Geplaatst op: 11-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nationale Data Strategie voor toerisme en recreatie gelanceerd

Nationale Data Strategie voor toerisme en recreatie gelanceerd

De vrijetijdssector heeft eindelijk een Nationale Data Strategie. Deze moet de komende jaren richting geven aan het databeleid en de uitvoering daarvan. De strategie is in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontwikkeld door de Landelijke Data Alliantie.

Bij het ontwikkelen van de Nationale Data Strategie door Rijnconsult zijn diverse netwerken betrokken geweest. Het kernteam bestond uit NBTC, CBS, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en CELTH. Daarnaast zijn andere leden van de programmaraad en uit het LDA netwerk betrokken geweest bij de totstandkoming, te noemen: Destinatie Nederland, DMO’s, CMO’s en provincies.

Betere beleidskeuzes maken

Het doel van de strategie is om relevante data en inzichten over en voor alle partijen binnen het toerisme- en recreatiedomein te ontwikkelen, delen en toepasbaar te maken voor beter onderbouwde (beleids)keuzes. Dat is belangrijk omdat kennis het fundament is voor kwalitatief goede beleidsvorming. Voor een sector die gedreven door grote maatschappelijke ontwikkelingen de komende jaren voor belangrijke keuzes staat, is een goede onderbouwing van beslissingen met de juiste data essentieel.

Belangrijke uitgangspunten in de Nationale Data Strategie zijn:

  • We verzamelen en monitoren basisdata op het gebied van vraag en aanbod van toerisme en recreatie. We hebben aandacht voor de impact van de sector in brede zin, zowel economisch, ecologisch als sociaal-maatschappelijk, en bijbehorende relevante indicatoren.
  • We stimuleren vergelijkbare data doordat we met elkaar definities en standaarden opstellen en gebruiken.
  • We presenteren data begrijpelijk op een betrouwbare, vergelijkbare en zo actueel mogelijke wijze. We doen dit op een passende(open) wijze op verschillende niveaus (lokaal, regionaal, provinciaal, nationaal en internationaal) en delen en verbeteren onze methodieken waar mogelijk.
  • We werken binnen een breed netwerk op specifieke onderwerpen samen. We doen dit door afwisselend op specifieke vraagstukken de regierol te nemen en in projectgroepen met onze stakeholders samen te werken. We stellen duidelijke afspraken vast om relevante data te bepalen, financieren, verzamelen en verspreiden.
  • We sluiten aan bij de behoeften van de gebruikers (doelgroepen) van de data en financieren en organiseren de basisdata op een duurzame wijze.
  • We hebben een meerjarige focus en een lange termijn borging.

Basisdata op orde krijgen

De basisdata moet qua vraag inzicht geven in aantallen verblijfstoeristen in zowel reguliere als particuliere verhuuraccommodaties, het vakantiegedrag van Nederlanders, inzicht geven in internationaal bezoek aan Nederland en het vrijetijdsgedrag van Nederlanders. Inzicht in het recreatief en toeristisch aanbod hoort ook bij de basisdata. In de strategie is ook ruim aandacht voor innovatie door nieuwe dataverzamelingstechnieken en datapilots. Deze basisdata geeft in combinatie met andere bestaande databronnen zoals de Tourism Satellite Account, de Leefbaarometer of de Leefstijlvinder een kijk op de brede impact van toerisme, zowel op economisch, ecologisch als sociaal-maatschappelijk vlak. Aangezien maar voor een deel van de basisdata een wettelijke grondslag bestaat is het noodzakelijk om voor het resterende deel een meerjarige gezamenlijke financiering af te spreken.

Aan de slag

De strategie geeft de komende jaren richting aan het databeleid en de uitvoering daarvan binnen de toerisme- en recreatiesector. Voor de LDA is een kernrol in de uitvoering voorzien als het platform waarin de beschikbare data en inzichten over toerisme en recreatie van, naar en in Nederland wordt samengebracht, gedeeld en waar nodig versterkt. Het is  volgens de LDA belangrijk dat we met elkaar vanuit de strategische lijnen naar concrete acties komen. "We doen daarom een oproep aan alle netwerkleden van de LDA om de handschoen op te pakken en vanuit het geschetste gedachtengoed waar mogelijk keuzes te maken binnen eigen werkprogramma’s en planvorming.”

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/download/nationale-datastrategie-lda.htm?disposition=inline
Trefwoorden: beleid, onderzoek, data

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...