Geplaatst op: 21-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Veluwe in 2023 sterkste merk

Veluwe in 2023 sterkste merk
Ocean in Koninklijke Burgers’ Zoo.


De Veluwe is op dit moment het sterkste streekmerk van Nederland, gevolgd door Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied. Bij de vorige versie van dit onderzoek was de zuidelijkste regio van Nederland nog de koploper. De attracties bepalen sterk de merkbekendheid.

Dit blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy - in opdracht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (Toerisme VAN) - onder de 100 grootste gemeenten, bekendste streken en provincies. Hoe zit een sterk merk in elkaar volgens de onderzoekers?

Een sterk streekmerk kenmerkt zich door een hoge naamsbekendheid, waardering en gevoel van verbinding. Het zijn allemaal factoren waar de Veluwe in het onderzoek hoog op scoort, meldt destinatieorganisatie Toerisme VAN.

Reinou de Haan, Merkleider Veluwe bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "De afgelopen jaren hebben we - samen met gemeenten, ondernemers en terreinbeherende organisaties - hard gewerkt aan het versterken van het merk Veluwe. Met inzet van strategische campagnes en marketingactiviteiten zetten we ons in voor een duurzame bezoekerseconomie en een sterk streekmerk. Het is mooi om te zien dat deze inzet loont. En van de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van de veelzijdige Veluwe profiteert de hele regio.”


Helft wil terug

Zo kent vrijwel iedere 18-plusser de regio en geven zij het de hoogste waardering van alle Nederlandse streken, gevolgd door het Waddenzeegebied en de Veluwezoom. Bijna de helft geeft aan de streek nog eens te willen bezoeken.

 

Concurreren met eilanden Texel en Bonaire

‘Uniek, sympathiek, actief en ruig’ wordt de Veluwe genoemd en geroemd om de mooie natuur en goede wandel- en fietsmogelijkheden. Voor jongeren geldt hetzelfde; zij kennen de Veluwe ook om de natuurschoonheid, met daarnaast de vele vakantiemogelijkheden en sfeer. De hoogste waardering kent deze groep toe aan Texel, Bonaire en op de derde plek de Veluwe. De Veluwe is het geliefdst bij mensen met een modaal inkomen, gepensioneerden, hoger opgeleiden, parttime werkers en 55-plussers. De Veluwe is groot, en dan komt de vraag op welke attracties worden vooral genoemd.

 

2x top 5 sterkste Veluwse merken

  1. Volgens inwoners van Gelderland zijn Koninklijke Burgers' Zoo, Apenheul, Het Nationale Park De Hoge Veluwe, Nederlands Openluchtmuseum en Dolfinarium de sterkste merken op de Veluwe.
  2. Ondervraagden buiten de provinciale grenzen noemen Paleis Het Loo, Apenheul, Kröller-Müller Museum, GelreDome en Open Monumentendag.


Algemeen directeur Alex van Hooff van Koninklijke Burgers’ Zoo: "We voelen ons zeer vereerd met deze uitverkiezing. Wat het extra mooi maakt, is dat deze waardering door de inwoners van de provincie Gelderland zelf is uitgesproken. Als park voelen we ons zeer betrokken bij onze regio.”

 

Onderzoek

Aan het onderzoek, het Steden & Streken Merkenonderzoek 2022, deden 11.929 respondenten mee van 18 jaar en ouder.


Trefwoorden: merk, regio, dmo, Veluwe, Limburg, attractie

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...