Geplaatst op: 14-03-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring

Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring

De eigenaren van Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam (UT) hebben woensdag 6 maart uit handen van Eelke Horselenberg, directeur van Stichting De Groene Koepel, een Gouden Haring in de categorie Goud Waard ontvangen. Zij kregen deze prijs voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk van Natuurkampeerterreinen.

 

 Niet alleen hebben zij zich ingezet voor de rust op en rond hun terrein, ook hebben zij grote stappen gezet in verdere verduurzaming door douchewater te gebruiken voor het doorspoelen van de toiletten.

 

Publieksprijs

De tweede Gouden Haring, een publieksprijs, ging naar De Dassenburcht in Overijssel. De Groene Koepel heeft kampeerders gevraagd naar hun favoriete Natuurkampeerterrein. Hierop kwamen bijna 250 reacties binnen, waarna een jury de winnaar bepaalde. De Dassenburcht, een terrein van Staatsbosbeheer, won met deze inzending:

 

 â€˜Ik kwam er al als kleine jongen met mijn ouders en zus op de fiets uit Roden toen het sanitair alleen nog maar bestond uit één toilet. Zoveel geweldig mooie herinneringen aan alle avonturen die ik op het kampeerterrein en in de omgeving beleefd heb. Zoals die ene keer dat het 's nachts zo hard onweerde dat ik omgekeerd in mijn slaapzak zat. Wat hebben mijn ouders en zus gelachen. De volgende dag kon ik er zelf ook wel om lachen. Of die keer dat ik alleen samen, als mannen onder elkaar, met mijn vader ging kamperen en we op zoek gingen naar uilenballen bij de Zwarte Dennen.

Inmiddels is mijn vader overleden en ben ik geen kleine jongen meer, maar elke keer als ik bij De Dassenburcht kom, beleef ik alles weer een klein beetje opnieuw.’

Trefwoorden: Prijs, natuurkampeerterrein, verduurzaming

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...