Geplaatst op: 03-11-2025

Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift

Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift

Valkenburg, Brugge en Essen winnen terrein als winterbestemmingen – beleving en spreiding centraal in nieuwe boekingstrends

De winterse sfeer begint steeds vroeger. In november openen in heel Europa de eerste kerstmarkten hun deuren, en dat is terug te zien in het boekingsgedrag. Volgens HotelSpecials boeken reizigers eerder en kiezen ze vaker voor verrassende bestemmingen. Klassiekers als Keulen en Düsseldorf blijven populair, maar steden als Valkenburg (+184%), Brugge (+125%) en Essen (+66%) maken een opvallende opmars.

Hoewel het aantal boekingen voor kerstarrangementen dit jaar iets lager ligt dan in 2024 (ongeveer -15%), is de interesse onverminderd groot. Reizigers zoeken steeds vaker méér dan alleen een marktbezoek. "De kerstmarkt is geen trend meer, maar een traditie,” aldus HotelSpecials. "Maar we zien een verschuiving: mensen zoeken beleving, sfeer en ontspanning.”

Strategische reflectie: wat betekent dit voor regio’s en ondernemers?

1. Beleving als onderscheidende factor

De groei van bestemmingen als Valkenburg en Brugge laat zien dat bezoekers openstaan voor alternatieven met een eigen sfeer en verhaal. De ondergrondse kerstgrotten in Valkenburg zijn daar een goed voorbeeld van: een unieke setting die jaarlijks tienduizenden bezoekers trekt. Ook het Dickens Festijn in Deventer, waar 1000 personages uit het Victoriaanse tijdperk tot leven komen, is een sterk voorbeeld van thematische beleving.

Voor ondernemers: speel in op de behoefte aan thematische arrangementen zoals wellness + kerst, culinair + kerst of familie-uitjes met lichtshows.
Voor beleidsmakers: ondersteun initiatieven die lokale identiteit en winterbeleving versterken.

2. Timing en spreiding als kans

De kerstperiode begint steeds vroeger, en dat biedt mogelijkheden om het seizoen te verlengen en bezoekersstromen te spreiden. November is geen ‘stilte voor de storm’ meer, maar een kans om winterprogrammering op te starten.

Voor DMO’s: ontwikkel campagnes die inspelen op vroegboekgedrag en regionale spreiding.
Voor gemeenten: faciliteer vergunningen en infrastructuur voor een langere kerstperiode.

3. Strategische positionering: specialistisch of grootschalig

Bestemmingen die niet groot genoeg zijn voor massa én niet onderscheidend genoeg voor niche lopen het risico om tussen wal en schip te vallen. De keuze voor schaal of specialisatie is strategisch.

Kies bewust: ga voor volume (en investeer in logistiek en marketing) óf voor karakter (en investeer in unieke beleving).
Vermijd generieke markten zonder eigen verhaal of regionale verankering.

Conclusie

De kerstmarkt is niet langer een losstaand evenement, maar onderdeel van een bredere winterbeleving. Voor regio’s die willen meebewegen met deze trend, ligt de sleutel in verhaal, samenwerking en timing.

CELTH




||| Nieuws |||

07/11/25
Exclusief voor leden
Opbouw editie 14 Amsterdam Light Festival
De opbouw van editie 14 Amsterdam Light Festival is officieel van start gegaan. Vanaf deze week wordt er op en rond het water hard gewerkt aan de installatie van alle lichtkunstwerken.
06/11/25
Longlist Hicle's Wandelroute van het Jaar 2026
Op 28 februari 2026 wordt de 'beste wandelroute' gekozen uit elf routes in Nederland en België.
03/11/25
Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift
Valkenburg, Brugge en Essen winnen terrein als winterbestemmingen – beleving en spreiding centraal in nieuwe boekingstrends
28/10/25
Maarten meet-up in Utrecht
Op zaterdag 8 november viert de Domtoren het feest van Sint Maarten met een bijzondere bijeenkomst voor alle Utrechters die Maarten heten – of een naam dragen die daarvan is afgeleid, meldt Utrecht Marketing. Tijdens de zogeheten Grote Maarten Meet-up opent de toren zijn deuren voor een feestelijke viering in het teken van de Utrechtse beschermheilige.
27/10/25
Dutch Game Week 2025 toont brede en creatieve groei van games
Games, je komt deze steeds vaker tegen. Ook bij vakantieparken, attracties en erfgoed vind je serious games of gewoon voor de fun. De Dutch Game Week 2025 (27 november t/m 4 december) toont innovatie, verbinding en creatieve groei van de Nederlandse en internationale game-industrie.
21/10/25
Diner zorgt voor inkomsten evenement Varend Corso Westland
Om het Grote corsoevenement in 2026 te bekostigen organiseerde Varend Corso Westland donderdagavond 16 oktober weer een Captains Dinner. De avond met 120 gasten bracht €45.000 op.
10/10/25
Rectificatie - HISWA-RECRON kiest eigen koers met watersportopleidingen CWO
HISWA-RECRON gaat verder met de CWO in de Stichting Commissie Watersport Opleidingen en gaat een landelijk, uniform diplomasysteem voor zeil- en vaaropleidingen inrichten.
07/10/25
Recreatie Vakbeurs met compleet aanbod
Op 11, 12 en 13 november 2025 vindt de 23e editie van Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Hardenberg. De vakbeurs voor de recreatiesector breidt dit jaar verder uit en brengt een compleet aanbod samen voor het hele recreatieteam: van parkmanagement en horeca tot dagattracties en innovatieve spelconcepten.