Geplaatst op: 02-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

CORPUS werkt samen met Oogfonds

CORPUS werkt samen met Oogfonds
Wikke. Foto: CORPUS

Het Oogfonds en educatieve attractie CORPUS, het interactieve reisavontuur door het menselijk lichaam, bundelen hun krachten om het onderzoek naar erfelijke oogziekten mogelijk te maken.


De samenwerking zal de financiering van het onderzoek van Dr. Jan Wijnholds (biochemicus en universitair hoofddocent) en zijn onderzoeksteam aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) hopelijk versnellen, met als doel het voorkomen van blindheid veroorzaakt door de ziekte van Leber en andere erfelijke oogziekten.


Op 11-jarige leeftijd ontdekte Wikke dat hij met zijn linkeroog nauwelijks kon zien. Na verschillende onderzoeken werd de ziekte van Leber vermoed. De definitieve diagnose leidde tot intense emoties en een moeilijke periode voor het hele gezin. Het leven van Wikke veranderde drastisch. Hij moest snel leren omgaan met de hulpmiddelen en kon niet langer deelnemen aan activiteiten zoals voetballen.


Wikke en zijn verhaal zullen de komende tijd op diverse manieren zichtbaar zijn in Corpus. Algemeen directeur van CORPUS, Hanneke Hansen, over het belang van deze samenwerking: "Bij CORPUS laten we zien hoe uniek het menselijk lichaam is, en ook in de situatie van patiënten zoals Wikke, blijft dat unieke karakter behouden.” Wikke (15) deelt zijn persoonlijke ervaring: "Ik kan nergens zelfstandig heen. Dat vind ik het ergst.” Hansen: "We hebben diep respect voor Wikke en zijn vastberadenheid om zijn persoonlijke situatie aan te grijpen om anderen en toekomstige generaties te helpen. Daarom zetten wij ons graag in, zodat dit onderzoek van start kan gaan.”


Toekomst zonder erfelijke blindheid

Met goede onderzoeksresultaten van dr. Wijnholds kunnen er over een jaar of 7 klinische studies starten in samenwerking met het Oogziekenhuis Rotterdam. Dit om de DNA-reparatietechniek ook te vertalen naar een veilige toepassing bij mensen. Wijnholds is optimistisch. "Ik draai al een tijdje mee als wetenschapper. Deze technieken zijn echt heel erg kansrijk. Ik geloof erin dat we in de toekomst een manier vinden om blindheid te voorkomen bij de ziekte van Leber. We moeten dit gewoon zo hard mogelijk proberen voor al die patiënten.”

 

Trefwoorden: attractie, educatie, goed doel, samenwerking

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...