven op dit vlak;
  • 73% van de respondenten in de afgelopen twee jaar nieuwe producten of diensten ontwikkelde met behulp van digitale technologie;
  • slechts 56% een duidelijke digitaliseringsstrategie heeft.

Mooie resultaten, maar toch is het niet genoeg, stelt Sanne van Let, Manager Digital bij NBTC: "We hebben een sector die sterk MKB-gedreven is. Ongeveer de helft van de organisaties in de gastvrijheidssector heeft minder dan 30 werknemers. En juist MKB’ers hebben moeite met digitalisering. Daarom is het belangrijk om te weten waar ondernemers staan ten aanzien van digitalisering en inzichtelijk te krijgen wat ze nodig hebben om verder te digitaliseren.”

De urgentie van digitalisering

Volgens Van Let is het MKB in de gastvrijheidssector enorm druk met de dagelijkse bedrijfsvoering. "Ze hebben daarbovenop te maken met personeelsproblemen, kleine marges, politieke veranderingen zoals btw-verhogingen, en dan komt digitalisering daar ook nog eens bij. Het is veel en dat maakt ons kwetsbaar. Maar juist daarom is het belangrijk om kleine stappen te zetten en daar willen we ze bij helpen.”

Ze benadrukt dat digitalisering niet alleen gaat over hightech oplossingen. "Je hoeft echt geen koploper te zijn of het meest innovatief. Een online reserveringssysteem, data gedreven marketing, of het automatiseren van processen zijn al stappen die je klantbeleving verbeteren en je omzet verhogen. Die klantbeleving is extreem belangrijk want je gasten verwachten gewoon een frictieloze klantreis.” Van Let ziet in een goed draaiend bedrijf een risico voor de toekomst: "Ik zie hier duidelijk het zogenaamde ‘boiling frog effect’. Er is op dit moment schijnbaar geen noodzaak om in te zetten op digitalisering omdat het prima gaat. Maar juist dan loop je het risico dat je op termijn ingehaald wordt door bedrijven die wel met digitalisering aan de slag zijn gegaan. Omdat een digitale transformatie een lang proces is dat tijd en veel kleine stapjes vraagt, is het belangrijk om nu al met trial en error aan de slag te gaan.”

Waarom is jouw input belangrijk?

De monitor is niet alleen een thermometer, maar ook een kompas voor landelijke en regionale beleidsontwikkeling. "Het ministerie van Economische Zaken heeft aangegeven dat ze veel waarde hechten aan deze data", zegt Van Let. "Maar met de 200 respondenten uit het vorige onderzoek kunnen ze nog geen leidende beleidskeuzes maken. Met een grotere deelname kunnen we de minister en provincies bewegen om te acteren op dit domein.” Dat is belangrijk want er zijn wel veel regelingen die ondernemers ondersteunen in hun digitale transformatie, maar als je dat afpelt zijn er maar heel weinig echt geschikt voor het gastvrijheidsdomein. "Daarnaast zijn er veel eenmalige programma’s en regelingen die al ‘uitverkocht’ zijn voordat ze goed en wel zijn doorgedrongen tot onze ondernemers. We hebben meer input nodig om inzichtelijk te maken waar de sector staat en waar we echt behoefte aan hebben om de digitale transformatie te versnellen”, stelt een bevlogen Van Let die de nadruk legt op het collectieve belang. "Je doet het niet alleen voor NBTC", benadrukt Van Let, "maar voor jezelf, je collega’s, en de toekomst van de sector.” Daarnaast kunnen ondernemers op de langere termijn, als er meer en betere regelingen komen, zelf ook profiteren.”

Copyright: Robin

Wat levert het invullen van de monitor op?

Naast het collectieve belang, betere beleidsvorming, gerichte ondersteuning en meer zichtbaarheid voor de sector, biedt deelname ook voordelen voor de ondernemer zelf. "Het invullen van de vragenlijst zet je aan het denken over je eigen digitale ontwikkeling", zegt Van Let. "En dit jaar verloten we onder de deelnemers een Digital Quick Scan ter waarde van € 1.000.”

Deze scan, uitgevoerd door Eastern Enterprise, bestaat uit:

  • een intakegesprek van 30 minuten;
  • een analyse van het digitale landschap van jouw organisatie;
  • een praktisch adviesrapport met quick wins en vervolgstappen;
  • een begeleidende sessie om het rapport toe te lichten.

Wat is er nieuw in 2025?

De vragenlijst is dit jaar geoptimaliseerd. "We hebben de vragen gegroepeerd en meer gefocust op de strategische inzet van digitalisering", legt Van Let uit. "We willen weten: ben je nu bezig, heb je plannen, of zie je het nog niet zitten? Dat geeft ons een beter beeld van waar de sector staat.”

Ook is er aandacht voor AI. "Veel ondernemers weten dat ze er iets mee moeten, maar vinden het nog ingewikkeld. Denk aan het schrijven van marketingteksten met AI, of het analyseren van klantdata. We zijn aan het verkennen of we vanaf september digitaliseringsversnellers kunnen starten, waarin ondernemers in kleine pilots kunnen testen wat werkt.”

Meedoen is eenvoudig

Het invullen van de vragenlijst kost maximaal 7 minuten. De vragen gaan over digitalisering in marketing, bedrijfsvoering, data en innovatie. Invullen kan tot en met 31 oktober 2025 via: www.nbtc.nl/survey

Tot slot

Van Let sluit af met een duidelijke oproep: "Het is geen weggegooide tijd. Er wordt echt iets mee gedaan. Beleidmakers vragen om deze data. En hoe meer ondernemers meedoen, hoe beter we kunnen zorgen voor gerichte ondersteuning, relevante regelingen en een digitale toekomst waarin iedereen mee kan doen.”

Ga naar de vragenlijst en win een Digital Quick Scan!
Trefwoorden: beleid, onderzoek, digitalisering, gastvrijheidssector, bedrijven, toerisme, recreatie, leisure, horeca, verblijfsrecreatie, attractieparken

CELTH



||| Nieuws |||

11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.
10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
10/12/25
KLM verbouwt Embraer 195-2
Op 6 december is de eerste vernieuwde Embraer 195-2 van KLM Cityhopper ingezet op de vlucht naar Porto. Alle 22 Embraer 195-2’s krijgen 4 extra stoelen in de Economy Class. Zo kan KLM Cityhopper meer passagiers vervoeren en daarmee meer inkomsten genereren.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...