Geplaatst op: 09-10-2025
Auteur: Marc Gerlings

MONA project Van Gogh Nationaal Park in prestigieuze Green Destinations TOP 100 Stories 2025

MONA project Van Gogh Nationaal Park in prestigieuze Green Destinations TOP 100 Stories 2025
Tijdens een internationale conferentie in Montpellier (Frankrijk) eind september, is het Van Gogh Nationaal Park bekroond met een plek in de prestigieuze Green Destinations TOP 100 Stories 2025. Brabant Partners is de trekker van dit innovatieve project.

Het winnende initiatief maakt deel uit van MONA, een Europees samenwerkingsproject voor nationale en regionale natuurparken gericht op duurzaam toerisme. Binnen het Van Gogh Nationaal Park wordt deze aanpak uitgevoerd onder regie van Brabant Partners. De Brabantse MONA-aanpak is erkend als een van de 100 beste duurzame toerisme-initiatieven wereldwijd.

MONA staat voor: MOdal shift, routing and nudging solutions in NAture areas for sustainable tourism. De interreg website van dit Europese project vind je hier.

Foto: Brabant Partners - Björn Snelders
Uitreikingsceremonie Green Destinations 2025 TOP 100 Stories op 29 september 2025.

MONA bezoekersmanagement

De jury prees het MONA Project om zijn innovatieve bezoekersmanagement, sterke samenwerking tussen meer dan 100 publieke en private partners en de schaalbaarheid naar andere regio’s. Een belangrijk onderdeel van deze aanpak is WandelStarter. Veel meer dan een digitale tool is WandelStarter een strategisch instrument dat recreatiezonering, monitoring en innovatieve pilots samenbrengt. Zo wordt recreatie in balans gebracht met natuurbehoud en worden wandelaars gestimuleerd om minder bekende, maar even mooie plekken dichter bij huis te ontdekken.

200 startpunten

In plaats van te focussen op routes, richt WandelStarter zich bewust op meer dan 200 startpunten verspreid over heel Brabant. Deze aanpak zorgt voor betere spreiding van bezoekers, stimuleert recreatie buiten de bekende hotspots en sluit aan bij duurzaam reisgedrag via OV-pilots. Door recreatie, natuurbeheer, mobiliteit en marketing slim te combineren, ontstaat een schaalbaar model dat ook in andere regio’s inzetbaar is.

"Wat we in Brabant samen doen, wordt nu ook internationaal gezien,” zegt Fabio Tat, projectleider MONA bij Brabant Partners. "Met WandelStarter tonen we aan dat duurzaam toerisme begint bij samenwerking, slimme mobiliteit en gedragsverandering. Deze erkenning motiveert ons om de Brabantse aanpak breder uit te rollen en te delen met andere regio’s.”

Het ingediende initiatief dat meedong als TOP 100 Stories ‘Van bezoekersdruk naar balans: hoe de WandelStarter-aanpak bestemmingsmanagement vernieuwt’, laat zien hoe technologie en samenwerking tussen 56 gemeenten, waterschappen, natuurorganisaties, toeristische partners, kennisinstellingen en mobiliteitsexperts leiden tot duurzamer toerisme. WandelStarter helpt wandelaars drukke natuurgebieden te mijden en kiest voor goed uitgeruste, minder bezochte startpunten.

De resultaten zijn zichtbaar:

•    Betere spreiding bezoekers naar dorpen en lokale ondernemers.
•    Minder CO?-uitstoot door duurzame mobiliteitskeuzes.
•    Meer leefbaarheid voor bewoners en kansen voor lokale economie.
•    Een schaalbaar model voor duurzame natuurrecreatie.

Het MONA project voor duurzaam toerisme is in 2023 gestart in Noord-Brabant, Nationaal Park Veluwezoom, Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en regio’s in België, Duitsland en Frankrijk. Natuurparken uit Noordwest Europa werken samen met kennisinstellingen BUAS en KU Leuven in drie thematische pilots, waarin de parken maatregelen doorvoeren om bezoekers beter te spreiden, negatieve impact van bezoekers op het lokale milieu te verminderen en toegang tot natuurgebieden te verbeteren.

Fabio Tat, Manager Brabant Partners Routebureau: "Voor Brabant Partners is het leadpartnerschap van MONA een perfecte match met onze meerjarenvisie ‘Goed Leven’. Deze visie richt zich op het verbeteren van welzijn, leefbaarheid, mobiliteit en gezondheid, waarbij toerisme en recreatie een belangrijke rol spelen. Door MONA kunnen we projecten sneller realiseren en profiteren we van een groot netwerk van Europese koplopers. Dit netwerk helpt ons niet alleen om projecten sneller van de grond te krijgen, maar biedt ook nieuwe inzichten en mogelijkheden, waardoor we onze doelen effectiever kunnen bereiken."

WandelStarter is onderdeel van het internationale MONA Project (MOdal shift, routing and nudging solutions in NAture areas), een samenwerking tussen partners uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland (2023–2027). Brabant Partners vervult hierin de trekkersrol.

Trefwoorden: MONA, Brabant Partners, Green Destinations, dmo, recreatie, toerisme, innovatie

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...