Geplaatst op: 03-11-2025

Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift

Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift

Valkenburg, Brugge en Essen winnen terrein als winterbestemmingen – beleving en spreiding centraal in nieuwe boekingstrends

De winterse sfeer begint steeds vroeger. In november openen in heel Europa de eerste kerstmarkten hun deuren, en dat is terug te zien in het boekingsgedrag. Volgens HotelSpecials boeken reizigers eerder en kiezen ze vaker voor verrassende bestemmingen. Klassiekers als Keulen en Düsseldorf blijven populair, maar steden als Valkenburg (+184%), Brugge (+125%) en Essen (+66%) maken een opvallende opmars.

Hoewel het aantal boekingen voor kerstarrangementen dit jaar iets lager ligt dan in 2024 (ongeveer -15%), is de interesse onverminderd groot. Reizigers zoeken steeds vaker méér dan alleen een marktbezoek. "De kerstmarkt is geen trend meer, maar een traditie,” aldus HotelSpecials. "Maar we zien een verschuiving: mensen zoeken beleving, sfeer en ontspanning.”

Strategische reflectie: wat betekent dit voor regio’s en ondernemers?

1. Beleving als onderscheidende factor

De groei van bestemmingen als Valkenburg en Brugge laat zien dat bezoekers openstaan voor alternatieven met een eigen sfeer en verhaal. De ondergrondse kerstgrotten in Valkenburg zijn daar een goed voorbeeld van: een unieke setting die jaarlijks tienduizenden bezoekers trekt. Ook het Dickens Festijn in Deventer, waar 1000 personages uit het Victoriaanse tijdperk tot leven komen, is een sterk voorbeeld van thematische beleving.

Voor ondernemers: speel in op de behoefte aan thematische arrangementen zoals wellness + kerst, culinair + kerst of familie-uitjes met lichtshows.
Voor beleidsmakers: ondersteun initiatieven die lokale identiteit en winterbeleving versterken.

2. Timing en spreiding als kans

De kerstperiode begint steeds vroeger, en dat biedt mogelijkheden om het seizoen te verlengen en bezoekersstromen te spreiden. November is geen ‘stilte voor de storm’ meer, maar een kans om winterprogrammering op te starten.

Voor DMO’s: ontwikkel campagnes die inspelen op vroegboekgedrag en regionale spreiding.
Voor gemeenten: faciliteer vergunningen en infrastructuur voor een langere kerstperiode.

3. Strategische positionering: specialistisch of grootschalig

Bestemmingen die niet groot genoeg zijn voor massa én niet onderscheidend genoeg voor niche lopen het risico om tussen wal en schip te vallen. De keuze voor schaal of specialisatie is strategisch.

Kies bewust: ga voor volume (en investeer in logistiek en marketing) óf voor karakter (en investeer in unieke beleving).
Vermijd generieke markten zonder eigen verhaal of regionale verankering.

Conclusie

De kerstmarkt is niet langer een losstaand evenement, maar onderdeel van een bredere winterbeleving. Voor regio’s die willen meebewegen met deze trend, ligt de sleutel in verhaal, samenwerking en timing.

CELTH



||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.
26/11/25
Exclusief voor leden
Partnership Euronature en British Naturism
Euronature, onderdeel van de Nedertlandse campingspecialist ACSI, en British Naturism slaan de hande...
24/11/25
Exclusief voor leden
Weer winst Vakantiediscounter bij verkiezing website van het jaar
Dé VakantieDiscounter heeft opnieuw de titel Populairste Website in de categorie Reizen gewonnen tijdens de Website van het Jaar-verkiezing 2025.
20/11/25
Exclusief voor leden
TUI AI-assistent Lena wint twee awards
Gisteravond won TUI’s AI Explorer Lena maar liefst twee gouden awards en een medal tijdens het Influencer & Content Awards gala in Haarlem.

||| Agenda |||

27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...