Geplaatst op: 29-11-2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016
Eind november is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 verschenen. Op deze pagina treft u de informatie aan waar in het rapport naar wordt verwezen. Meer weten over de inhoud? We hebben hier alles voor u op een rijtje gezet.

Artikelen
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd heeft volop in de publiciteit gestaan. Een overzicht van de artikelen op ons eigen platform:

Correcties
  • Op pagina 143 staat bij de laatste bullet: Het aantal overnachtingen door binnenlandse en buitenlandse toeristen in geregistreerde logiesaccommodaties groeide in Europa (EU-28) in 2015 met 3,5 procent naar 28 miljard overnachtingen. Dat moet zijn 2,8 miljard overnachtingen.

Gebruikte literatuur Capita Selecta

Kust, Gezondheid en Toerisme   
Dr. Mathilde Matthijsse
Prof. Dr. Olaf Timmermans

  • Kruizinga, P. (2015). Developments in Zeeland. Wellness in Zeeland. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Timmermans, O. (2015). Inaugurale rede Lector Healthy Region. Crossing over to a healthy region. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Gemeente Veere (2016) Stimuleringsprogramma gezondheidstoerisme Veere 2016-2018.
  • Timmermans, Marijs, Bijl, Tempelman (2016) Gezondheidstoerisme in Zeeland; Zeeland als gezonde regio door de ogen van de gast. Vlissingen: Kenniscentrum Kusttoerisme en Lectoraat Healthy Region.
  • Wheeler, B. W., White, M., Stahl-Timmins, W., & Depledge, M. H. (2012). Does living by the coast improve health and wellbeing? Health & Place, 18(5), 1198-2001. doi: 10.1016/j.healthplace.2012.06.015
Leven lang leren, vanzelfsprekend?
Werkgevers, werknemers en onderwijs werken aan excellente gastvrijheid
Margot Tempelman
Walter Roovers
Sjoerd Gehrels
  • Gehrels, S. en M.A. Altan (2015). Een verkenning van het Employer Branding concept voor de Nederlandse gastvrijheidssector.
  • Howe, N. & W. Strauss (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation.
  • Uitham, R. (2012). Generatie XYZ: wie zijn dat eigenlijk? In: Intermediair.

Een menselijk gezicht in elk onlinebericht?
Social media inzet en tone of voice
Corné Dijkmans

  • Burson-Marsteller. (2014, september 24). Corporate reputation: A global snapshot [blog]. Geraadpleegd van http://www.burson-marsteller.com/bm-blog/corporate-reputation-a-global-snapshot/
  • CBS. (2015, oktober 28). Twee derde van de bedrijven gebruikt nu sociale media [webpagina]. Geraadpleegd 18 augustus 2016, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/44/twee-derde-van-de-bedrijven-gebruikt-nu-sociale-media
  • De Graaff, X. L. M. (2015, augustus 18). Human voice versus corporate voice: Welke voice heeft de meeste invloed op de waardering van Facebookberichten? Geraadpleegd van http://theses.ubn.ru.nl/handle/123456789/293
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., & Beukeboom, C. J. (2015). A stage to engage: Social media use and corporate reputation. Tourism Management, 47, 58–67. http://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.09.005
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., Buyukcan-Tetik, A., & Beukeboom, C. J. (2015). Online conversation and corporate reputation: A two-wave longitudinal study on the effects of exposure to the social media activities of a highly interactive company. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(6), 632–648. http://doi.org/10.1111/jcc4.12132
  • Kelleher, T. (2009). Conversational voice, communicated commitment, and public relations outcomes in interactive online communication. Journal of Communication, 59(1), 172–188. http://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01410.x
  • Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. John Wiley and sons. Geraadpleegd van http://www.citeulike.org/group/1662/article/327279
  • Socialbakers. (2014, oktober). Socially devoted, the standard of customer care in social media. Geraadpleegd van http://sociallydevoted.socialbakers.com/

Quo vadis?
Businessmodellen voor duurzame waardecreatie

Frans Melissen

Lars Moratis

  • Bocken, N., Rana, P. en Short, S. (2015) Value mapping for sustainable business thinking. Journal of Industrial and Production Engineering, 32: 67-81.
  • Bocken, N., Short, S., Rana, P. en Evans, S. (2014) A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes. Journal of Cleaner Production, 65: 42-56.
  • Cochran, P. (2007) The evolution of corporate responsibility. Business Horizons, 50: 449-454.
  • Elkington, J. (1994) Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. London: Wiley.
  • Griskevicius, V., Cantú, S. en van Vugt, M. (2012) The evolutionary bases for sustainable behavior: Implications for marketing, policy, and social entrepreneurship. Journal of Public Policy & Marketing, 31: 115-128.
  • Porter, M. en Kramer, M. (2011) Creating shared value: How to reinvent capitalism – and unleash a new wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 89: 62-77.
  • Schaltegger, S., Lüdeke-Freund, F. en Hansen, E. (2011) Business cases for sustainability and the role of business model innovation: Developing a conceptual framework. Lüneberg: Centre for Sustainability Management.
  • Stubbs, W. en Cocklin, C. (2008) Conceptualizing a "Sustainability Business Model”. Organization & Environment, 21: 103-127.
  • Visser, W. (2011) The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. London: Wiley.

Toeristische druk op stedelijke bestemmingen
Het perspectief van bewoners

Dr. Albert Postma
Dr. Ko Koens

  • Kim, K. (2002). The effects of tourism impacts upon quality of life of residents in the community, Proefschrift. Virginia, USA: Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Koens, K., & Postma, A. (2016, in voorbereiding). Understanding and managing visitor pressure in urban tourism. A study into the nature and methods to manage visitor pressure. Breda/Leeuwarden/Vlissingen: CELTH.
  • Mill, R.C., & Morrison, A.M. (2002). The tourism system (4th ed.). Dubuque, Iowa, USA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Postma, A. & Schilder, A.K. (2007). Critical Impacts of Tourism; the case of Schiermonnikoog. In Casado-Diaz, M., Everett, S. en Wilson, J. (Eds.) Social and Cultural Change: Making Space(s) for Leisure and Tourism. Leisure Studies Association, LSA 99, Volume 4. Eastborne, UK: University of Brighton.
  • Postma, A. (2013). "When the tourists flew in”. Critical encounters in the development of tourism. Ph.D. thesis. University of Groningen, Faculty of Spatial Sciences.
  • Postma, A. (juni 2003). "Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism”. Keynote presentatie ATLAS 10th International Conference, Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism, Leeuwarden, juni 2003.
  • Postma, A. (maart 2015). "Overuse of city destinations. Limits and solutions”. Keynote ITB Futures Day, 3 maart 2015, Berlijn.
  • Reid, D. (2003). Tourism, globalization and development. London: Pluto Press.

Crossroads in Brabant - Life Changing Stories 40-45
Storytelling als verbinding van WOII-erfgoed

Moniek Hover
Juriaan van Waalwijk
Licia Calvi

  • Bal, M. (2009). Narratology. Introduction to the Theory of Narrative. Torronto: University of Toronto Press.
  • Chronis, A. (2012). Tourists as story-builders: Narrative construction at a heritage museum. Journal of Travel & Tourism Marketing, 444-459.
  • Hover, M. (2013). De Efteling als 'Verteller' van Sprookjes. Kaatsheuvel: Efteling Publishing.
  • Hover, M., & Vugts, O. (2013). Efteling en Sprookjesboom. Strorytelling tussen traditie en vernieuwing. In NRIT, Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd (pp. 272-275). Nieuwegein: NRIT Media.
  • Hover, M., Neveu, V., Seegers, C. & Van Waalwijk, J. (2016). Merkboek Crossroads. (Intern document).
  • Levy, U. (1997). Holocaust Survivor Ursula Levy Testimony. (M. Kaufman, Interviewer)
  • Lukas, S. (2013). The immersive worlds handbook. Designing theme parks and consumer spaces. New York: Focal Press.
  • McDonald, B. (2010). Invisible Ink. A pratical guide to building stories that resonate. Seattle: Libertary.
  • Nawijn, J., Isaac, R., Gridnevskiy, K., & Van Liempt, A. (2015). Holocaust concentration camp memorial sites: an exploratory study into expected emotional response. Current Issues in Tourism.
  • Philips, A. (2012). A Creator's Guide to Transmedia Storytelling. New York: McGraw Hill.
  • VPRO NTR (Director). (2016). Andere tijden. Alle kinderen op transport [Motion Picture].
  • Von Franz, M-L. (1996). The Interpretation of Fairy Tales. Boston: Shambala.
  • Woodside, A. G., & Megehee, C. M. (2010). Advancing Consumer Behaviour Theory in Tourism via Visual Narrative Art. International Journal of Tourism Research, 418-431.
  • http://www.maczekmuseum.nl/
  • http://www.nmkampvught.nl/
  • https://www.oorlogsmuseum.nl/
  • http://www.stichting18september.nl/
  • http://www.wingsofliberation.nl/



Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Reacties:

    • Nog geen reacties aanwezig.

    Plaats een reactie:

    Naam:Verplicht
    E-mailadres:Verplicht
    Bericht:Verplicht
     

    Reload Image


     
    Vacature

    ||| Blogs |||

    08/04/19
    2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
    2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
    18/03/19
    Een community voor marketingvraagstukken?
    Een community voor marketingvraagstukken?
    18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
    Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
    11/03/19
    Groots Denken!
    Groots Denken!
    11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
    Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
    14/02/19
    Iamst(erdam)upid
    Iamst(erdam)upid
    14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
    Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
    14/02/19
    Het belang van een organisatorisch eco-systeem
    Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    24/05/19
    Beste camperlocatie van 2019 ligt in Overijssel
    Camperaars kiezen Skop’nboer Erve Benneker in Overijssel tot Camperlocatie van het jaar 2019.
    24/05/19
    Exclusief voor leden
    Fietskoeriers veranderen hun businessmodel
    Fietskoeriers zoeken ook de platformstrategie op en bieden een breed dienstenpakket.
    23/05/19
    Natuurmonumenten en Landal GreenParks intensiveren samenwerking
    Landal GreenParks en Natuurmonumenten verdiepen en versterken hun succesvolle samenwerking rond het kinderprogramma OERRR en wilde bloemen.
    23/05/19
    Exclusief voor leden
    Verre reizenspecialist trekt Europa in
    Verre reizen specialist Better Places gaat nu ook reizen in Europa aanbieden. Ze willen daarmee de negatieve impact van verre reizen verminderen en laten zien dat Europa genoeg te bieden heeft voor een bijzonder hoofdvakantie.
    23/05/19
    Fietsaudiotour over Flevolandse Knardijk
    Deze hadden we nog niet gezien op de redactie. Een fietsaudiotour. Visit Flevoland heeft op de Knardijk de primeur.
    23/05/19
    Exclusief voor leden
    Speciale ouderenexcursies bij Staatsbosbeheer
    Ouderenfonds en Staatsbosbeheer gaan vanaf deze maand speciaal op ouderen toegesneden excursies in natuurgebieden over het hele land organiseren.
    23/05/19
    Exclusief voor leden
    Droomparken gaat Recreatieoord Enkhuizer Zand realiseren  
    Droomparken gaat Recreatieoord Enkhuizer Zand (REZ) herontwikkelen en neemt de plannen van ontwikkelingsmaatschappij OREZ over.
    22/05/19
    Trambaanfietsroute niet door beschermde natuurzones
    De ontwikkeling van de Trambaanfietsroute maakt duidelijk dat niet zomaar fietsroutes door bijzonde...
    Partners
    Breda University of Applied Sciences
    Initiatiefnemers
    NRIT Media
    Vrijetijdsnetwerk