Geplaatst op: 21-11-2022
Publicatie: R&T 2022-4

Wie laat water omhoog stromen?

Wie laat water omhoog stromen?
Afbeelding van Martin Str via Pixabay

Toerisme is lange tijd beschouwd als een fenomeen dat bestemmingen vooral overkwam. Toeristen werden met marketingcampagnes van DMO’s en ondernemers wel naar de bestemming ‘gelokt’ maar als er dan te veel kwamen, werden al snel de handen in de lucht gestoken. Tot groot ongenoegen van de bewoners die hun mooie stad of bestemming overlopen zagen met een sterk verminderde leefbaarheid tot gevolg. We hadden een kraan opengezet, het water stroomde ons over de voeten maar het dichtdraaien van de kraan, laat staan water terug laten stromen, bleek nog heel erg lastig.

In de loop der jaren waren we expert geworden in het aantrekken van toeristen maar kennis over het indammen van toerisme of het verleggen van stromen toeristen stond nog in de kinderschoenen. Toch kunnen we uit twee recente onderzoeken hoop putten. En dat is goed nieuws voor de toeristische sector, die in haar Perspectief 2030 ‘spreiden door verleiden’ als belangrijk speerpunt heeft opgenomen.

De kraan dichtdraaien door bijvoorbeeld het beperken van nieuwe overnachtingscapaciteit vergt een lange adem en beperkt hoogstens de groei. En voor het beprijzen van een bezoek aan de openbare ruimte hebben bijna alle bestuurders koudwatervrees. En zo denderde de groei ook autonoom, zonder marketinginspanningen, voort. De laatste jaren ernstig gedecimeerd door de pandemie maar het is de verwachting dat de onweerstaanbare drang van mensen om te reizen en te ontdekken weer snel op niveau zal komen. En tsja, met dat ontdekken valt het natuurlijk wel mee als vele miljoenen je al zijn voorgegaan in de pittoreske maar overvolle straatjes en must-see attracties. Toch willen we allemaal de Dam, Kinderdijk en Giethoorn van onze ondekkingsbucketlist afstrepen.

Maar staan we dan nog steeds met lege handen als het gaat om het beteugelen van die massa’s? Zeker niet. In Nederland hebben onderzoekers van CELTH onder de vlag van het Data & Development Lab Destinatie Nederland de handschoen opgepakt en zijn met innovatieve tools en meetinstrumenten aan de slag gegaan. Kort en goed is de conclusie dat toeristen zich heel goed laten sturen, daarbij een net zo leuke vakantie hebben en bereid zijn te betalen voor minder drukte. Aan die conclusies liggen twee studies ten grondslag.

In de eerste studie zijn verblijfsgasten in Overijssel met hun toestemming in de vakantieregio gevolgd. Voor, tijdens en na hun vakantie deden ze verslag van vakantie-ervaring, vakantie-waardering en hun levenskwaliteit. Ze werden in vier groepen verdeeld die via een app op een kaart of een persoonlijke conversatie of ervaringsgestuurde (de populaire attracties) of beleidsgestuurde (de alternatieve attracties) informatie kregen voorgeschoteld. Het bleek dat iedereen een fijne vakantie had gehad. Voor de vakantie-ervaring maakt het dus niet uit of mensen toeristische hotspots bezoeken of andere, minder populaire attracties. Verder bleek dat toeristen die beleidsgestuurde informatie ontvingen daadwerkelijk minder aanwezig waren bij toeristische hotspots. Voor DMO’s biedt het onderzoek tal van aanknopingspunten om hun communicatie zodanig in te richten dat zij sturing kunnen geven aan de beleidsdoelen van hun stad of regio.

In een tweede studie gingen de onderzoekers nog een stapje verder en vonden ze dat er een optimale drukte voor toeristen bestaat, ze bereid zijn daarvoor te betalen en ze zich willen laten sturen door informatie. De respondenten kregen in het Experience Lab via een VR-bril 360-gradenbeelden van drukke plekken te zien. De emotionele respons werd gemeten via een EEG en de mogelijke gedragsverandering met een vragenlijst. Overall conclusie is dat toeristen te drukke plekken, maar ook compleet lege plekken, niet fijn vinden. Daarbij is zowel de intensiteit van de drukte als de afstand tot anderen van belang. Andere belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een ruime meerderheid van de toeristen bereid is om een fee te betalen als een plek daardoor een optimale drukte heeft. Voor de meeste respondenten is dan 5 euro een acceptabel bedrag. Ook het sturen van toeristen blijkt effectief: een meerderheid past zijn reisplannen aan als ze voorafgaand aan de trip reisinformatie krijgen over de drukte ter plaatse. De meeste daarvan gaan nog steeds naar dezelfde stad maar bezoeken dan minder drukke locaties of passen hun planning aan. Anderen kiezen daadwerkelijk een andere bestemming of een andere reisperiode. Als ze eenmaal op de bestemming zijn, laten ze zich sturen met realtime drukte-informatie door bijvoorbeeld hun schema aan te passen of drukke locaties te vermijden.

Het lijkt ongelooflijk maar we zijn, zo blijkt uit deze experimenten, in staat om water omhoog te laten stromen of op zijn minst de stroom te verleggen. Nu de wetenschap haar steentje heeft bijgedragen is het aan overheden om in samenwerking met de bestemmingsexperts, de DMO’s & CMO’s, deze experimenten in de praktijk toe te passen. De onderzoekers van CELTH staan in ieder geval klaar om deze acties te monitoren. Want onderzoek en meten stopt nooit. Ook niet als je water omhoog kan laten stromen.

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...