Geplaatst op: 16-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op

2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op
Afbeelding van Angela Huang via Pixabay

Nederlanders maken jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro aan uitgegeven. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van NBTC is uitgevoerd. De resultaten zijn samengevat in een rapport. Gebruikers kunnen zelf analyses uitvoeren in het dasboard.

Het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) biedt een diepgaand inzicht hoe Nederlanders hun vrije tijd doorbrengen buitenshuis. Daarvoor zijn in de periode november 2022 en november 2023 werkelijks Nederlanders uitgenodigd de vragenlijst in te vullen. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst volledig en correct ingevuld. De uithuizige vrijetijdsmarkt die onder de loep is genomen omvat ‘alle (dag)recreatieve activiteiten die worden ondernomen buiten de eigen woning in Nederland met een minimale duur van één uur (inclusief eventuele reistijd)’. Hierbij zijn alleen activiteiten meegenomen die vallen binnen het toeristisch en recreatief beleid; sportactiviteiten en hobbymatige activiteiten zijn buiten beschouwing gelaten.

Participatie

Uit het onderzoek blijkt dat bijna de gehele Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder (98,6%) op jaarbasis deelneemt aan tenminste één vrijetijdsactiviteit buitenshuis. In de provincies Flevoland (100%), Limburg (99,5%), Groningen (99,3%) en Overijssel (99,2%) lag de deelname nog hoger dan het landelijk gemiddelde. In Drenthe (97,2%) en Friesland (97,4%) juist lager. De participatie aan vrijetijdsactiviteiten ligt bij 65-plussers lager (96,5%) dan gemiddeld. Ook mensen met een laag opleidingsniveau hebben een lagere participatiegraad. De meeste vrijetijdsbesteders in Nederland zijn Rustzoekers (25%) en Stijlzoekers (16%).

Activiteiten

In totaal hebben Nederlanders 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten ondernomen. Wandelen blijkt veruit de meest populaire activiteit te zijn, met 811 miljoen activiteiten (34% van alle activiteiten). Gevolgd door fietsen (249 miljoen), uit eten gaan (219 miljoen) en bezoek bar/café/terras (192 miljoen).

Afstand en vervoermiddel

Driekwart van de activiteiten wordt in de eigen gemeente ondernomen. Voor 16% van de activiteiten reist men naar aan andere plaats in de eigen provincie en 9% van de activiteiten vindt plaats buiten de eigen provincie. Voor routegebonden activiteiten blijven Nederlanders veelal (84%) binnen de eigen gemeente. Voor culturele uitjes, attractiebezoek en wellness reist men vaker buiten de eigen gemeente. Voor ruim vier op de tien activiteiten hoeft men niet te reizen. Een kwart van alle vrijetijdsactiviteiten  wordt met de auto bereikt, 15% met de fiets en 11% te voet. Voor 5% van de activiteiten maakt men gebruik van het openbaar vervoer.

Bestedingen

Nederlanders geven gemiddeld 25 euro per persoon per vrijetijdsactiviteit uit. Dit resulteert in een totale uitgave van 60,4 miljard euro aan vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. Vooral aan winkelen (85 euro), uitgaansactiviteiten (61 euro) en bezoeken aan cultuur en attracties (30 euro) wordt door de vrijetijdsbesteders het meeste geld gespendeerd. Veruit het meeste geld aan vrijetijdsbestedingen komt in Zuid-Holland terecht (13,8 miljard euro), gevolgd door Noord-Brabant (9,4 miljard euro) en Noord-Holland (9,14 miljard euro). Jongeren (18-39 jaar) geven per activiteit meer uit (27 euro) dan 65-plussers (22 euro). Naar opleidingsniveau bekeken zijn de verschillen minder groot en geven vooral middelbaar opgeleiden relatief meer geld uit aan vrijetijdsactiviteiten.

NVTO
Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/over-lda/nieuws-agenda/inzichten-uit-het-nederlandse-vrijetijdsonderzoek
Trefwoorden: leisure, vrijetijd, onderzoek, dagrecreatie, cultuur, evenementen, wellness, retail, watersport, lda

CELTH



||| Nieuws |||

12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.
10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...