Geplaatst op: 22-10-2025
Auteur: Marc Gerlings

Utrecht in lijst 50 inspirerende reisbestemmingen Lonely Planet

Utrecht in lijst 50 inspirerende reisbestemmingen Lonely Planet
Mooi Utrecht in herfstkleuren. Foto Ruben Drenth.
Utrecht is opgenomen in de gerenommeerde reisgids Best in Travel 2026 van Lonely Planet. In deze jaarlijkse uitgave presenteert de internationale uitgever de 50 meest inspirerende reisbestemmingen en ervaringen voor het komende jaar. De gids verschijnt wereldwijd in vijf talen. 

Elk jaar selecteren experts van Lonely Planet de bestemmingen die volgens hen het komende jaar de moeite waard zijn. Voor 2026 zijn 25 plekken gekozen die volgens hen op de radar van elke reiziger horen te staan – waaronder Utrecht. Andere bestemmingen in de lijst zijn onder meer Cádiz (Spanje) en Cartagena (Colombia). 

Utrecht Marketing ontving het nieuws van Lonely Planet dat Utrecht volgend jaar een plek heeft gekregen in Best in Travel. Een erkenning die extra bijzonder is omdat de beschrijving van Lonely Planet naadloos aansluit bij waar Utrecht als stad én regio voor wil staan: een eeuwenoude stad in een regio vol karakter, cultureel erfgoed, fietsmogelijkheden en een ontspannen sfeer – waar je de tijd kunt nemen om écht te genieten. Utrecht Marketing zet zich, samen met partners in de stad en regio, al jaren actief in om juist die verhalen onder de aandacht te brengen bij reisjournalisten, bloggers, influencers en uiteraard bij de gewenste bezoekers. 

Het gaat om een waardering voor alles wat de stad en regio zo aantrekkelijk maakt: van het historische centrum tot het omliggende landschap, dat zich perfect laat verkennen per fiets of met het openbaar vervoer. Deze vermelding is daarmee een compliment aan iedereen die bijdraagt aan de kracht van het verhaal van Utrecht: bewoners, ondernemers, instellingen en partners. 

"Een stad die de tijd neemt’"

Anne Wouters, Manager Marketing & Communicatie bij Utrecht Marketing, over het profiel: "Samen met onze partners hebben we een sterk profiel ontwikkeld voor Utrecht. Op basis daarvan trekken we waardevolle bezoekers aan die passen bij dat profiel, de identiteit en waarden van onze stad en regio. In alles wat we doen benadrukken we dat Utrecht een stad is waar je de tijd voor moet nemen. Er is zoveel moois te ontdekken – van musea en erfgoed tot de grachten, horeca en natuur in de wijken en regio. Juist omdat Utrecht een ontspannen stad is, waar alles dichtbij is en mensen de tijd nemen voor elkaar, voel je je als bezoeker meteen onderdeel van het dagelijks leven. Dat Lonely Planet dat ook ziet en benoemt, voelt als een groot compliment aan al onze partners met wie we niet aflatend samenwerken aan het positioneren van Utrecht op een manier die recht doet aan de stad en het bewaken van de balans tussen leefbaarheid en levendigheid”. 

Waardevolle bezoekers 

Utrecht verwelkomt bezoekers die niet alleen komen genieten, maar ook iets toevoegen aan de stad en regio. Ze passen bij het profiel en aanbod van Utrecht, ze veroorzaken weinig tot geen overlast, staan open om ook minder bekende plekken te ontdekken, zorgen voor bestedingen en dragen zo bij aan een prettige balans tussen bewoners, bezoekers en werkenden. Door te focussen op meerdaags bezoek en op de kwaliteit van het bezoek, verhogen we niet alleen de verblijfsduur en daarmee de economische bijdrage maar blijft Utrecht ook dé plek waar iedereen, bewoners én bezoekers, zich thuis voelt. 

Internationale aandacht 

De gidsen van Lonely Planet hebben een enorm bereik onder reizigers en reisjournalisten wereldwijd. Toen Utrecht in 2012 al eens werd genoemd als een van de ‘most unsung places in the world’, leidde dat tot een groeiende belangstelling vanuit diverse media. Hoewel er nog geen exacte cijfers aan te verbinden zijn, verwachten Utrecht Marketing ook nu dat Utrecht opnieuw meer gewenste en profiel versterkende aandacht zal krijgen. 
 
Net als in 2012 heeft Utrecht Marketing geen invloed gehad op de totstandkoming van deze vermelding. De selectie wordt volledig onafhankelijk door de reisexperts van Lonely Planet samengesteld. 

Trefwoorden: Utrecht, reisgids, profiel, dmo, Utrecht Marketing

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
01/12/25
Dak Nieuwe Kerk trekt 90.000 bezoekers
Ruim 90.000 belangstellenden klommen in de afgelopen zeven maanden naar Het dak van de stad, een groot platform op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam waar de ‘vieringstoren’ werd gerestaureerd.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
21/11/25
Duinrell opent weekend Landgoed van Sinterklaas met 300ste SiSaSinterklaasconcert
Duinrell opent dit weekend voor de vijftiende keer de poorten van het Landgoed van Sinterklaas, met dit jaar een bijzonder jubileum: op zondag 30 november vindt de 300ste show plaats van het populaire SiSaSinterklaasconcert.
20/11/25
Exclusief voor leden
Nederlands Fotomuseum opent op 7 februari 2026 in pakhuis Santos
Op 7 februari 2026 opent het Nederlands Fotomuseum zijn deuren in het recent gerenoveerde Rijksmonument pakhuis Santos aan de Rotterdamse Rijnhaven. Het is niet alleen een plek voor kunst. De winkel, bibliotheek en horeca bieden een gastvrije plek voor de vele liefhebbers van fotografie.
20/11/25
Exclusief voor leden
Amsterdam Made zet Locally Made Awards op
Amsterdam Made, het keurmerk en platform voor duurzame en lokale makers, bestaat tien jaar. Nu bereikt Amsterdam Made een nieuwe mijlpaal met de oprichting van de Locally Made Awards: een jaarlijks terugkerende landelijke awardshow voor de beste duurzame producten van Nederlandse bodem.
18/11/25
Opvallende groei internationale bezoekers bij Recreatie Vakbeurs 2025
De 23e editie van Recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg heeft alle verwachtingen overtroffen, meldt de organisatie. Met een recordaantal bezoekers, ruim 365 exposanten en een opvallende groei van internationale professionals, bewees de beurs zich wederom als dé ontmoetingsplek voor de recreatiebranche.

||| Agenda |||

27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...