Geplaatst op: 16-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op

2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op
Afbeelding van Angela Huang via Pixabay

Nederlanders maken jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro aan uitgegeven. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van NBTC is uitgevoerd. De resultaten zijn samengevat in een rapport. Gebruikers kunnen zelf analyses uitvoeren in het dasboard.

Het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) biedt een diepgaand inzicht hoe Nederlanders hun vrije tijd doorbrengen buitenshuis. Daarvoor zijn in de periode november 2022 en november 2023 werkelijks Nederlanders uitgenodigd de vragenlijst in te vullen. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst volledig en correct ingevuld. De uithuizige vrijetijdsmarkt die onder de loep is genomen omvat ‘alle (dag)recreatieve activiteiten die worden ondernomen buiten de eigen woning in Nederland met een minimale duur van één uur (inclusief eventuele reistijd)’. Hierbij zijn alleen activiteiten meegenomen die vallen binnen het toeristisch en recreatief beleid; sportactiviteiten en hobbymatige activiteiten zijn buiten beschouwing gelaten.

Participatie

Uit het onderzoek blijkt dat bijna de gehele Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder (98,6%) op jaarbasis deelneemt aan tenminste één vrijetijdsactiviteit buitenshuis. In de provincies Flevoland (100%), Limburg (99,5%), Groningen (99,3%) en Overijssel (99,2%) lag de deelname nog hoger dan het landelijk gemiddelde. In Drenthe (97,2%) en Friesland (97,4%) juist lager. De participatie aan vrijetijdsactiviteiten ligt bij 65-plussers lager (96,5%) dan gemiddeld. Ook mensen met een laag opleidingsniveau hebben een lagere participatiegraad. De meeste vrijetijdsbesteders in Nederland zijn Rustzoekers (25%) en Stijlzoekers (16%).

Activiteiten

In totaal hebben Nederlanders 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten ondernomen. Wandelen blijkt veruit de meest populaire activiteit te zijn, met 811 miljoen activiteiten (34% van alle activiteiten). Gevolgd door fietsen (249 miljoen), uit eten gaan (219 miljoen) en bezoek bar/café/terras (192 miljoen).

Afstand en vervoermiddel

Driekwart van de activiteiten wordt in de eigen gemeente ondernomen. Voor 16% van de activiteiten reist men naar aan andere plaats in de eigen provincie en 9% van de activiteiten vindt plaats buiten de eigen provincie. Voor routegebonden activiteiten blijven Nederlanders veelal (84%) binnen de eigen gemeente. Voor culturele uitjes, attractiebezoek en wellness reist men vaker buiten de eigen gemeente. Voor ruim vier op de tien activiteiten hoeft men niet te reizen. Een kwart van alle vrijetijdsactiviteiten  wordt met de auto bereikt, 15% met de fiets en 11% te voet. Voor 5% van de activiteiten maakt men gebruik van het openbaar vervoer.

Bestedingen

Nederlanders geven gemiddeld 25 euro per persoon per vrijetijdsactiviteit uit. Dit resulteert in een totale uitgave van 60,4 miljard euro aan vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. Vooral aan winkelen (85 euro), uitgaansactiviteiten (61 euro) en bezoeken aan cultuur en attracties (30 euro) wordt door de vrijetijdsbesteders het meeste geld gespendeerd. Veruit het meeste geld aan vrijetijdsbestedingen komt in Zuid-Holland terecht (13,8 miljard euro), gevolgd door Noord-Brabant (9,4 miljard euro) en Noord-Holland (9,14 miljard euro). Jongeren (18-39 jaar) geven per activiteit meer uit (27 euro) dan 65-plussers (22 euro). Naar opleidingsniveau bekeken zijn de verschillen minder groot en geven vooral middelbaar opgeleiden relatief meer geld uit aan vrijetijdsactiviteiten.

NVTO
Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/over-lda/nieuws-agenda/inzichten-uit-het-nederlandse-vrijetijdsonderzoek
Trefwoorden: leisure, vrijetijd, onderzoek, dagrecreatie, cultuur, evenementen, wellness, retail, watersport, lda

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...