Geplaatst op: 22-10-2025
Auteur: Marc Gerlings

Utrecht in lijst 50 inspirerende reisbestemmingen Lonely Planet

Utrecht in lijst 50 inspirerende reisbestemmingen Lonely Planet
Mooi Utrecht in herfstkleuren. Foto Ruben Drenth.
Utrecht is opgenomen in de gerenommeerde reisgids Best in Travel 2026 van Lonely Planet. In deze jaarlijkse uitgave presenteert de internationale uitgever de 50 meest inspirerende reisbestemmingen en ervaringen voor het komende jaar. De gids verschijnt wereldwijd in vijf talen. 

Elk jaar selecteren experts van Lonely Planet de bestemmingen die volgens hen het komende jaar de moeite waard zijn. Voor 2026 zijn 25 plekken gekozen die volgens hen op de radar van elke reiziger horen te staan – waaronder Utrecht. Andere bestemmingen in de lijst zijn onder meer Cádiz (Spanje) en Cartagena (Colombia). 

Utrecht Marketing ontving het nieuws van Lonely Planet dat Utrecht volgend jaar een plek heeft gekregen in Best in Travel. Een erkenning die extra bijzonder is omdat de beschrijving van Lonely Planet naadloos aansluit bij waar Utrecht als stad én regio voor wil staan: een eeuwenoude stad in een regio vol karakter, cultureel erfgoed, fietsmogelijkheden en een ontspannen sfeer – waar je de tijd kunt nemen om écht te genieten. Utrecht Marketing zet zich, samen met partners in de stad en regio, al jaren actief in om juist die verhalen onder de aandacht te brengen bij reisjournalisten, bloggers, influencers en uiteraard bij de gewenste bezoekers. 

Het gaat om een waardering voor alles wat de stad en regio zo aantrekkelijk maakt: van het historische centrum tot het omliggende landschap, dat zich perfect laat verkennen per fiets of met het openbaar vervoer. Deze vermelding is daarmee een compliment aan iedereen die bijdraagt aan de kracht van het verhaal van Utrecht: bewoners, ondernemers, instellingen en partners. 

"Een stad die de tijd neemt’"

Anne Wouters, Manager Marketing & Communicatie bij Utrecht Marketing, over het profiel: "Samen met onze partners hebben we een sterk profiel ontwikkeld voor Utrecht. Op basis daarvan trekken we waardevolle bezoekers aan die passen bij dat profiel, de identiteit en waarden van onze stad en regio. In alles wat we doen benadrukken we dat Utrecht een stad is waar je de tijd voor moet nemen. Er is zoveel moois te ontdekken – van musea en erfgoed tot de grachten, horeca en natuur in de wijken en regio. Juist omdat Utrecht een ontspannen stad is, waar alles dichtbij is en mensen de tijd nemen voor elkaar, voel je je als bezoeker meteen onderdeel van het dagelijks leven. Dat Lonely Planet dat ook ziet en benoemt, voelt als een groot compliment aan al onze partners met wie we niet aflatend samenwerken aan het positioneren van Utrecht op een manier die recht doet aan de stad en het bewaken van de balans tussen leefbaarheid en levendigheid”. 

Waardevolle bezoekers 

Utrecht verwelkomt bezoekers die niet alleen komen genieten, maar ook iets toevoegen aan de stad en regio. Ze passen bij het profiel en aanbod van Utrecht, ze veroorzaken weinig tot geen overlast, staan open om ook minder bekende plekken te ontdekken, zorgen voor bestedingen en dragen zo bij aan een prettige balans tussen bewoners, bezoekers en werkenden. Door te focussen op meerdaags bezoek en op de kwaliteit van het bezoek, verhogen we niet alleen de verblijfsduur en daarmee de economische bijdrage maar blijft Utrecht ook dé plek waar iedereen, bewoners én bezoekers, zich thuis voelt. 

Internationale aandacht 

De gidsen van Lonely Planet hebben een enorm bereik onder reizigers en reisjournalisten wereldwijd. Toen Utrecht in 2012 al eens werd genoemd als een van de ‘most unsung places in the world’, leidde dat tot een groeiende belangstelling vanuit diverse media. Hoewel er nog geen exacte cijfers aan te verbinden zijn, verwachten Utrecht Marketing ook nu dat Utrecht opnieuw meer gewenste en profiel versterkende aandacht zal krijgen. 
 
Net als in 2012 heeft Utrecht Marketing geen invloed gehad op de totstandkoming van deze vermelding. De selectie wordt volledig onafhankelijk door de reisexperts van Lonely Planet samengesteld. 

Trefwoorden: Utrecht, reisgids, profiel, dmo, Utrecht Marketing

CELTH




||| Nieuws |||

10/11/25
Stemperiode Parkvakanties Award 2026 geopend
De Parkvakanties Awards 2026 is van start gegaan. Op vakantieplatform Parkvakanties zijn de genomineerde vakantieparken voor de jaarlijkse awards van de vakantieparken bekendgemaakt.
07/11/25
Exclusief voor leden
Laatste open dagen Beach Resort Soal
MarinaParken meldt dat fase 2 Beach Resort Soal met de verkoop van accommodaties goed verloopt. De komende Open Dagen op zaterdag 15 en zondag 16 november zijn voorlopig de laatste.
06/11/25
Saxion start studieroute Wellness management
Vanaf het studiejaar 2026-2027 biedt hogeschool Saxion een nieuwe studieroute aan binnen de bachelor Hotel Management: Wellness Management.
05/11/25
Finalisten bekend Recreatie Verkiezingen 2025
Na zorgvuldige beoordeling van alle inzendingen heeft de jury van de Recreatie Verkiezingen 2025 de finalisten geselecteerd. Per categorie gaan drie kandidaten de strijd aan om de felbegeerde titels Beste praktijkopleider, Medewerker van het jaar en Beste leerbedrijf.
05/11/25
Eigenaar en exploitant gezocht voor uitkijktoren in Hedwigepolder
In de uitkijktoren die gebouwd wordt, komen een panoramaterras, expositieruimte, restaurant en lodges om bezoekers gastvrij te ontvangen en een unieke Zeeuwse beleving te geven.
03/11/25
Exclusief voor leden
Melvin Mak nieuwe Group Director Sustainability & ESG bij TUI Group
Melvin Mak wordt de nieuwe Group Director Sustainability & ESG bij TUI Group. Mak geeft vanaf 1 november 2025 leiding aan het internationale duurzaamheidsteam van de organisatie.
22/10/25
Sinterklaasfeest bij EuroParcs Zuiderzee: Peppa Pig, pietenpret en ponyritjes
EuroParcs Zuiderzee verandert van 21 tot en met 24 november in een Sinterklaasparadijs. Het vakantiepark organiseert een feestelijk weekend vol activiteiten waarbij Sinterklaas en zijn pieten centraal staan.
17/10/25
Obelink wil winkel De Wit Schijndel overnemen
Uit een melding bij Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat Carpaten B.V. -in de kampeerwereld beter bekend als Obelink - Maryvo Beheer B.V. - Kampeer- en outdoorwinkel De Wit Schijndel wil overnemen.

||| Agenda |||

11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...