Geplaatst op: 06-09-2019
Auteur: Willem-Jan Brabers

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Afbeelding van yvettebjanssen via Pixabay

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal besteden. Veel verschillende acties spelen hier op in om de consument zoveel mogelijk te verleiden voor een dagje uit. Uitjes worden daarentegen kritischer over de acties waar ze aan mee willen doen. We zien dan ook dat er nog vaak misvattingen worden gemaakt om deze uitjes aan te kunnen sluiten.


"De afgelopen vijf jaar is de toegangsprijs voor dagjes uit gemiddeld met 14 procent gestegen”. Deze cijfers maakte het CBS recent bekend en hebben het nieuws flink aangewakkerd. Met de vele investeringen die zijn gedaan door de dagattracties om de kwaliteit te behouden en de meegerekende crisis van 5 jaar geleden, komt deze stijging natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Wordt het tijd dat ook Nederland gaat betalen voor een kwalitatief dagje uit?  

De toekomst voor dagattracties


Een kwalitatief dagje uit in Nederland is in vergelijking met een dagje pretpark in het buitenland nog steeds niet te vergelijken qua prijs. Waar €115 voor een dag Magic Kingdom in Walt Disney World Resort in Orlando heel normaal wordt gevonden in Amerika, kunnen we in Nederland nog steeds voor ‘slechts’ €42 naar de Wonderen Wereld van de Efteling. 


Maar doordat consumenten steeds meer behoefte hebben aan een totale beleving, wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om deze dagjes uit aan te bieden aan hun klanten of leden. Het is dan ook niet voor niets dat openbare acties zoals een lezersactie in de krant of online websites tegen elkaar blijven concurreren om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Om zowel de kwaliteit van een parkbezoek als de klantwaarde te behouden, zullen wederverkopers van tickets hun proposities anders in moeten gaan steken. Hierbij zien we dat er nog veel misvattingen worden gemaakt bij het opzetten van acties met dagattracties.

Misvatting 1: In het laagseizoen (winter) wordt alle dagrecreatie minder bezocht


In de winter sluiten diverse parken hun deuren en wordt het rustiger bij dierentuinen en attractieparken. De winter wordt neergezet als een rustige periode, terwijl dit juist voor anderen het hoogseizoen is. Het onderzoek van Marktdata beschrijft dat maar liefst 10,2% van het jaarlijkse zoekvolume voor musea wordt gerealiseerd in februari en gedurende het jaar een stabiel zoekvolume heeft (27.100). De winter is dus geen rustige periode, maar een verschuiving van de interesse van de consument. Kortom, het laagseizoen is bijna voorbij en het hoogseizoen moet nog komen! 



Misvatting 2: Bedrijven in de dagrecreatie willen altijd aan kortingsacties meedoen.


Door mee te doen aan een campagne wordt er voor een dagattractie zichtbaarheid gegeneerd en worden er meer potentiële bezoekers bereikt. Toch hoeft deze communicatie het niet altijd gepaard te gaan met het weggeven van korting. Door de vele acties die in de markt gezet worden, worden uitjes juist veel kritischer in hun deelname en zullen een sterker standpunt aannemen om minder korting te geven. Voor parken die het hele jaar open zijn, zoals de Efteling, is het bijvoorbeeld belangrijker om hun drukte te managen aan de hand van marketingactiviteiten. De woordvoerder van de Efteling legde dit vorig jaar nog uit aan RTL Nieuws: "In de periode dat mensen al denken aan een dagje uit, hoeven we een stuk minder reclame te maken. We passen onze marketing dus aan per seizoen. Op onze site staat ook een kalender met de verwachte drukte. Zo proberen we bezoekers op rustigere momenten naar de Efteling te krijgen."

Misvatting 3: Een uitje wil zoveel mogelijk worden gecommuniceerd (open vs. gesloten)


Zoals bij punt 2 besproken worden veel dagattracties kritischer op de acties die lopen in de markt. Door in het openbaar kortingen te communiceren daalt de prijsperceptie van een ticket en zullen consumenten wachten tot de volgende kortingsactie. Daarom wordt het aantrekkelijker om de dagattracties te communiceren binnen gesloten platformen. Dit is voor zowel de bedrijven als de uitjes interessant omdat het dan vaak om een exclusieve promotie gaat die alleen voor loyale klanten bedoeld is. De campagne wordt vaak alleen intern gecommuniceerd en door consumenten gekoppeld aan een merk i.p.v. aan een openbare kortingsactie. 


Deze blog wordt u aangeboden door:  www.ticketsplus.nl

||| Nieuws |||

11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.
10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
10/12/25
KLM verbouwt Embraer 195-2
Op 6 december is de eerste vernieuwde Embraer 195-2 van KLM Cityhopper ingezet op de vlucht naar Porto. Alle 22 Embraer 195-2’s krijgen 4 extra stoelen in de Economy Class. Zo kan KLM Cityhopper meer passagiers vervoeren en daarmee meer inkomsten genereren.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.