Geplaatst op: 01-11-2020
Auteur: Misael Bergman & Karel Werdler
Inholland University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2019-2

Narco toerisme in Medellin als toeristisch product

Narco toerisme in Medellin als toeristisch product
Afbeelding van Ulises Casaraz via Pixabay
Na een periode vol geweld en het verlies van vele mensenlevens lijken Colombia en de stad Medellin zich langzamerhand te onttrekken aan hun negatieve imago. Maar dat laat onverlet dat het duistere verleden nog wel degelijk aanwezig is en door sommige toeristen juist gezocht wordt. Dit kan mede het gevolg zijn van de succesvolle Netflix-series zoals Narcos waarin een prominente rol is weggelegd voor Pablo Escobar als de belangrijkste handelaar in cocaïne. Dit onderzoek richt zich echter niet op de bezoekers, maar juist op de lokale bevolking en in het bijzonder op twee partijen die ten opzichte van het fenomeen narco-tourism een andere positie innemen. Aan de ene kant zijn dat ondernemers die tours aanbieden waarin de focus vaak gericht is op de meer extravagante levensstijl van de misdadigers, aan de andere kant is daar de lokale overheid die eigenlijk liever een ander verhaal vertelt dat meer gericht is op de slachtoffers van het conflict. 

Het onderzoek werd in het voorjaar en de zomer van 2019 uitgevoerd in Medellin en richtte zich op de problematiek rondom het aanbod van de zogenaamde Narco-Tours. Meer specifiek was het gericht op de houding van verschillende partijen ten opzichte van dergelijke tours, hun mogelijke belangen en de verhaallijnen (narratives). Het succes van dergelijke tours bij vooral buitenlandse bezoekers heeft bij het bestuur van de stad geleid tot een aantal vragen. Zoals : Hoe kunnen de verschillende belanghebbenden bij de tours samenwerken? Wat moet men vertellen over Pablo Escobar? Hoe kunnen de tours respectvol worden uitgevoerd ten aanzien van de slachtoffers en in het bijzonder als die tours worden georganiseerd door voormalige leden van het drugs-kartel?  En wie heeft het recht om bepaalde verhalen te vertellen? Tot op heden is de houding van het stadsbestuur ten opzichte van de tours negatief en gaat men zelfs over tot het verwijderen van het overgebleven ‘narco-erfgoed’. Dit leidde tot grote verontwaardiging bij de organisatoren van dergelijke excursies die hun voornaamste product dreigen te verliezen. Ook de slachtoffers van het conflict zijn schijnbaar niet tevreden met de huidige gang van zaken, zij voelen zich tekort gedaan en niet gehoord. Het huidige conflict tussen alle betrokken partijen was voor het gemeentebestuur de aanleiding om dit onderzoek te laten uitvoeren. 

Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat de toeristische autoriteiten, waaronder het gemeentebestuur, een negatieve houding tonen ten opzichte van het aanbod van de narco-tours omdat die te weinig respect tonen voor de slachtoffers en het foute en misdadige imago van Medellin eerder bevestigen en ten gelde maken op een moment dat de stad zich juist wil laten voorstaan op zijn positieve transformatie. De touroperators aan de andere kant stellen zich juist defensief op en benadrukken dat het aanbod tegemoet komt aan de wensen en verwachtingen van de toeristen. Daarnaast blijken de tours op social media en review-sites veel genoemd als één van de best verkopende toeristische producten van de stad. De slachtoffers van de narco-oorlog tonen over het algemeen desinteresse en vinden over het algemeen dat de huidige tours te weinig respect tonen voor hun lijden tijdens die periode. Volgens hen zou dat in positieve zin veranderd kunnen worden door juist de slachtoffers als gidsen in te zetten in plaats van voormalige kartelleden en de focus meer te richten op het onrecht dan op het snelle geld en de verering van misdadigers.

Uiteindelijk blijkt dat Medellin nog een lange weg te gaan heeft als het gaat om het verwerken van het recente verleden en het aanbod van narco-tours opent wonden die nog niet geheeld zijn. Misschien moet men zich hier dan ook wel afvragen of het niet te vroeg is om het recente en gewelddadige verleden als toeristisch product aan te bieden.

Volledig rapport : Re-telling the violent past of Medellin through tourism, the case of narco-tours. Bachelor thesis Inholland.
Opdrachtgever : Alcaldia de Medellin, subsecretario de turismo.En met veel dank aan Anne Marie van Broeck!
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, speciaal toerisme, Colombia

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...