Geplaatst op: 08-10-2025
Auteur: Marc Gerlings

Leids kostershuisje voor viering luchtverbinding KLM en VS

106 jaar VS verbinding: van Pilgrims tot joint venture Delta Air Lines

Leids kostershuisje voor viering luchtverbinding KLM en VS
In het midden: Peter Heijkoop burgemeester Leiden (l) en Marjan Rintel CEO KLM. Foto: KLM
KLM viert haar 106e verjaardag met de onthulling van een nieuw Delfts blauw huisje: de voormalige kosterswoning Villa Rameau en nu het Leidse Pilgrim museum, gelegen aan de Pieterskerk in Leiden. Hier verbleven de Pilgrims twaalf jaar, voordat zij in 1620 met de Mayflower naar Amerika vertrokken.

Met dit huisje staat de bestemming Leiden stevig in de belangstelling. De reis van de Pilgrims markeerde het begin van een trans-Atlantische band, een band die KLM al 106 jaar voortzet. Als oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert, heeft KLM een grote rol gespeeld in het verbinden van Nederland en Europa met de Verenigde Staten. Als onderdeel van Air France-KLM groep, en in joint venture met Delta Air Lines worden jaarlijks miljoenen passagiers tussen Europa en de VS vervoerd binnen een netwerk van vijftien bestemmingen in de VS. 


"Met de onthulling van Villa Rameau als ons 106e Delfts Blauwe huisje vieren we niet alleen onze verjaardag, maar ook de kracht van verbinding en veerkracht. Deze waarden kenmerken de geschiedenis van het huisje en de Pilgrims, en vormen ook de kern van KLM. Al 106 jaar bouwen we aan wereldwijde connectiviteit. Juist in deze roerige tijden benadrukt dit huisje het belang van verbondenheid. Het huisje is een klein symbool met een groot verhaal over hoe we innovatief blijven bouwen aan de toekomst van de luchtvaart." aldus Marjan Rintel, President & CEO KLM

Villa Rameau, sinds kort de thuisbasis van het Leiden American Pilgrim Museum, kent een rijke geschiedenis. Hun eerste oogstfeest, geïnspireerd op het Leidens Ontzet, groeide daar uit tot het Amerikaanse Thanksgiving. Een traditie die nog jaarlijks in de Pieterskerk wordt gevierd.

De familie Rameau, die later in de kosterswoning woonde, speelde een centrale rol in het Leidse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze plek in de sleutelstad Leiden staat daarmee voor het koers houden in turbulente tijden en het smeden van nieuwe banden. Waarden die ook voor KLM cruciaal zijn. 

Peter Heijkoop, burgemeester van Leiden over het nieuwe huisje dat loyale KLM-passagiers kunnen ontvangen: "Dit huisje vertelt een belangrijk deel van het Leidse verhaal, van de Pilgrims tot het verzet. We zijn trots dat dit verhaal op deze manier wereldwijd onder de aandacht wordt gebracht.

Sinds de jaren vijftig reikt KLM Delfts blauwe huisjes gevuld met Bols Jenever uit aan World Business Class-passagiers op intercontinentale vluchten. De huisjes zijn miniatuurversies van bijzondere gebouwen in Nederland en daarbuiten en zijn geliefde verzamelobjecten. Sinds 1994 loopt het aantal huisjes synchroon met de leeftijd van KLM. Elk jaar op 7 oktober, de verjaardag van KLM, wordt een nieuw huisje aan de collectie toegevoegd. Het jaarlijkse KLM-huisje is een eerbetoon aan plekken die Nederland verbinden met de rest van de wereld.
Trefwoorden: KLM, Leiden, VS, luchtvaart, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Exclusief voor leden
Weer winst Vakantiediscounter bij verkiezing website van het jaar
Dé VakantieDiscounter heeft opnieuw de titel Populairste Website in de categorie Reizen gewonnen tijdens de Website van het Jaar-verkiezing 2025.
20/11/25
Exclusief voor leden
TUI AI-assistent Lena wint twee awards
Gisteravond won TUI’s AI Explorer Lena maar liefst twee gouden awards en een medal tijdens het Influencer & Content Awards gala in Haarlem.
20/11/25
Exclusief voor leden
Amsterdam Made zet Locally Made Awards op
Amsterdam Made, het keurmerk en platform voor duurzame en lokale makers, bestaat tien jaar. Nu bereikt Amsterdam Made een nieuwe mijlpaal met de oprichting van de Locally Made Awards: een jaarlijks terugkerende landelijke awardshow voor de beste duurzame producten van Nederlandse bodem.