Geplaatst op: 12-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Naar Berlijn binnen de zes uur

Naar Berlijn binnen de zes uur
De Vectron locomotief. Foto: NS.

De nieuwe reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is 5 uur en 52 minuten. Door aanpassingen in de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de IC Berlijn met een half uur te verkorten.

Met de versnelling gaat een lang gekoesterde wens van treinreizigers, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in vervulling. Dagelijks rijden er 7 rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Berlijn en weer terug.

Wouter Koolmees, president-directeur NS: "We zetten ons elke dag in voor meer en snellere verbindingen tussen ons land en Europese steden. Voor Brussel, Londen en Parijs lukt dat goed, maar Berlijn bleef altijd wat achter. Vanaf vandaag (10 december) zijn we een half uur sneller in de Duitse hoofdstad. Dat is goed nieuws voor de reiziger. We blijven werken aan een snelle verbinding naar onze oosterburen.”

 

Bistro rijtuig met pensioen

De versnelling is onder andere mogelijk door het gebruik van andere locomotieven. Deze locomotieven (Vectron) kunnen in Nederland en Duitsland rijden. De wissel van locomotief aan de grens bij Bad Bentheim, die voorheen tijd kostte, is niet meer nodig. De locomotieven rijden door tot aan Berlijn en weer terug. Het gebruik van deze locomotieven in combinatie met de huidige rijtuigen is een tussenstap, in afwachting van de nieuwe treinen van partner Deutsche Bahn.

Naast de versnelling komen in de trein meer zitplaatsen beschikbaar. Het bistro-rijtuig van Deutsche Bahn gaat met pensioen en deze wordt vervangen door een eersteklasrijtuig. In totaal heeft de trein nu plek voor maximaal 585 reizigers. Onderweg kunnen reizigers koffie, thee en snacks bestellen bij hun zitplaats.


Aanpassingen infrastructuur 

Niet alleen de trein is aangepast, ook aan de spoorinfrastructuur in Nederland is gewerkt. John Voppen, CEO van ProRail: "Om de Berlijntrein sneller te laten rijden verzetten we veel spoorwerk. Mede daardoor is het mogelijk om de reistijd met een halfuur te verkorten. We bouwden onder andere een nieuwe perronvoorziening op Oldenzaal en legden een nieuw keerspoor aan.” Door het nieuwe perron kan de IC Berlijn doorrijden op het doorgaande spoor. Dit kon voorheen niet, omdat de regionale trein daar keerde. "Mooi om te zien wat er bereikt kan worden als de spoorsector samenwerkt. Elke stap die ervoor zorgt dat het internationale treinverkeer in Europa beter en sneller wordt juichen we bij ProRail van harte toe, ” aldus Voppen.


Op het traject Wierden-Oldenzaal-Grens is meetapparatuur geplaatst in en rond de spoorbaan. Die monitoren de ondergrond van de spoorbaan. Hiermee kunnen de zwaardere Vectron locomotieven op snelheid blijven rijden. De genoemde maatregelen aan de infrastructuur zoals het nieuwe perron in Oldenzaal zijn tijdelijk. Er wordt onderzocht hoe de verbinding robuuster gemaakt kan worden en hoe de verdere groei van internationaal treinverkeer mogelijk gemaakt kan worden. Dit onderzoek is in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.


Sinds 10 december rijdt de trein naar Berlijn ook volgens een nieuwe dienstregeling. De IC Berlijn stopt niet meer op station Almelo. Reizigers vanuit Almelo stappen gemakkelijk over via Hengelo. Zij zijn alsnog 18 minuten sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd voor deze reizigers is inclusief overstaptijd 4.21 uur. De trein blijft verder in Nederland stoppen op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland wordt niet meer gestopt op de stations Bad Oeynhausen, Minden en Wolfsburg.


Populaire bestemming 

Met deze versnelling wordt een belangrijke stap gezet in het dichter bij elkaar brengen van Nederland en Duitsland. Berlijn staat dit jaar op de vierde plek van populairste internationale treinbestemmingen. Dit blijkt uit de ticketverkoop van NS International. Naast Berlijn is Hannover de populairste Duitse bestemming voor reizigers die met de IC Berlijn reizen.

Vergelijking nieuwe en oude reistijd naar Berlijn

Amsterdam - Berlijn: 5.52 uur (voorheen 6.25 uur) 
Hilversum - Berlijn: 5.29 uur (voorheen 6.03 uur) 
Amersfoort - Berlijn: 5.15 uur (voorheen 5.49 uur) 
Apeldoorn - Berlijn: 4.49 uur (voorheen 5.24 uur) 
Deventer - Berlijn: 4.33 uur (voorheen 5.07 uur) 
Hengelo - Berlijn: 3.59 uur (voorheen 4.27 uur)

Tickets via NS Interantional.



 


Trefwoorden: trein, internationaal. duurzaam reizen, Berlijn

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...