Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

Archeo Route Limburg wordt netwerk met 16 extra belevingsplekken

Archeo Route Limburg wordt netwerk met 16 extra belevingsplekken
Foto: Limburg Marketing

De Archeo Route Limburg laat de bezoeker verhalen ontdekken achter archeologische vondsten in Limburg. Via de app Archeo Route Limburg laat een archeoloog zien wat zich in de geschiedenis op diverse plekken in Limburg allemaal heeft afgespeeld. De route wordt een breed netwerk nu nog 16 locaties worden toegevoegd.

Het project is een initiatief van de provincie Limburg met Limburg Marketing als uitvoerder. Op dit moment zijn er al 12 Archeo Route Limburg locaties, waar archeologische verhalen via mixed reality worden verteld. In de tweede helft van 2019 wordt de Archeo Route Limburg uitgebreid met nog zeker zestien nieuwe hotspots.


Herkenbare locatie en herkenbaar spel

Een vindplaats wordt gekenmerkt door een ruim 2 meter hoge cortenstalen speer. Elke locatie heeft een eigen kenmerk of symbool, dat via een spel (ArcheoGo) kan worden verzameld. Voor het einde van het jaar komen er nog eens minimaal 16 nieuwe archeologische belevingsplekken bij. De gemeente Weert krijgt twee extra locaties. Dit betekent, dat er voor eind van dit jaar ten minste 30 Archeo Route Limburg belevingsplekken zijn.


Rijke Limburgse geschiedenis

Daarmee is het einde nog niet in zicht. De rijke Limburgse geschiedenis is immers een onuitputtelijke bron voor archeologen. Er liggen op dit moment dan ook alweer nieuwe opdrachten voor uitbreiding ná deze 30 locaties. Daarnaast bestudeert een aantal Limburgse gemeentes met welke verhalen zij wellicht kunnen deelnemen aan de Archeo Route Limburg.


Naar provinciale route

Het project staat niet alleen open voor overheden. Ook voor andere organisaties die met archeologische verhalen willen aansluiten bij de Archeo Route Limburg is subsidie beschikbaar. Iedere deelnemende locatie profiteert van de bekendheid van het project, nu en wellicht nog meer in de toekomst. Vanaf de 2e helft van 2019 worden de beschikbare marketingmiddelen voor dit project nog intensiever ingezet. De Archeo Route Limburg biedt dan voldoende locaties voor een afwisselende, volwaardige provinciale route.

Trefwoorden: route, geschiedenis, beleving, fietsen, wandelen, educatie, cultuur

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...