Geplaatst op: 01-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Laat u verrassen, doe de Riksja Vakantietest

Laat u verrassen, doe de Riksja Vakantietest

Ik roep het al jaren. De manier waarop wij in de sector ons product aan de man brengen is, zoooo ouderwets. We blijven maar volharden in het aanbieden van huisjes, hotels, vliegtuigen en bestemmingen. Natuurlijk zijn er mensen die per se in een huisje van Center Parcs een korte vakantie willen doorbrengen of mensen die kost wat kost in januari naar Tenerife willen. Maar er zijn ook hele volksstammen die gewoon op vakantie willen en met een ervaring rijker weer naar huis willen gaan. Die maakt het niet uit waar ze naar toe gaan en in welke accommodatie ze overnachten. Ze willen wat meemaken, daar gaat het om!


Dat hebben ze bij Riksja Travel goed begrepen. Natuurlijk ook daar de traditionele inrichting, want loslaten van het vertrouwde is lastig maar ze hebben ook een reistest. Een beetje op de website verstopt maar daarmee kun je ontdekken wat voor een reiziger je bent en welke bestemming bij je past. In twaalf leuke vragen wordt je door de test geleid met werkelijk verrassende resultaten. Zo ben ik een avontuurlijke smulpaap en zijn mijn favoriete vakantielanden Equator, Cambodja en Vietnam.


Het sterke aan de test is dat mij niet is gevraagd naar welke landen ik graag op vakantie ga. Want dan hadden we eerder een Europees lijstje gehad. Nee, uit mijn antwoorden heeft Riksja gedestilleerd welke bestemmingen het best bij mij passen. Natuurlijk met een link naar het aanbod van Riksja maar de resultaten zijn opmerkelijk en zetten me wel aan het denken. Ook voor de Nederlandse bevolking zijn de resultaten opmerkelijk want die wil, ook al weten ze het nog niet, het liefst naar Marokko, Equator of Thailand op vakantie.



Natuurlijk is er op het onderzoek heel wat af te dingen want de wijze waarop de respondenten zijn geworven (de bezoekers van sites van Riksja Travel, Columbus Magazine, Reishonger, Travelvalley, De Wereld in 27 Vakantiedagen en o.a. Azie.nl en Afrika.nl) kunnen geen representatief beeld van de Nederlandse bevolking geven. Daar kunnen zelfs 14.000 respondenten niets aan doen. Het is zelfs de vraag of we uitspraken kunnen doen over de Nederlandse verre reiziger. Je kunt hoogstens spreken over de vakantievoorkeuren van de bezoekers van deze websites die bereid waren de vragenlijst in te vullen.


Toch heeft Riksja naast het presenteren van verrassende vakantielanden, nog iets interessants gedaan. Uit de vragen hebben ze 14 verre vakantietypen ontwikkeld en die wil ik u niet onthouden. Neemt u vooral de percentages met een ‘korreltje zout’ en doe uw voordeel met de profielen want die zijn zeker interessant. Ga ik op zoek naar de overige 12% smulpapen.


De 14 typen vakantiegangers


1. Ontdekkingsreiziger – 21%

Kiest voor individuele keuzevrijheid en verkent de bestemming het liefst met een eigen reisboekje


2. Freek in het wild – 15%

Ultieme natuurliefhebber die het liefst midden in de jungle slaapt


3. VIP – 15%

Gaat graag comfortabel en relaxt op reis, en kiest daarbij voor een bungalow en een ritje op de Vespa


4. Smulpaap – 12%

Ruilt op reis Westers eten in voor een snelle hap op straat


5. Survivor – 8%

Hyperactieve reiziger die continu op weg is om als Livingstone door het land te trekken


6. Local Hero – 6%

Cultuurgericht en verkiest lokale ontmoetingen boven het genieten van een weids uitzicht


7. Reisplanner – 5%

Gaat graag met een gids op pad, en kiest het liefst voor georganiseerde reizen


8. Indiaan – 4%

Wil de lokale wereld ontdekken door echte ervaringen op te doen, bijvoorbeeld door het meehelpen op een plantage


9. Marco Polo – 3%

Gaat voor hoe primitiever hoe beter, slaapt in een bergdorp en gaat voor een ontmoeting met een blaaspijpjager


10. Westerling – 3%

Reist vooral om langs de highlights van een bestemming te gaan


11. Chiller – 2%

Relaxte reiziger die kiest voor een ontspannende eilandhoptour of hangen in de hangmat


12. Citytripper – 2%

Reist vooral naar Westerse bestemmingen en kiest voor bruisende steden


13. Easytarier – 2%

Ontdekt graag de culinaire tradities van de bestemming en kiest daarbij de exotische menukaart


14. Columbus – 2%

Avontuurlijke reiziger die z’n grenzen verlegt; slaapt in een homestay of maakt een meerdaagse trekking door de Himalaya.


Doe zelf de test: http://reistest.riksjatravel.nl/

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, verre reizen

||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.