Geplaatst op: 08-05-2025
Auteur: Marc Gerlings

Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven toegevoegd aan directie VVV Zuid-Limburg

Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven toegevoegd aan directie VVV Zuid-Limburg
Twee nieuwe Algemeen directeuren Hanneke van Eijndhoven en Manon Luijten (vlnr). Foto: Visit Zuid-Limburg.
Met ingang van 1 juni 2025 zijn Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven benoemd tot Algemeen directeur van Stichting VVV Zuid-Limburg (Visit Zuid-Limburg). Samen met huidig Adjunct directeur Edith Kurris, verantwoordelijk voor de invulling van de interne organisatie, geven zij leiding aan de organisatie en inhoud aan het beleid. 

Visit Zuid-Limburg speelt steeds nadrukkelijker een rol in de ontwikkeling van de regio waar het gaat om de balans tussen de toeristische aantrekkelijkheid en het woongenot van de eigen bewoners. Naast marketing gericht op de bezoekers is het samenspel met de stakeholders daarbij van toenemend belang. Beleidsmatig zal Manon Luijten zich vooral richten op het bestemmingsmanagement en marketing van Zuid-Limburg en Hanneke van Eijndhoven wordt verantwoordelijk voor de relatie met stakeholders, zoals overheden, ondernemers en bewoners en de doorontwikkeling van de organisatie Visit Zuid-Limburg.

Manon Luijten is al geruime tijd werkzaam als marketingmanager van Visit Zuid-Limburg, Hanneke van Eijndhoven was programmamanager vrijetijdseconomie bij Economische Samenwerking Zuid-Limburg. Manon en Hanneke volgen Anya Niewierra op die onlangs afscheid nam als algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg.

Zorgen voor balans

Visit Zuid-Limburg speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van toerisme en recreatie in Zuid-Limburg. Door middel van verzamelen van kennis en inzichten, het leveren van een bijdrage aan duurzame innovatie en door het vertellen van verhalen over de toeristische recreatieve kernkwaliteiten van onze regio. Zuid-Limburg is een aantrekkelijke toeristische regio met prachtige mogelijkheden en de nodige uitdagingen. 

Bestuursvoorzitter Wim Heuts: "Naast het toeristisch op de kaart zetten van Zuid-Limburg zal onze regio de komende jaren meer dan ooit moeten zorgen voor een goede balans om de kwaliteit van onze leefomgeving in stand te houden. Samen met de gemeenten en de ondernemers in onze regio mag Visit Zuid-Limburg daar een voortrekkersrol in spelen. Bestemmingsmarketing en stakeholdermanagement zijn twee eigenstandige specialismen. Op die twee aandachtsgebieden had de regio al twee sterke spelers in huis. Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven hebben de bewezen kwaliteiten om die beide rollen te vervullen. Twee krachtige vrouwen die elkaar goed aanvullen. De juiste vrouwen op de juiste plaats.”

Manon Luijten: "Visit Zuid-Limburg zet onze regio van oudsher toeristisch op de kaart, maar tegenwoordig is het vooral bestemmingsmanagement, waarbij het belang van een duurzame toekomst voor de regio centraal staat. Dergelijke strategische keuzes hebben wij samen met onze stakeholders gemaakt. Met overheid, ondernemers en bewoners. In dat verband vullen Hanneke en ik elkaar goed aan en hebben echt een klik.”

Hanneke van Eijndhoven: "Ik heb jarenlange ervaring met ondernemers en stakeholdermanagement bij Bouwend NL in Zuid-NL. Zuid-Limburg is mijn thuis, hier ben ik gebakken en hier zet ik mij met hart en ziel voor in. Als programmamanager vrijetijdseconomie heb ik een bijdrage mogen leveren aan de uitvoering van de visie VTE Bestemming Zuid-Limburg 2030. Samen met 16 Zuid-Limburgse gemeenten en stakeholders als Visit Zuid-Limburg. Zo heb ik Manon ook leren kennen en wij schakelen echt heel soepel samen.”

Visit Zuid-Limburg is de kennispartner voor bestemmingsmanagement en marketing. Met 22.000 banen, een directe omzet van 2,2 miljard en jaarlijks 6,8 miljoen overnachtingen zijn toerisme en recreatie van groot economisch belang voor Zuid-Limburg.

Visit Zuid-Limburg heeft 31 medewerkers en tevens zijn gidsen en vrijwilligers verbonden aan de organisatie. De organisatie wordt onder meer gefinancierd door de bijdrage van de 800 partners en door 16 Zuid-Limburgse gemeenten en de Duitse gemeente Selfkant.
Trefwoorden: Zuid Limburg, VVV, directie, management, marketing, destinatie, visie

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...