Geplaatst op: 15-02-2019
Auteur: Marc Gerlings

Vragen over chroom 6 blootstelling monteurs Regional Jet Center KLM/Martinair

Vragen over chroom 6 blootstelling monteurs Regional Jet Center KLM/Martinair

Vakbond FNV eist dat het Regional Jet Center (RJC) op Schiphol onmiddellijk openheid geeft over eventuele blootstelling van werknemers aan het kankerverwekkende chroom 6. Monteurs van het RJC onderhouden, schuren en verven vliegtuigen van onder meer KLM Cityhopper en Martinair. Zeer recent zijn de vakbonden vertrouwelijk geïnformeerd over een oud rapport uit 2016 met bevindingen, meetresultaten en aanbevelingen rond blootstelling aan chroom 6.


Silvia Kaas, bestuurder FNV Metaal: "De gezondheid van werknemers staat voorop en daar is RJC verantwoordelijk voor. Als het bedrijf weet dat er met een kankerverwekkende stof is gewerkt, moet snel en adequaat gehandeld worden. Openheid naar eigen monteurs is daarbij van het grootste belang. Daarom roepen wij nu de directie op hun verantwoordelijkheid te nemen en zelf het rapport en hun plannen over de aanpak van chroom 6 kenbaar te maken."


Vertrouwelijk mee omgaan
Enkele weken geleden werd de FNV ingelicht over het bestaan van een rapport over de blootstelling aan chroom 6 bij het onderhoudswerk vanaf 2013. Het rapport zelf dateert van oktober 2016. De FNV kreeg het rapport onder de voorwaarde om er vertrouwelijk mee om te gaan. De FNV ziet chroomblootstelling echter als een misstand, die moet worden gemeld. De directie van RJC heeft volgens de FNV inmiddels echter voldoende tijd gehad om met een duidelijk plan te komen over blootstelling aan chroom 6. Ook moet er een diepgaand onderzoek komen naar de blootstelling in het verleden bij het Regionale Jet Center, aldus de FNV.


Openheid
Kaas: "De monteurs moeten weten waar ze aan zijn blootgesteld. Het gaat om hun gezondheid en informatie daarover kan niet eindeloos in tijd worden gerekt. Sinds 2016 zijn de resultaten uit het rapport blijkbaar binnen de organisatie bekend, maar niet verder besproken. Wij zijn niet voornemens zaken ‘onder de pet’ te houden, dat kan van ons in redelijkheid niet gevraagd worden. Als de directie zijn eigen monteurs niet binnen enkele dagen inlicht, dan maken wij het rapport bekend ondanks gevraagde vertrouwelijkheid. Dat voornemen hebben we overigens deze week nog gemeld aan de directie, maar ook die melding heeft niet tot directe actie geleid richting monteurs."

Trefwoorden: vliegen, vliegtuig, onderhoud, chroom 6
    

||| Blogs |||

24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/07/19
Exclusief voor leden
easyJet: derde kwartaal 2019 in lijn met verwachting
CEO Johan Lundgrun: "easyJet’s resultaten in het derde kwartaal waren robuust en, ondanks lastiger...
18/07/19
Exclusief voor leden
Verstedelijking dwingt Rotterdam tot nieuwe keuzes
Wethouder Bas Kurvers schuift vier ontwikkelgebieden naar voren. Daar komen veel leisure ontwikkelingen bij.
18/07/19
Exclusief voor leden
Kapitaalinjectie voor Thomas Cook
Thomas Cook krijgt een kapitaasinjectie van 750 miljoen Britse pond. Het reisbedrijf heeft daarover ...
15/07/19
Aandeel luchtvaart in CO2-uitstoot groeit
Deskundigen signaleren al jaren dat het aandeel van de luchtvaart in de wereldwijde CO2-uitstoot groeit. Dat komt omdat in andere branches de uitstoot terugloopt en die in de luchtvaart juist groeit.
15/07/19
Eindhoven Airport heeft voorkeur voor geluidsnorm in plaats van vliegbewegingen
Eindhoven Airport steunt het principe voor een geluidreductie als voorwaarde voor duurzame en gematigde ontwikkeling.
12/07/19
Populairste destinaties zomer 2019 gemeten in verkoop vliegtickets
Voor het tweede jaar op rij zijn Barcelona (Europa) en Bangkok (wereldwijd) de populairste vakantie...
12/07/19
Exclusief voor leden
Vakbond: KLM neemt personeel niet serieus
Het cao-overleg tussen KLM en de vakbonden is gisteravond gestopt. KLM bood niet meer dan een struc...
11/07/19
TUI en Le Champion samen verder in sportreizen
Sportorganisatie Le Champion en reisorganisator TUI Sports gaan samenwerken om bijzondere sportreize...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk