Geplaatst op: 18-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

AI-tool laat internationaal de kracht van Nederland fietsland zien

AI-tool laat internationaal de kracht van Nederland fietsland zien
AI-tool aan het werk: Bishopsgate voor en na. Foto: NBTC.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft de Cycling Lifestyle AI-tool gelanceerd. Deze tool maakt het mogelijk iedere willekeurige straat ter wereld digitaal te transformeren in een fietsvriendelijke en groene omgeving.

Het is indirect de boodschap dat de fietsende natie Nederland toch een heel mooie destinatie is om te bezoeken. Maar hoe werkt die tool? Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts krijgen mensen wereldwijd de mogelijkheid om een tintje van het Nederlandse fietserslandschap toe te voegen aan hun eigen leefomgeving. De Cycling Lifestyle AI-tool maakt onderdeel uit van onze gelijknamige campagne om de duurzame positionering van Nederland als fietsland verder te verstevigen.

Een voorbeeld zie je op de foto’s, van Bishopsgate in Londen. © NBTC

 

Met gemiddeld 1,3 fietsen per inwoner en meer dan 37.000 km aan fietspaden is fietsen een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse cultuur en identiteit. Nederland kan door zijn binding aan de tweewieler een voorbeeldrol spelen. Met de campagne Cycling Lifestyle, waar de AI-tool onderdeel van is, probeert NBTC Nederland als nummer 1 fietsland op de kaart te zetten.


Charel van Dam, Marketing Manager bij NBTC: "Een sterke internationale reputatie op het gebied van duurzame mobiliteit draagt op een positieve manier bij aan de bestemming Nederland en helpt bij het aantrekken van investeringen, talent, studenten en bezoekers. De ontwikkeling van de Cycling Lifestyle AI-tool en de gelijknamige campagne spelen hier een cruciale rol in, met als doel Nederland te positioneren als toonaangevend fietsland."


Xander Zuidgeest van IN10, ontwikkelaar van de AI-tool: "Onze Cycling Lifestyle AI-tool biedt een geheel nieuwe manier om real time te visualiseren. Door middel van kunstmatige intelligentie, Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts, geeft het een doorkijkje hoe elke straat overal ter wereld eruit kan zien met meer fietspaden en natuur. Dit is nog niet eerder op deze schaal gedaan en heeft het potentieel om duurzame mobiliteit in stedelijke planning te versnellen."


In een tijd waarin klimaatverandering wereldwijd een belangrijk thema is, kan fietsen een grote rol spelen op het gebied van duurzame en gezonde mobiliteit. De tool is ontwikkeld om mensen te laten nadenken over de voordelen van een groenere en gezondere leefomgeving. Overschakelen van de auto naar de fiets vermindert de uitstoot van koolstofdioxide, wat klimaatverandering tegengaat, en verbetert de algehele luchtkwaliteit. Ook verhoogt regelmatig fietsen de levensverwachting met 3 tot 14 maanden en voorkomt het ernstige ziekten, zoals hart- en vaatziekten.


Chris Bruntlett, Marketing & Communication Manager van de Dutch Cycling Embassy: "Wij helpen steden over de hele wereld om veiliger, leefbaarder en inclusiever te worden. Het moeilijkste aan dit proces is mensen een abstracte toekomst te laten inbeelden die nog niet bestaat. In het bijzonder als zij het Nederlandse fietsparadijs niet zelf hebben kunnen ervaren. Met deze krachtige AI-tool kunnen we een goed alternatief bieden: een manier voor iedereen om zijn of haar eigen straat voor te kunnen stellen als een plek waar je wilt blijven in plaats van aan voorbij gaan.”


De Cycling Lifestyle AI-tool is ontwikkeld door IN10, Handpicked Lab, Studio TMO en Horizons. De tool zal onder de aandacht worden gebracht via een social media campagne en PR- en influencer activiteiten. Daarnaast is er een fysieke campagne met billboards in Düsseldorf, Brussel, Parijs en Londen, steden die zich bevinden in kernmarkten van de Nederlandse toeristische sector. Deze campagnes hebben als doel het verspreiden van de boodschap van duurzame mobiliteit en de Nederlandse fietscultuur op een inspirerende en toegankelijke manier.

De Cycling Lifestyle AI-tool is te vinden op www.dutchcyclinglifestyle.com.

Trefwoorden: campagne, Nederland, fietsen, AI, tool, marketing, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...