Store
Store

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017

Alle trends en ontwikkelingen in één handzame publicatie verzameld


Ook benieuwd naar de nieuwste trends en ontwikkelingen in de vrijetijdsindustrie? Dan mag u het jaarlijkse 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd' niet missen! Dit rapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT Media. Wij bieden in dit prettig leesbare rapport een actueel inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme, recreatie en vrije tijd. Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen.


        Wat is het Trendrapport toerisme, recreatie

        en vrije tijd?

  • Hét standaardwerk voor de vrijetijdsindustrie
  • Alle branchekennis en inspiratie in één publicatie
  • De beste en meest betrouwbare branche- en marktcijfers
  • Samengesteld door toonaangevende partijen zoals CBS, NBTC, CELTH en NRIT Media
  • Inclusief Trendvisie 2017-2020

        Wat kan het Trendrapport voor u betekenen?

  • Actuele kennis op de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken
  • Inzicht in de nieuwste trends en marktontwikkelingen in de branche
  • Veel inspirerende voorbeelden en vernieuwende praktijkcases
  • Kant en klare betrouwbare input voor uw eigen toekomstplannen
  • Handig en toegankelijk naslagwerk

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017


In deel één van het Trendrapport een concreet en helder overzicht van de demografische, economische, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet opereren. Dit deel wordt afgesloten met de Trendvisie 2017-2020 waar we scenario's voor de branche presenteren.


Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft in deel twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding. Dat zijn vaak cijfers van het CBS zelf maar betreft ook informatie van internationale organisaties zoals Eurostat en de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO). Verder is in deel twee veel cijfermateriaal afkomstig van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en NBTC-NIPO Research. Daarmee geven we de lezers een onderbouwd overzicht van alle belangrijke ontwikkelingen in de sector. Ten opzichte van de voorgaande edities besteden we in dit Trendrapport substantieel meer aandacht aan toerisme in macro-economisch perspectief en duurzame aspecten van toerisme zoals de carbon footprint van toeristen en de toeristische druk op regio's en steden.


In deel drie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd worden negen verschillende deelsectoren van de gastvrijheidseconomie nader beschreven. Elk deel van het Trendrapport wordt afgesloten met het hoofdstuk Capita selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven:

  • De toekomst van de Nederlandse vliegvelden, Erik Feld
  • Duurzaam stedelijk toerisme met Smart City Hospitality, Hans Westerbeek
  • De zoektocht naar nieuwe vormen van storytelling, Kristel Zegers
  • Airbnb als uitdaging voor DMO’s; inspelen op de netwerksociety, Marian van der Ent
  • Een podium voor duurzaamheid: daar zit muziek in, Peter Horsten en Simon de Wijs
  • Grootschalig onderzoek in de podiumkunsten: welke communicatiecampagnes leiden tot meer ticketverkoop, Wim Strijbos, Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
  • Airbnb aan de Nederlandse kust, Jorrit Bijl
  • Onbezorgde geluksmomenten tijdens dagjes uit, Diana Korteweg Maris, Marlies Ellenbroek & Ondrej Mitas
  • Eten en drinken voor de toerist van morgen, Peter Kruizinga
  • Virtual Reality toepassingen voor de Vrije Tijd- en Toerisme industrie?, Joerg Wenzel
  • Op de Kaart: duurzaamheid en hospitality, Nadia Teunissen, Frans Melissen & Lars Moratis
  • Toeristische impact in detailhandel, Jeroen Klijs
  • Duurzaam toerisme: beeldcommunicatie in toerisme, Miranda Cornelisse
Eén overzichtelijke uitgave met alle trends en ontwikkelingen


Het 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd' voert u langs de belangrijkste toeristisch-recreatieve ontwikkelingen van 2016. Aan de hand van meer dan 300 tabellen en grafieken worden deze cijfermatig toegelicht. Deze ontwikkelingen worden aangevuld met visies en inzichten van toonaangevende branche- en kennisorganisaties uit de sector. Waar mogelijk wordt een prognose voor 2017 e.v. gegeven. Door de presentatie van al deze informatie in één overzichtelijke uitgave is het rapport ook uitstekend bruikbaar als naslagwerk.


Inhoudsopgave

Deel 1 Trends in de maatschappelijke omgeving van toerisme, recreatie en vrije tijd

1. Demografische trends

2. Economische trends

3. Sociaal-culturele trends

4. Technologische trends

5. Duurzame trends

6. Politieke en beleidsmatige trends

7. Trendvisie 2017-2020

8. Capita selecta


Deel 2 Trends in statistische ontwikkelingen van toerisme, recreatie en vrije tijd

1. Inleiding

2. Internationale ontwikkelingen in toerisme

3. Dagtochten en recreatie

4. Vakanties van Nederlanders

5. Inkomend toerisme

6. Zakelijk toerisme

7. Inkomend toerisme in Caribisch Nederland

8. Aanbod en gebruik van logiesaccommodaties

9. Toerisme in macro-economisch perspectief

10. Toerisme en duurzaamheid

11. Capita selecta


Deel 3 Trends in negen domeinen van toerisme, recreatie en vrije tijd

1. Horecasector (drank-, spijs- en maaltijd-verstrekkers, hotels en bed & breakfastsector)

2. Verblijfsrecreatie (bungalow-, kampeer- en groepsaccommodatiesector)

3. Waterrecreatiesector

4. Reis- en vervoersector

5. Attractiepuntensector

6. Culturele sector

7. Sportsector

8. Evenementensector

9. Wellness-sector

10. Capita selecta 


Bestelinformatie
De prijs van het rapport is € 137,50. Bestellen gaat eenvoudig via de bestelknop 'Toevoegen aan mandje'. Meer exemplaren nodig? Informeer naar de aantrekkelijke kwantumkorting bij ton@nrit.nl

Leverbaar:november 2017
Auteur:NRIT Media
ISBN:978-94-91625-05-3
Omvang:560 pagina's
137,50 (excl. btw)
Toevoegen aan mandje










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/12/18
Meer bezoekers voor Rijksmuseum
Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft na jaren van dalende bezoekcijfers in 2018 weer een plusje weten...
17/12/18
Brussels Airport wordt digitale hub voor kinderen
Microsoft België lanceert ‘DigiKids’, een nieuw initiatief om kinderen digitale vaardigheden ...
17/12/18
Engelen om je boodschap mee te delen
De Iamsterdam-letters zijn dan weg maar in de hoofdstad zijn door het Amsterdam Light Festival wel ...
17/12/18
Strand Nederland en KHN gaan intensiever samenwerken
Strand Nederland en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hebben een overeenkomst ondertekend om intensiever samen te werken. Doel is om gezamenlijk de belangen te behartigen van de horecaondernemers langs de Nederlandse kust.
17/12/18
Poortfunctie kastelen
GLK (Geldersch Landschap & Kastelen) presenteert haar opengestelde kastelen steeds meer als de p...
14/12/18
Nieuw park Delft kan 300.000 liter water opvangen
Het park ligt ten opzichte van de omgeving een stuk hoger en bovenop een fietsenstalling.
14/12/18
Exclusief voor leden
Eerste uitgave Staat van Schiphol
De eerste uitgave van ‘De Staat van Schiphol 2018’, is uitgebracht. Inspectie Leefomgeving en ...
14/12/18
Twee Tilburgse musea bieden kortingsactie
Musea werken vaak samen maar meestal niet in de verkoop van tickets. In Tilburg ligt dat anders deze...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk