Geplaatst op: 29-11-2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016
Eind november is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 verschenen. Op deze pagina treft u de informatie aan waar in het rapport naar wordt verwezen. Meer weten over de inhoud? We hebben hier alles voor u op een rijtje gezet.

Artikelen
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd heeft volop in de publiciteit gestaan. Een overzicht van de artikelen op ons eigen platform:

Correcties
  • Op pagina 143 staat bij de laatste bullet: Het aantal overnachtingen door binnenlandse en buitenlandse toeristen in geregistreerde logiesaccommodaties groeide in Europa (EU-28) in 2015 met 3,5 procent naar 28 miljard overnachtingen. Dat moet zijn 2,8 miljard overnachtingen.

Gebruikte literatuur Capita Selecta

Kust, Gezondheid en Toerisme   
Dr. Mathilde Matthijsse
Prof. Dr. Olaf Timmermans

  • Kruizinga, P. (2015). Developments in Zeeland. Wellness in Zeeland. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Timmermans, O. (2015). Inaugurale rede Lector Healthy Region. Crossing over to a healthy region. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Gemeente Veere (2016) Stimuleringsprogramma gezondheidstoerisme Veere 2016-2018.
  • Timmermans, Marijs, Bijl, Tempelman (2016) Gezondheidstoerisme in Zeeland; Zeeland als gezonde regio door de ogen van de gast. Vlissingen: Kenniscentrum Kusttoerisme en Lectoraat Healthy Region.
  • Wheeler, B. W., White, M., Stahl-Timmins, W., & Depledge, M. H. (2012). Does living by the coast improve health and wellbeing? Health & Place, 18(5), 1198-2001. doi: 10.1016/j.healthplace.2012.06.015
Leven lang leren, vanzelfsprekend?
Werkgevers, werknemers en onderwijs werken aan excellente gastvrijheid
Margot Tempelman
Walter Roovers
Sjoerd Gehrels
  • Gehrels, S. en M.A. Altan (2015). Een verkenning van het Employer Branding concept voor de Nederlandse gastvrijheidssector.
  • Howe, N. & W. Strauss (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation.
  • Uitham, R. (2012). Generatie XYZ: wie zijn dat eigenlijk? In: Intermediair.

Een menselijk gezicht in elk onlinebericht?
Social media inzet en tone of voice
Corné Dijkmans

  • Burson-Marsteller. (2014, september 24). Corporate reputation: A global snapshot [blog]. Geraadpleegd van http://www.burson-marsteller.com/bm-blog/corporate-reputation-a-global-snapshot/
  • CBS. (2015, oktober 28). Twee derde van de bedrijven gebruikt nu sociale media [webpagina]. Geraadpleegd 18 augustus 2016, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/44/twee-derde-van-de-bedrijven-gebruikt-nu-sociale-media
  • De Graaff, X. L. M. (2015, augustus 18). Human voice versus corporate voice: Welke voice heeft de meeste invloed op de waardering van Facebookberichten? Geraadpleegd van http://theses.ubn.ru.nl/handle/123456789/293
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., & Beukeboom, C. J. (2015). A stage to engage: Social media use and corporate reputation. Tourism Management, 47, 58–67. http://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.09.005
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., Buyukcan-Tetik, A., & Beukeboom, C. J. (2015). Online conversation and corporate reputation: A two-wave longitudinal study on the effects of exposure to the social media activities of a highly interactive company. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(6), 632–648. http://doi.org/10.1111/jcc4.12132
  • Kelleher, T. (2009). Conversational voice, communicated commitment, and public relations outcomes in interactive online communication. Journal of Communication, 59(1), 172–188. http://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01410.x
  • Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. John Wiley and sons. Geraadpleegd van http://www.citeulike.org/group/1662/article/327279
  • Socialbakers. (2014, oktober). Socially devoted, the standard of customer care in social media. Geraadpleegd van http://sociallydevoted.socialbakers.com/

Quo vadis?
Businessmodellen voor duurzame waardecreatie

Frans Melissen

Lars Moratis

  • Bocken, N., Rana, P. en Short, S. (2015) Value mapping for sustainable business thinking. Journal of Industrial and Production Engineering, 32: 67-81.
  • Bocken, N., Short, S., Rana, P. en Evans, S. (2014) A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes. Journal of Cleaner Production, 65: 42-56.
  • Cochran, P. (2007) The evolution of corporate responsibility. Business Horizons, 50: 449-454.
  • Elkington, J. (1994) Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. London: Wiley.
  • Griskevicius, V., Cantú, S. en van Vugt, M. (2012) The evolutionary bases for sustainable behavior: Implications for marketing, policy, and social entrepreneurship. Journal of Public Policy & Marketing, 31: 115-128.
  • Porter, M. en Kramer, M. (2011) Creating shared value: How to reinvent capitalism – and unleash a new wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 89: 62-77.
  • Schaltegger, S., Lüdeke-Freund, F. en Hansen, E. (2011) Business cases for sustainability and the role of business model innovation: Developing a conceptual framework. Lüneberg: Centre for Sustainability Management.
  • Stubbs, W. en Cocklin, C. (2008) Conceptualizing a "Sustainability Business Model”. Organization & Environment, 21: 103-127.
  • Visser, W. (2011) The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. London: Wiley.

Toeristische druk op stedelijke bestemmingen
Het perspectief van bewoners

Dr. Albert Postma
Dr. Ko Koens

  • Kim, K. (2002). The effects of tourism impacts upon quality of life of residents in the community, Proefschrift. Virginia, USA: Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Koens, K., & Postma, A. (2016, in voorbereiding). Understanding and managing visitor pressure in urban tourism. A study into the nature and methods to manage visitor pressure. Breda/Leeuwarden/Vlissingen: CELTH.
  • Mill, R.C., & Morrison, A.M. (2002). The tourism system (4th ed.). Dubuque, Iowa, USA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Postma, A. & Schilder, A.K. (2007). Critical Impacts of Tourism; the case of Schiermonnikoog. In Casado-Diaz, M., Everett, S. en Wilson, J. (Eds.) Social and Cultural Change: Making Space(s) for Leisure and Tourism. Leisure Studies Association, LSA 99, Volume 4. Eastborne, UK: University of Brighton.
  • Postma, A. (2013). "When the tourists flew in”. Critical encounters in the development of tourism. Ph.D. thesis. University of Groningen, Faculty of Spatial Sciences.
  • Postma, A. (juni 2003). "Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism”. Keynote presentatie ATLAS 10th International Conference, Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism, Leeuwarden, juni 2003.
  • Postma, A. (maart 2015). "Overuse of city destinations. Limits and solutions”. Keynote ITB Futures Day, 3 maart 2015, Berlijn.
  • Reid, D. (2003). Tourism, globalization and development. London: Pluto Press.

Crossroads in Brabant - Life Changing Stories 40-45
Storytelling als verbinding van WOII-erfgoed

Moniek Hover
Juriaan van Waalwijk
Licia Calvi

  • Bal, M. (2009). Narratology. Introduction to the Theory of Narrative. Torronto: University of Toronto Press.
  • Chronis, A. (2012). Tourists as story-builders: Narrative construction at a heritage museum. Journal of Travel & Tourism Marketing, 444-459.
  • Hover, M. (2013). De Efteling als 'Verteller' van Sprookjes. Kaatsheuvel: Efteling Publishing.
  • Hover, M., & Vugts, O. (2013). Efteling en Sprookjesboom. Strorytelling tussen traditie en vernieuwing. In NRIT, Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd (pp. 272-275). Nieuwegein: NRIT Media.
  • Hover, M., Neveu, V., Seegers, C. & Van Waalwijk, J. (2016). Merkboek Crossroads. (Intern document).
  • Levy, U. (1997). Holocaust Survivor Ursula Levy Testimony. (M. Kaufman, Interviewer)
  • Lukas, S. (2013). The immersive worlds handbook. Designing theme parks and consumer spaces. New York: Focal Press.
  • McDonald, B. (2010). Invisible Ink. A pratical guide to building stories that resonate. Seattle: Libertary.
  • Nawijn, J., Isaac, R., Gridnevskiy, K., & Van Liempt, A. (2015). Holocaust concentration camp memorial sites: an exploratory study into expected emotional response. Current Issues in Tourism.
  • Philips, A. (2012). A Creator's Guide to Transmedia Storytelling. New York: McGraw Hill.
  • VPRO NTR (Director). (2016). Andere tijden. Alle kinderen op transport [Motion Picture].
  • Von Franz, M-L. (1996). The Interpretation of Fairy Tales. Boston: Shambala.
  • Woodside, A. G., & Megehee, C. M. (2010). Advancing Consumer Behaviour Theory in Tourism via Visual Narrative Art. International Journal of Tourism Research, 418-431.
  • http://www.maczekmuseum.nl/
  • http://www.nmkampvught.nl/
  • https://www.oorlogsmuseum.nl/
  • http://www.stichting18september.nl/
  • http://www.wingsofliberation.nl/



Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Reacties:

    • Nog geen reacties aanwezig.

    Plaats een reactie:

    Naam:Verplicht
    E-mailadres:Verplicht
    Bericht:Verplicht
     

    Reload Image


     

    ||| Blogs |||

    05/10/20
    Van overtoerisme naar ondertoerisme?
    Van overtoerisme naar ondertoerisme?
    05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
    Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
    08/09/20
    Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
    Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
    28/07/20
    Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
    Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
    28/07/20
    I am the greatest!
    I am the greatest!
    28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
    Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
    14/07/20
    Destinatiemarketing in coronatijd
    Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    23/10/20
    Hotels mogen na 20.00 geen alcohol verkopen aan gasten
    Op vrijdagmiddag is besloten door het kabinet dat hotels in Nederland geen alcohol mogen schenken en verkopen na 20.00. Dit mag ook niet via room service of andere diensten.
    23/10/20
    EU Green Week aanzet tot goed raamwerk maar landbouwbeleid niet innovatief genoeg
    Terwijl vandaag de EU Green Week wordt afgesloten zijn Nederlandse natuurorganisaties verbaasd over het Europese beleid voor de boeren.
    23/10/20
    Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
    Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
    23/10/20
    Derde overname van TopParken
    En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
    23/10/20
    Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
    Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
    23/10/20
    Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
    De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
    22/10/20
    Exclusief voor leden
    Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
    De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
    22/10/20
    Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
    De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.