Geplaatst op: 06-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Zonbestemming Curaçao en duurzaam ondernemerschap in toerisme

Zonbestemming Curaçao en duurzaam ondernemerschap in toerisme
Foto: Broer en mede-ondernemer Kenneth Asporaat en Atilay Uslu plantten symbolisch een palmboom. Foto: Corendon.

Met de aanplant van een aantal bijzondere palmbomen kondigde touroperator Corendon gisteren aan dat zij 1 Antilliaanse gulden per passagier naar Curaçao doneert aan Hòfi Mango, een voormalige plantage en inmiddels beschermd natuurgebied op het eiland.

Het door Jandino Asporaat aangekochte park is niet alleen een natuurpark, maar ook een locatie met als doel om de zelfredzaamheid van de inwoners van Curaçao te verbeteren. Corendon wil met deze samenwerking niet alleen haar betrokkenheid bij de lokale gemeenschap benadrukken, maar ook helpen om de prachtige natuurlijke omgeving van het eiland in stand te houden. Met de jaarlijkse donatie kan Hòfi Mango het park uitbreiden en verder ontwikkelen. Het geld wordt onder andere gebruikt voor het onderhouden en aanplanten van inheemse bomen en plantensoorten in het park.

Duurzame ontwikkeling bestemming

Atilay Uslu, oprichter van Corendon: "Curaçao is een prachtig eiland en we willen op deze manier bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de bestemming. Hòfi Mango is voor onze klanten een interessante trekpleister. Ze kunnen er leren over de geschiedenis van het eiland en over de waarde van de bijzondere natuur hier. Tegelijkertijd is het park een broedplaats voor economische ontwikkeling voor lokale inwoners, met opleidingen voor hoveniers, scholenprogramma’s en plannen voor het verbouwen en verkopen van groente en fruit. We kijken uit naar een - letterlijk - vruchtbare samenwerking met Jandino en zijn Hòfi Mango."

Corendon moedigt ook haar passagiers aan om vrijwillig bij te dragen. Dit kan tijdens een bezoek aan het park of via de website van Hòfi Mango, www.hofimango.com. Jandino Asporaat: "De donaties kunnen we goed gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld nog plannen voor verbeterde opvang van regenwater, de aanleg van nieuwe tuinen en een locatie voor culturele activiteiten. Alles met als doel om de inwoners van Curaçao verder te helpen en om de bezoekers op het eiland een onvergetelijke ervaring mee te geven; dat is wat ik hiermee wil bereiken."

Trefwoorden: toerisme, bestemming, duurzaam toerisme, bewoners, profijt, natuur

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...